در حال حاضر جهان با بحران های مختلف آب و هوایی مواجه است و دانشمندان به دنبال راه حل هایی برای چالش گرم شدن کره زمین، انقراض گونه ها، کمبود آب و غیره هستند. یکی از سخت ترین و گسترده ترین این چالش ها، آلودگی میکروپلاستیک ها است. شرکت CLEANR به دنبال راه حلی برای کاهش یکی از منابع اصلی تولید میکروپلاستیک می باشد. این شرکت در حال طراحی فیلتر میکروپلاستیک برای استفاده در ماشین های لباسشویی است و برای این کار از تکنولوژی پرینتر سه بعدی استفاده می کند.

 

ساخت فیلترهای میکروپلاستیک ماشین های لباسشویی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

میکروپلاستیک ‌ها که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) به عنوان زباله‌ های پلاستیکی با طول کمتر از پنج میلی ‌متر تعریف می‌ شوند، در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ در دریاچه ‌ها، رودخانه ‌ها و اقیانوس ‌ها هستند. در واقع میکروپلاستیک ‌ها به قدری فراوان هستند که تحقیقات نشان می دهد تا 88 درصد از سطح اقیانوس را پوشانده اند و می توان آنها را در هر جایی از سواحل قطب شمال و قطب جنوب تا حتی قله اورست و ترانشه ماریانا یافت. انتظار می رود این وضعیت تا سال 2050 حتی تا دو برابر بدتر شود. بنابراین یافتن راه حل هایی برای این موضوع اهمیت فزاینده ای یافته است.

ساخت فیلترهای میکروپلاستیک ماشین های لباسشویی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت فیلترهای میکروپلاستیک ماشین های لباسشویی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

استارت ‌آپ CLEANR در حال توسعه سیستم ‌های فیلتراسیون برای ماشین ‌های لباسشویی است که عامل اصلی آلودگی میکروپلاستیکی هستند. از آنجایی که لباس یکی از بزرگترین منابع میکروپلاستیک است، ماشین لباسشویی به تنهایی مسئول 35 درصد میکروپلاستیکی است که وارد محیط می شود. در واقع، این مشکل به قدری گسترده است که کشورها از قبل شروع به تصویب قوانینی درمورد راه حل های فیلتراسیون میکروپلاستیک کرده اند. خوشبختانه با فیلتر CLEANR، می‌توان تا 99 درصد میکروپلاستیک ‌ها را تا سطح باورنکردنی 10 میکرون قبل از ورود به محیط فیلتر کرد. تکنولوژی پرینت سه بعدی نقش کلیدی در توسعه این راه حل ها ایفا می کند.

Chip Miller، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل  CLEANRدر اینباره توضیح داد: “فناوری پرینت سه بعدی نقشی اساسی در چگونگی کمک به تولیدکنندگان ماشین لباسشویی ایفا می کند تا مشخصات پیچیده فیلتر میکروپلاستیک، استانداردهای آزمایش، محدودیت های فضا و چالش های هزینه را برطرف کنند”.

استفاده از پرینت سه بعدی برای توسعه راه حل های جدید

اما سؤال این است که شرکتCLEANR  چگونه از پرینت سه بعدی استفاده می کند؟ به نظر می رسد این شرکت به دلیل قابلیت های نمونه سازی سریع به تکنولوژی پرینت سه بعدی روی آورده است، این فناوری برای آن ها امکان تسریع در معرفی راه حل های فیلتر میکروپلاستیک را فراهم کرده است. همچنین این شرکت از فناوری پرینت سه بعدی برای سفارشی سازی، به ویژه به عنوان راهی برای تطبیق هر راه حل برای یک سازنده خاص استفاده می کند. احتمالاً از پرینتر های سه بعدی SLA در این پروژه استفاده شده است.

استفاده از پرینت سه بعدی برای توسعه راه حل های جدید

استفاده از پرینت سه بعدی برای توسعه راه حل های جدید

 

  منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی فیلترهای میکروپلاستیک ماشین های لباسشویی