در مقاله پرینت سه بعدی قطعات هواپیما درباره کاربرد پرینت سه بعدی در تولید قطعات هواپیما صحبت کردیم. حال می خواهیم درباره پروژه ای نوآورانه که در شرکت هواپیمایی امارات و با همکاری BigRep  در زمینه ذکر شده انجام شده است صحبت کنیم. در ادامه بیشتر بخوانید.

 پرینت سه بعدی قطعات هواپیمای ایرباس و بوئینگ

این پروژه بخشی از کار موسسه نوآوری داخلی BigRep است که در آن به بررسی پیشرفت صنعت طی ۵ تا ۱۰ سال آینده می پردازند.  بنابراین در حالی که شما در آینده این قطعات را در کابین هواپیمای تجاری خود نخواهید دید، پتانسیل برنامه های آینده در ادغام عملکرد و کاهش زمان و هزینه های تولید می تواند بسیار بالا باشد.

شرکت مهندسی امارات در دبی، بخشی از بزرگترین شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی، به مدت دو سال به طور پویا در مورد چاپ سه بعدی قطعات کابین مطالعه کرده و اخیراَ با سیستم های سه بعدی آن را ترکیب کرده است. این شرکت، که خدمات پرینت سه بعدی MRO را برای طیف گسترده ای از مدل های ایرباس و بوئینگ ارائه می دهد، از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS برای ساخت کابین های هواپیما استفاده می کند.

پرینت سه بعدی قطعات هواپیمای ایرباس A320

پرینت سه بعدی قطعات هواپیمای ایرباس A320

اولین گروه با استفاده از مواد جدید Duraform ProX FR1200 3D Systems که یک ترموپلاستیک نایلون-۱۲ مقاوم در برابر شعله می باشد با همکاری یک شرکت هواپیمایی و ارائه دهنده خدمات صدور گواهینامه در اروپا مستقر در فرانسه به نام   UUDS چاپ شد. پوشش های مانیتور چاپ سه بعدی شده ۹ تا ۱۳ درصد سبک تر از قطعات تولید شده به طور سنتی بوده و می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در میزان انتشار سوخت و هزینه های کل شود. این قطعات برای دریافت گواهینامه EASA قبل از نصب آنها در هواپیمای امارات تحت آزمایشهای گوناگونی قرار می گیرند.

این شرکت قبلا ازتکنولوژی تولید افزایشی به منظور توسعه دریچه های هوای کابین هواپیما دارای گواهینامه EASA استفاده کرده است که اواخر سال گذشته برای انجام آزمایشات در حال پرواز نصب شده بود. هر دو جزء قبل از قرار گرفتن در هواپیماهای امارات مورد ارزیابی قرار می گیرند.

ایرباس، دومین تولید کننده سازه های هوافضایی در جهان، با تکنولوژی ساخت افزایشی بیگانه نیست و پیش از این هزاران قطعه از قبیل براکت ها و گیره را با استفاده از فرآیندهای پلیمری تولید کرده است. آخرین گزینه یک پانل جدا کننده است که در کنار محفظه های بالای سر در هواپیماهای تجاری قرار گرفته است که با همکاری Materialize تولید شده و اولین قطعات چاپ سه بعدی شده در کابین خانواده هواپیماهای ایرباس A320 می باشد. این قطعه از نگاه بیرونی مسافران متفاوت به نظر نمی رسد، اما وزن آن با طراحی بیونیک برای رسیدن به کاهش ۱۵٪ وزن نسبت به اصل بهینه شده است.

Edouard de Mahieu، مدیر پروژه در Materialize گفت: “تولید مطابق آیین نامه، به مدیران MRO آموزش داده است تا تولید را در مقیاسی در نظر بگیرند که هزینه تولید بهینه شود. ساخت افزایشی شدیداَ نتیجه تولید را تغییر می دهد زیرا حتی برای قطعات تکی هزینه را به شدت کاهش میدهد. پرینت سه بعدی امکان ساخت قطعات ضروری را حتی در صورت سفارشی بودن فراهم می سازد. در نهایت هنگامی که تولید قطعات یدکی وابسته به  مقیاس نباشد، عملکرد را بهبود می بخشد.”

پرینت سه بعدی پنل های هواپیمای ایرباس

پرینت سه بعدی پنل های هواپیمای ایرباس

پانل های جداکننده با استفاده از فرآیند تولید افزودنی تایید شده توسط Materialize تولید می شوند و سپس به ملزومات کابین ایرباس اضافه می شوند. برای تولید تمامی این قطعات از مواد مقاوم به شعله تایید شده توسط ایرباس استفاده می کنند. شرکت بلژیکی تصدیق شده از لحاظ امکانات تکنولوژی ساخت افزایشی، گواهینامه ISO 9001 را برای تولید و گواهینامه های EN9100 و EASA 21.G برای صنعت هوافضا دریافت کرده است که قبلا این شرکت قطعاتی برای ایرباس A350 XWB تولید کرده است.

ماهیو توضیح داد: “کیفیت در تولید افزایشی می تواند در هر مرحله از زنجیره ساخت تحت تأثیر قرار گیرد. به همین دلیل ما فرآیندهای مدیریت کیفیت را برای هر مرحله از فرایند تولید از دریافت اطلاعات برای آماده سازی، تولید و عملیات پس پردازش و کنترل کیفیت نهایی تعیین می کنیم. برای معرفی و اصلاح این فرایندها، ما به صورت بسیار نزدیک با مشتریان خود همکاری می کنیم تا کیفیت دقیق مورد نیاز آنها را درک کنیم و آنها را به صورت یکپارچه با زیرساخت ها و گردش کار آشنا می کنیم.”

پرینت سه بعدی پنل های هواپیمای ایرباس A320

پرینت سه بعدی پنل های هواپیمای ایرباس A320

شرکت مهندسی SIA (SIAEC) اخیراَ با شرکت Stratasys، یک سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد مرکز خدمات ساخت افزایشی به منظور تولید قطعات برای خطوط هوایی تجاری ایجاد کرده است. شرکت سنگاپوری خدمات MRO را به بیش از ۸۰ خطوط هوایی در سراسر جهان ارائه می دهد. هدف از این همکاری، شناسایی فرصت های پرینت سه بعدی برای تولید ابزار پیشرفته هواپیمایی و یا بخش هایی از کابین هواپیما می باشد.

دنیل تامسون معاون مدیر کل و سرمایه گذار مشترک با شرکت مهندسی SIA به TCT گفت: “ما برخی از نمونه های اولیه را تولید کردیم، اما تمرکز اصلی ما بیشتر بر روی ابزارهای پیشرفته و فرصت های تولیدی است که کمتر آشکار هستند. ما سعی می کنیم با مشتریانمان بسیار نزدیک کار کنیم و به آنها در شناسایی این فرصت های پیشرفته کمک کنیم.”

آنها ابتدا به اجزای داخلی کابین و قطعات غیر بحرانی، بارگذاری نشده و تکی نگاه می کنند که تامسون معتقد است این کار نه تنها نقطه شروع خوبی برای ایجاد تفکر متفاوت در ارتباط با تکنولوژی پرینتت سه بعدی در مهندسان می شود بلکه سبب درک و آشنایی تنظیم کنندگان با این فناوری می گردد.

طراحی سه بعدی قطعات هواپیمای ایرباس

طراحی سه بعدی قطعات هواپیمای ایرباس

تامسون توضیح داد: “برای گسترش موفقیت آمیز تکنولوژی ساخت افزایشی، MRO نیاز به توجه به مشکلات موجود در خدمات خود دارد. دو مورد از مشکلاتی که به ذهن می رسد، هزینه های تکراری غیر ضروری و فعالیت های کارگاهی بسیار وقت گیر می باشد. فناوری پرینت سه بعدی یک گزینه با دانش قوی در پشت آن می باشد که در موارد بسیاری می تواند راه حل اقتصادی و موفقیت آمیز را ارائه دهد.”

با تطبیق فناوری ساخت افزایشی با جریان کار قطعات یدکی، MRO ها می توانند توانایی نگه داشتن مقدار قطعات موجود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و حجم کمتری را بر اساس تقاضا با کاتالوگ قطعاتی که برای تولید افزودنی طراحی شده اند، تولید کنند. بر خلاف برخی از مفاهیم دقیق این فناوری که برای صنعت هوافضا دیده ایم، این به معنای بازسازی کل یک هواپیما نیست. از لحاظ ظاهری و زیبایی شناسی، قطعات پرینت سه بعدی شده کاملاَ مشابه به نظر می رسند، اما ممکن است ویژگی های داخلی مانند نوع شبکه بندی داخلی که نمی توان آن را مشاهده کرد، جهت کاهش وزن و کاهش مواد مورد استفاده افزایش یابد.

تامسن می افزاید: “تکنولوژی ساخت افزایشی قادر به تولید قطعاتی با هندسه پیچیده تر می باشد هر چند ممکن است این پیچیدگی به دلیل وجود در پشت قطعه قابل روئیت نباشد، اما قطعاتی احتمالاَ مستحکم تر، سبک تر و قابل اطمینان تر از آنچه که در حال حاضر در هواپیماها نصب میشده است، فراهم می کند. قطعا این فقط بازسازی یک قطعه موجود نیست، بلکه طراحی یک قطعه جدید با استفاده از مزایای پرینت سه بعدی می باشد.”

منبع: https://www.tctmagazine.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی قطعات هواپیما ایرباس

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید