تکنولوژی ساخت افزایشی ممکن است بتواند به پشتیبانی از زنجیره های تأمین صنعتی که تحت تأثیر محدودیت های تولیدات و واردات سنتی هستند کمک کند. نکته مهم این است که هنگامی که زنجیره تأمین با مشکل روبرو می شود، فناوری پرینت سه بعدی می تواند تأثیرات سودمند و فوری داشته باشد. به عنوان مثال یک بیمارستان در شمال ایتالیا برای تعویض شیر یک دستگاه احیاء در شرایط گسترش بیماری همه گیر کرونا که تأمین کننده هیچ راهی برای ارائه تعداد بیشتر شیر در مدت زمان کوتاه نداشته است، از تکنولوژی پرینتر سه بعدی استفاده کرد.

پرینت سه بعدی قطعات دستگاه های احیای بیمارستان ها جهت مبارزه با ویروس کرونا

یکی از بزرگترین مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است، تعداد بالای افراد نیازمند به مراقبت های جدی و اکسیژن رسانی برای مبارزه طولانی مدت با این بیماری است. این به این معناست که تنها راه برای نجات جان انسانها در این مرحله، تأمین هر چه بیشتر دستگاه های احیاء می باشد. ممکن است تکنولوژی پرینت سه بعدی در هنگام خراب شدن این دستگاه ها مفید باشد.

پرینت سه بعدی قطعات دستگاه های احیای بیمارستان ها جهت مبارزه با ویروس کرونا
پرینت سه بعدی قطعات دستگاه های احیای بیمارستان ها جهت مبارزه با ویروس کرونا

پرینت سه بعدی شیر های ونتوری دستگاه های احیا

Massimo Temporelli، بنیانگذار یک شرکت ایتالیایی به نام  The FabLab توضیح داد که بیمارستانی در برسیا (در نزدیکی یکی از مناطق آسیب دیده در اثر ویروس کرونا) به صورت فوری به شیرهایی برای دستگاه مراقبتی خود نیاز داشتند و تأمین کننده نمی توانست در مدت زمان کوتاهی آنها را تأمین کند. اتمام موجودی شیر ها بسیار مهم است و ممکن است برخی از افراد جان خود را از دست بدهند. بنابراین آنها به بررسی امکان پرینت سه بعدی این شیر ها پرداختند.

در نهایت شرکتی به نام  ISINNOVA یک پرینتر سه بعدی را مستقیماً به بیمارستان منتقل و تنها طی چند ساعت قطعات مورد نیاز را مجدداَ طراحی و تولید کردند.

پس از کارگذاری قطعه پرینت سه بعدی شده، دستگاه احیا به درستی کار کرد و بیماران توسط آن به راحتی تنفس کردند. از آنجا که ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش یافته و زنجیره های تأمین را مختل کرده است، پرینترهای سه بعدی با فراهم آوردن شرایط طراحی و تولید منحصربفرد می توانند در این شرایط بحرانی کمک کننده باشند. در شرایط فعلی، شیرها و تجهیزات محافظتی مورد نیاز خود را که نمی توانید از تهیه کننده معمول خود دریافت کنید را می توانید با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تهیه کنید.

پس از پرینت سه بعدی اولین شیر دستگاه احیا با استفاده از تکنولوژی FDM در محل بیمارستان، شیر های بعدی توسط یک شرکت محلی دیگر با استفاده از یک فرآیند پرینت سه بعدی SLM و یک پلی آمید سفارشی پرینت سه بعدی شدند.

پرینت سه بعدی شیر های ونتوری دستگاه های احیا
پرینت سه بعدی شیر های ونتوری دستگاه های احیا

افراد بسیاری برای کمک به تولید این قطعات بصورت محلی و جهانی همکاری کردند. بیمارستان ها حق تولید این قطعات را در مواقع اضطراری (مانند شرایط فعلی) دارند، اما برای دستیابی به فایل STL قابل پرینت سه بعدی به صورت قانونی باید درخواست رسمی ارائه دهند و معمولاً نیاز به رضایت بیمار نیز می باشد.

قطعه مورد نظر یک شیر ونتوری است که برای ماسک اکسیژن ونچوری استفاده می شود. این ماسک ها دارای جریان کم هستند که از اصل Bernoulli برای مکش هوای اتاق هنگام عبور اکسیژن خالص از طریق یک روزنه کوچک استفاده می کنند و در نتیجه یک جریان کل بزرگ با FIO2 (میزان اکسیژنی که توسط ونتیلاتور در هر دم به بیمار تحویل داده می شود.) قابل پیش بینی ایجاد می کنند.

روند صحیح عمل قبل از هر چیز گرفتن تأییدیه از سازنده رسمی است. در صورت عدم دسترسی به شیرها فقط در صورت بروز اورژانس و تأییدیه سازنده، می توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی آیدیزاین تماس بگیرید و یک ماکت تهیه کنید.

طراحی مدل های شیر با قابلیت پرینت سه بعدی

از آنجا که نیاز به شیر های ونتوری در ونتیلاتورهای بیمارستان های سراسر جهان که به بیماری همه گیر COVID-19  رسیدگی می کنند ظهور پیدا کرده است، چندین طراح و مهندس شروع به کار جهت ایجاد مدل های قابل پرینت سه بعدی کرده اند.

هم در مورد حق پرینت سه بعدی و هم در مورد مسائل پزشکی مواردی وجود دارد که باید هنگام پرینت سه بعدی هر محصول پزشکی مورد توجه قرار گیرد. یکی از کاربران GrabCAD یک مدل سه بعدی ایجاد کرده است و آن را به صورت رایگان در این شبکه مدل سه بعدی در دسترس قرار داد. این مدل با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی SLA و با دقت بسیار بالا بصورت سه بعدی پرینت شد.

طراحی مدل های شیر با قابلیت پرینت سه بعدی
طراحی مدل های شیر با قابلیت پرینت سه بعدی

تیم Isinnova به منظور تبدیل یک ماسک اسنورکلینگ (غواصی) به یک دستگاه تهویه غیر تهاجمی برای بیماران کورونا، یک آداپتور پرینت سه بعدی شده را توسعه داده و با موفقیت مورد آزمایش قرار دادند. هر شخص می تواند تقریباً با استفاده از هر نوع دستگاه پرینتر سه بعدی به رفع کمبود احتمالی ماسک های C-PAP  در بیمارستان ها برای درمان مشکلات تنفسی حاد ایجاد شده در اثر بیماری همه گیر کرونا کمک کند.

با توجه به مشکلات به وجود آمده در اثر ویروس کرونا و شرایط اضطراری فعلی، پرینتر سه بعدی آیدیزاین تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی می تواند به بیمارستان ها و شرکت ها جهت به اشتراک گذاشتن ایده ها و ساخت فوری قطعات مورد نیاز جهت مبارزه با بیماری همه گیر کرونا ویروس کمک کند.

منبع: https://www.3dprintingmedia.network

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید