تکنولوژی پرینتر سه بعدی در صنعت هوافضا به یک فناوری بزرگ تبدیل شده است. فناوری سه بعدی به دلیل ارائه مزایایی مانند آزادی در طراحی و کاهش زمان و هزینه های ساخت، بسیاری از فعالان در صنعت هوافضا را به خود جذب کرده است. از شرکتFleet Space  که در حال توسعه ماهواره های پرینت سه بعدی شده است گرفته تا شرکت  Luytenکه می خواهد سازه هایی را روی ماه چاپ کند، این فناوری روز به روز گسترده تر می شود و استفاده از آن در این صنعت همچنان در حال رشد است.  شرکت بوئینگ، غول صنعت هوا فضا که در ساخت افزایشی مهارت دارد، به منظور پیشرفت بیشتر در حوزه چاپ سه بعدی با یک شرکت سازنده پرینترهای سه بعدی استرالیایی به نام Titomic همکاری کرده است.

 

توسعه قطعات پایدار تیتانیومی صنعت هوافضا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

بوئینگ و Titomic به لطف کمک مالی ۳۲۵/۲ میلیون دلاری دولت استرالیا، قصد دارند استفاده از پودرهای تیتانیوم پایدار در فرآیندهای پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار دهند. از این ماده پرینت سه بعدی در تولید قطعات وسایل نقلیه فضایی و ماهواره ها استفاده خواهد شد.Paul Watson ، مدیر مهندسی و تولید در شرکت بوئینگ استرالیا در مورد مزایای این همکاری و هدفشان توضیح داد: “فناوری ساخت افزایشی یا پرینت سه بعدی در مقیاس بزرگ، با استفاده از تیتانیوم سبز، اجزای بسیار انعطاف پذیر و سبک وزن را تولید می کند که در بخش فضایی کاربرد گسترده ای دارند”. این مشارکت همچنین بر روند رو به رشد استفاده از فناوری پرینت سه بعدی در صنعت هوافضا در استرالیا تأکید می کند. به عنوان مثال، شرکت SPEE3D در تلاش است موشک های فلزی را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی توسعه دهد.

توسعه قطعات پایدار تیتانیومی صنعت هوافضا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه قطعات پایدار تیتانیومی صنعت هوافضا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

تیتانیوم به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت عالی در برابر خوردگی و همچنین خواص پایداری نسبی آن پیش از این نیز برای صنعت هوافضا جذاب بوده است. شرکت Titomic برای بهره مندی از مزایای این ماده، دستگاه های پرینتر سه بعدی دارای فرآیند Titomic Kinetic Fusion (TKF) را در اختیار شرکت بوئینگ قرار داده است. این فناوری که از اسپری سرد استفاده می کند، ذرات تیتانیوم را با سرعت بسیار بالا بر روی بستر پرینت سه بعدی می پاشد تا آنها را به هم جوش داده و قطعه مورد نظر را شکل دهد. این دو شرکت امیدوارند با استفاده از این روش پرینت سه بعدی و ماده تیتانیوم سبز بتوانند قطعاتی با کیفیت بالا را برای صنعت هوافضا طراحی کنند که از دوام بالایی نیز برخوردار باشند. واضح است که فعالیت شرکت Titomic در حوزه هوافضا جدید نیست. این شرکت در سال ۲۰۱۹ از یک پهپاد XXL که با استفاده از فناوری TFK و تیتانیوم پرینت سه بعدی شده بود رونمایی کرد. Watson با نگاهی به شراکت بین شرکت بوئینگ و Titomic گفت: “طبق این توافق، شرکت بوئینگ با ارائه طراحی ‌ها و تخصص ‌های مهندسی خود Titomic را قادر می‌ سازد تا فناوری پیشرفته ساخت افزایشی همجوشی خود را در تولید قطعات صنعت هوافضا به نمایش بگذارد”. مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم چگونه فناوری چاپگر سه بعدی و استفاده از پودرهای تیتانیومی در ماه های آینده در صنعت فضایی استرالیا به رشد خود ادامه خواهسد داد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.  

pdf پرینت سه بعدی قطعات پایدار تیتانیومی صنعت هوافضا

به این پست امتیاز دهید