ترموپلاستیک پلی اورتانTPU  نوعی الاستومر است که به دلیل انعطاف پذیری و دوام بالا در پردازش، خواص ترموپلاستیک و لاستیک را ترکیب کرده است. با نگاهی به ترکیب شیمیایی این ماده متوجه می شویم که سازگاری آن به دلیل وجود توالی های از بخش های سخت و نرم است به این معنی که با تغییر نسبت این بخش ها، سختی و انعطاف پذیری ماده نیز تغییر می کند. این امر شفافیت قطعه نهایی، نرمی و همچنین چسبندگی قطعات را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور کلی می توان گفت TPU یک پلیمر است که مجموعه ای از ویژگی های بسیار جالب را ارائه می دهد. علاوه بر این پلیمرTPU  فرصتی برای ساخت مدل های منعطف با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی فراهم می سازد. در این مقاله کاربردهای پلیمرTPU در صنعت پرینت سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کاربردهای ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی

در صنعت پرینت سه بعدی ماده TPU دنیایی از فرصت ها را در صنایع مختلف از جمله ساخت انواع کفی در صنعت تولید کفش و یا تولید لاستیک و کمک فنر در صنعت خودروسازی فراهم ساخته است. پلیمر TPU برای ساخت قطعات نهایی، نمونه های اولیه کاربردی، مدل های مفهومی و قطعات سفارشی سازی شده ایده آل است. این نوع مواد به طور گسترده برای تولید کاورهای تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی
کاربردهای ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی

 

ویژگی های ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی

پلیمرهای TPU از نظر خواص از مزایای بسیاری مانند مقاومت بالا در برابر ضربه، سایش و بریدگی برخوردار هستند. اما این مواد محدودیت های خاصی دارند که در زمان پرینت سه بعدی باید مورد توجه قرار گیرد. ماده TPU  با محیط های گرم سازگار نیست. این ویژگی اهمیت زیادی دارد زیرا با وجود داشتن محدوده کاری گسترده نمی تواند در برابر درجه حرارت های بالا مقاومت کند. علاوه بر این تنظیمات پرینتر سه بعدی باید مطابق با تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد استفاده متفاوت باشد.

ویژگی های ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی
ویژگی های ماده TPU در صنعت پرینت سه بعدی

هنگام پرینت سه بعدی قطعات با ماده  TPU با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی FDM پیشنهاد می کنیم به منظور تسهیل چسبندگی ماده، یک لایه نازک چسب را روی صفحه پرینت بچسبانید. همچنین توصیه می شود که دمای نازل اکستروژن بین ۲۱۰ درجه سانتیگراد و ۲۳۵ درجه سانتیگراد تنظیم شود. این نکات کلی است، بنابراین نتیجه مناسب در زمان استفاده از ماده TPU بر اساس تنظیمات هر دستگاه پرینتر سه بعدی و کالیبراسیون مناسب بدست می آید. توصیه می شود قبل از شروع پرینت سه بعدی قطعات پیچیده تر آزمایش های کوچک را با این ماده انجام دهید.

در تکنولوژی پرینت سه بعدی SLA، ماده TPU  برای ساخت مدل های کوچک و یا دارای دیواره های نازک مناسب نمی باشد. توصیه می شود که مدل ها در هنگام پیکربندی، شکل نهایی داشته باشند و نزدیک به پلتفرم ساخت قرار بگیرند. پرینت سه بعدی قطعات نازک تر و بلندتر با مشکل بیشتری روبرو است. اما برای اطمینان از نتیجه مطلوب همواره می توان از ساختار های پشتیبانی استفاده کرد.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید