با افزایش کاربردهای تکنولوژی پرینتر سه بعدی در چاپ زیستی، پروتز های شخصی پرینت سه بعدی شده و دندانپزشکی دیجیتال، این فناوری در حال پیشرفت روز افزون در زمینه پزشکی است. یکی از کاربردهای اخیر فناوری پرینت سه بعدی در صنعت پزشکی، همکاری جدید ایتالیا و فرانسه است، این پروژه آزمایشی توسط مرکز توانبخشی کودکان Romans Ferrari در لیون و با همکاری شرکت 3DZ انجام شده است. 3DZ یک شرکت پرینتر سه بعدی واقع در کاستلفرانکو ونتو است که با چندین شعبه در سراسر جهان، تجربه بالایی در این زمینه دارد. در این پروژه از تکنولوژی پرینت سه بعدی جهت توسعه ماسک های برای درمان کودکانی که از سوختگی شدید در ناحیه صورت رنج می برند استفاده کرده است.

 

توسعه ماسک برای درمان سوختگی شدید در کودکان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مرکز Romans Ferrari یک مؤسسه توانبخشی کودکان در لیون است که سال های زیادی در زمینه درمان کودکان با سوختگی شدید فعالیت کرده است. این مرکز شامل دانشجویان دانشگاه مرکزی لیون است و به شعبه فرانسوی شرکت پرینت سه بعدی 3DZ مراجعه می کند. هدف اصلی از انجام این پروژه، یافتن یک روش جایگزین کم دردتر در توسعه ارتوز هایی است که برای درمان سوختگی شدید در ناحیه صورت مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت ارتز صورت با استفاده از روش های مرسوم، باید از صورت تصویری گرفته شود که سپس برای ساختن ماسکی انعطاف پذیر که کپی کاملی از صورت کودک است استفاده می شود. در این روش، نوارهای گچی مستقیماً روی پوست قرار می گیرد که به خصوص برای کودکان بسیار دردناک و آزاردهنده است.

توسعه ماسک برای درمان سوختگی شدید در کودکان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه ماسک برای درمان سوختگی شدید در کودکان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

همکاری مرکز Romans Ferrari و شرکت 3DZ امکان بازنگری و توسعه یک روش راحت، کمتر تهاجی و کارمدتر برای درمان کودکان را فراهم می سازد. در واقع این شرکت مرحله استفاده از گچ را با اسکن سه بعدی جایگزین کردند. این تیم با استفاده از فناوری اسکنر سه بعدی توانستند مدل کامل چهره بیمار با تمام جزئیات را بدون تماس مستقیم با پوست بازتولید کنند. در مرحله بعد پروتز با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی و براساس اسکن توسعه می یابد که روشی دقیق و در عین حال غیر تهاجمی است. اپراتور با استفاده از این اسکنر یک اسکن سه بعدی از صورت بیمار ایجاد می کند که حاصل آن یک عکس سه بعدی با دقت بسیار بالا است. سپس فایل اسکن شده به منظور توسعه شکل درست ماسک، در نرم افزار Geomagic Freeform پردازش می شود. در نهایت ماسک با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی SLS چاپ می شود. محصول نهایی یک مدل دقیق، صحیح و سفارشی سازی شده از صورت بیمار است. سپس سیلیکون درون ارتز صورت قرار می گیرد. این ها ناحیه سوخته را ماساژ می دهند که سبب تسریع فرایند درمان می گردد.

اسکن سه بعدی صورت

اسکن سه بعدی صورت

این پروژه آزمایشی با نتیجه عالی در اوایل سال 2022 تکمیل شد و همکاری بین مرکز Romans Ferrari و شرکت 3DZ در نمایشگاه Global Industrie که مهمترین رویداد فرانسه در بخش صنعتی است مورد تقدیر قرار گرفت. مرکز پزشکی فرانسه تصمیم گرفت از ماسک های چاپ سه بعدی شده به جای روش گچ گیری قدیمی استفاده کند. Christophe Debat، مدیر مرکز Romans Ferrari در اینباره گفت: “چند سال است که رویای توسعه قالب برای درمان شوختگی بدون تماس مستقیم با پوست را در سر می پرورانیم. آنچه توانستیم با استفاده از زنجیره تولید سه بعدی توسعه دهیم، جادویی بود. کاربرد توسعه یافته توسط Romans Ferrari یک پروژه انسانی است که از سلامتی آینده این کودکان محافظت می کند”.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی ماسک برای درمان سوختگی شدید در کودکان

به این پست امتیاز دهید