یکی از دانشجویان دانشگاه ساری انگلیس به نام Eleanor Mackintosh یک ماهی رباتیکی را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی طراحی کرده است که می تواند در حین شنا میکروپلاستیک ها را جمع آوری کند. Eleanor Mackintosh این اثر را به عنوان بخشی از مسابقه ای که توسط محققان روباتیک در دانشگاه رهبری می شد طراحی کرد.

 

توسعه ماهی رباتیکی جمع آوری میکروپلاستیک ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

دکتر Robert Siddall، مدرس دانشگاه ساری، این دستگاه را یک دستاورد علمی جدید توصیف کرد که از رفتار حیوانات و گیاهان بهره می برد. ایده اولیه توسعه یک ماهی به اندازه ماهی قزل آلا با آبشش‌ های مشبک بود که بتواند میکروپلاستیک ‌ها را از آب بمکد و در بدن خود نگه دارد. انگیزهEleanor Mackintosh  برای این طراحی ناشی از نگرانی در مورد آلودگی دریا و آب شیرین بود. او به دنبال راهی برای کاهش این امر با استفاده از یک طرح رباتیکی بود. آلودگی آب در بریتانیا یک نگرانی جدی است. انگلستان یکی از بدترین کیفیت های آب در اروپا را دارد و تنها 14 درصد از رودخانه ها در شرایط اکولوژیکی خوب قرار دارند. این موضوع می تواند آسیب جدی به حیات وحش بزند. دکتر Siddall درباره این ماهی پرینت سه بعدی شده توضیح داد: “ما نمی دانیم که زباله های پلاستیکی در آبراه های ما به کجا ختم می شود. ما امیدواریم که این ماهی رباتیکی اولین قدم‌ در مسیر درست برای کمک به کنترل مشکل آلودگی پلاستیکی باشند”.

توسعه ماهی رباتیکی جمع آوری میکروپلاستیک ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه ماهی رباتیکی جمع آوری میکروپلاستیک ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در طراحی این ماهی روباتیکی از فایل ‌های منبع باز استفاده شده است که به‌ صورت رایگان برای همه قابل دانلود هستند. تیم سازنده برای تولید این قطعات از یک پرینتر سه بعدی FDM با نازل 0.4 میلی متری استفاده کرد. انتخاب استفاده از یک چاپگر ارزان قیمت و فایل های در دسترس، عمدی بود تا دیگران نیز بتوانند این ماهی را به راحتی بسازند. آنها برای تولید آبشش‌ های تله ‌گیری میکروپلاستیک، صفحات آبشش را چاپ کردند، در این مرحله به ‌طور متناوب عملیات چاپ را متوقف می ‌کردند تا مش نایلونی را در بین لایه‌ ها اضافه کنند. هنگامی که عملیات پرینت سه بعدی ماهی کامل شد، آن را در منابع آبی مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان داد که این دستگاه در به دام انداختن میکروپلاستیک ها موفق عمل می کند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که در حال حاضر این ماهی پرینت سه بعدی شده راهی برای آزمایش میکروپلاستیک ندارد. اتوماتیک سازی این فرآیند برای اینکه ابزار مفیدی برای نمونه برداری از اقیانوس باشد، ضروری است. ایده آنها برای انجام این آزمایشات، یک ایستگاه اتصال شامل یک محفظه نمونه برداری است و محفظه ماهی را برای جمع آوری میکروپلاستیک بیشتر تمیز می کند.

این اولین دستگاه رباتیکی نیست که با استفاده از تکنولوژی  چاپگر سه بعدی توسعه یافته است. بازوهای رباتیک نقش کلیدی در چاپ سه بعدی دارند زیرا می توانند با محدودیت های روش های دروازه ای مبارزه کنند.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی ماهی رباتیکی با قابلیت جمع آوری میکروپلاستیک ها

به این پست امتیاز دهید