یک شرکت ماشین سازی به نام AML3D فرایند تولید یک مخزن تحت فشار برای شرکت نفتی آمریکاییExxonMobil  را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی آغاز کرده است. این پروژه یک قرارداد ۱۹۰،۰۰۰ دلاری برای طراحی یک قطعه ۸ متری با قطر ۱٫۵ متر است که آن را به بزرگترین مخزن تحت فشار تجاری پرینت سه بعدی شده در بازار تبدیل می کند. این سازنده اظهار داشت که می تواند این قطعه با  ۲۰۰۰ پوند وزن را تنها در ۱۲ هفته تولید کند.

ساخت مخزن تحت فشار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پروژه مخزن تحت فشار یکی دیگر از پروژه های هیجان انگیز در صنعت نفت و گاز است که از فناوری پرینت سه بعدی برای طراحی سریعتر و ارزان تر آن استفاده شده است. طبق یک پژوهش انجام شده توسط شرکت مشاوره Globaldata، استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۶۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲ میلیارد دلار می رسد.

ساخت مخزن تحت فشار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت مخزن تحت فشار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

AML3D یک روش پرینت سه بعدی به نام WAM برای چاپ سه بعدی سیم توسعه داده است. این دستگاه با تزریق لایه به لایه سیم فلزی و با امکان چاپ انواع مواد مختلف از جمله آلومینیوم، تیتانیوم، فولاد یا آلیاژهای نیکل کار می کند. از آنجا که این فناوری دارای محفظه چاپ بسته نیست، کاربر از یک فضای تولید باز بهره می برد، همچنین این فناوری می تواند قطعات آسیب دیده را مستقیماً تعمیر کند. این فرایند ضمن بهینه سازی خصوصیات مواد، هزینه های تولید و زمان را کاهش می دهد. این موارد باعث شد که شرکت ExxonMobil فناوری پرینت سه بعدی را برای تولید مخزن تحت فشار خود انتخاب کند.

مخزن تحت فشار پرینت سه بعدی شده با طول ۸ متر و قطر ۱٫۵ متر، حدود ۲۰۷۲ پوند وزن دارد و در عملیات پالایشگاه نفت ایالات متحده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مخزن توسط پنج چاپگر سه بعدی ساخته می شود که با ظرفیت ۷۵ ٪ کار خواهند کرد.

شرکتAML3D  ادعا می کند که با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی خود می تواند این مؤلفه را فقط در ۱۲ هفته به جای ۱۲ ماه ارائه دهد. Andrew Sales  گفت: “فناوریWAM®  با تولید قطعات برتر با چرخه تولید کوتاه تر و یک روش به مراتب پایدارتر که شامل ضایعات کمتر و انرژی ورودی کمتری می باشد، تولید فلزی سنتی در مقیاس صنعتی را مختل می سازد. برخی از تولید کنندگان سنتی به دلیل محدودیت های زنجیره تأمین تحویل را بیش از ۱۲ ماه تخمین می زدند، اما  AML3Dدر کمتر از نیمی از آن زمان این قطعه را ارائه می دهد. “

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی مخزن تحت فشار