استفاده از مدل های موجودات زنده در دنیای امروز کاربردهای فراوانی دارد. یکی از اصلی ترین کاربردها می تواند مربوط به بخش آموزش و پژوهش های دانشگاهی باشد. با ورود تکنولوژی پرینت سه بعدی و انواع خدمات پرینتر ۳ بعدی به زندگی بشر، امروزه می توانیم مدل هایی بسیار واقعی و ۱۰۰% شبیه به مدل زنده آن را تولید کنیم. به طوری که می توان تصور کرد شیء پرینت شده یک موجود زنده است! در ادامه می خواهیم به این بحث به طور مفصل بپردازیم.

نسخه های پرینت ۳ بعدی ربات موجودات زنده، واقعی به نظر می رسند!

موجودات پرینت سه بعدی شده می غلتند، صدای تق تق می دهند، می چرخند و می خزند! به نظر می رسد این مخلوقات هستی پرینت سه بعدی شده، به دنیای واقعی ورود پیدا کرده اند.

پرینت سه بعدی ربات موجود زنده

طراحی از Yasushi Kato

طراحان ژاپنی از آزمایشگاه نمونه سازی سریع و طراحی دانشگاه توکیو مجموعه ای از موجودات پرینت سه بعدی شده را تولید کردند که فوق العاده واقع گرایانه هستند و با حرکت های ظاهری ارگانیک که توسط موتوری کوچک به دست می آید، ساخته شده اند. این روبات های زیستی به صورت یکجا پرینت سه بعدی شده اند و فرآیند مونتاژ برای تولید آنها به کار نرفته است و درست مانند یک موجود زنده واقعی دارای بدن کامل و آماده حرکت هستند. مجموعه ی این موجودات عملا با استفاده از طراحی سه بعدی کامپیوتری CAD طراحی شده اند، و با استفاده از پرینتر سه بعدی SLS، چاپ سه بعدی شده اند و می توان اینگونه تصورکرد که درون آشیانه پودر نایلون (پلی آمید) متولد می شوند. پس از آنکه دانشمندان گرد و غبار پودر را از آنها می زدایند، آنها پیچیدگی درون خود را به نمایش می گذارند.

پرینت ۳ بعدی مخلوقات هستی

این ربات های کوچک به یک مکانیسم انتقال قدرت شبیه میل بادامک و پیرو سه بعدی مجهز هستند، که اجازه می دهد قطعات آنها در حرکات ظاهری صاف، نرم و ارگانیک ظاهر شوند و شبیه موجودات واقعی به نظر برسند. دانشمندان از سطوح منحنی پیچیده و سازه های انعطاف پذیر قابل تولید به وسیله فناوری پرینت سه بعدی SLS استفاده کرده اند و با مکانیسم هایی که به صورت CAD طراحی شده اند، برای ایجاد این مخلوقات اعجاب آور بهره جسته اند. این موجودات می توانند بلغزند، بخزند و در کار سطوح خِرخِر کنند. مدل پرینت سه بعدی مارمولک حتی دارای ستون فقرات انعطاف پذیری است که وقتی از زمین برداشته شود، سر و دم آن کماکان به چرخش ادامه می دهند!(می توانید این اتفاق را در فیلم انتهای مقاله ببینید.)

پرینت سه بعدی مارمولک

این پروژه ایجاد مخلوقات زنده با استفاده از پرینت سه بعدی با نام “آماده خزیدن” در فستیوال جوایز طراحی جهانی ۲۰۱۶ ( Youfab Global Design Awards) به مرحله نهایی رسید. هیرویا تاناکا داور مسابقه بیان کرد: ” جامعه تحقیق و توسعه پرینتر سه بعدی یک رویای مشترک را به اشتراک گذاشته اند که در آن، یک روز ما شاهد آن خواهیم بود که مخلوقات پرینت سه بعدی شده در مقابل چشمانمان به حرکت در می آیند و راه می روند. کاری که در این طرح صورت گرفته است، یک دستاورد بزرگ و یک قدم در جهت تحقق این رویا است.مشاهده ربات های پرینت سه بعدی مخلوقات هستی می تواند خیلی جالب و جذاب باشد.”

فیلم جذاب زیر را که درباره پرینت سه بعدی مخلوقات هستی است حتما مشاهده کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

پرینت ۳ بعدی موجودات زنده PDF

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید