یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی اتریشی به نام Addion GmbH که در زمینه تولید دستگاه های پزشکی پرینت سه بعدی شده تخصص دارد، از فناوری پلی جت برای پرینت سه بعدی مدل های جراحی فوق العاده واقع گرایانه چشم برای آماده سازی بهتر پیش از انجام عملیات جراحی استفاده کرده است. این فرایند پرینت سه بعدی چند ماده ای و چند رنگی برای این شرکت امکان توسعه مدل با سطح بی سابقه ای از واقع گرایی را فراهم ساخته است. این یکی از مزیت های استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای آموزش جراحی های دشوار است.

ساخت مدل جراحی چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در صنعت چشم پزشکی، ساخت مدل هایی که بافت های نرم و آبکی چشم انسان را بازسازی کنند اغلب دشوار است. این مدل ها به ویژه از نظر رنگ و حس لامسه فاقد واقع گرایی می باشند. توسعه مدل سه بعدی چشم به دلیل پیچیدگی این عضو دشوار، زمان بر و بسیار گران است. تکنولوژی پرینتر سه بعدی می تواند برخی از این موارد را هنگام طراحی مدل های جراحی سفارشی حذف کند. اما برخی از فناوری های پرینت سه بعدی همه نیازها را به ویژه از نظر ماده، شفافیت یا رنگ برطرف نمی کنند. این جایی است که فناوری پرینت سه بعدی پلی جت وارد عمل می شود. این فناوری می تواند مدلی متشکل از چندین پلیمر و رنگ را توسعه دهد که به ایجاد قطعات فوق واقع گرایانه کمک می کند.

ساخت مدل جراحی چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت مدل جراحی چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مدل جراحی چشم پرینت سه بعدی شده

شرکت Addion GmbH به طور خاص از یک دستگاه پرینتر سه بعدی طراحی شده برای توسعه مدل های پزشکی به ویژه بازسازی رفتار بافت انسان استفاده کرده است. استفاده از مواد پرینت سه بعدی  امکان تقلید از ظاهر نرم و آبکی چشم را فراهم و سطح بالایی از واقع گرایی را ایجاد کرده است. Alexander Hechenberger، مدیرعامل شرکت Addion در اینباره توضیح داد: “لایه پوستی روی مدل یک دهم میلی متر است که با ابزارهای بسیار کوچک و ظریف جدا شده، کاشت می شود و سپس دوباره وصل می گردد. دستیابی به این سطح از جزئیات پیش از این غیرقابل تصور بوده است”.

مدل جراحی چشم پرینت سه بعدی شده
مدل جراحی چشم پرینت سه بعدی شده

در واقع این گروه قادرند یک مدل جراحی تولید کنند که در آن قرنیه به راحتی برداشته می شود. این دستاورد برای پزشکان امکان شبیه سازی عمل جراحی را فراهم کرده و به آن ها جهت درک بهتر نحوه عملکرد چشم و آمادگی پیش از انجام عمل جراحی کمک می کند.

قابلیت های چاپگر سه بعدی مورد استفاده بی پایان است و با وجود نتایج باورنکردنی که تا به امروز به دست آمده، هنوز از تمامی پتانسیل های این فناوری استفاده نشده است. تقریباً هیچ جایگزینی برای توسعه مدل جراحی چشم در صنعت پزشکی، به ویژه برای توسعه بافت های نرم با رنگ های واقعی و مواد متنوع، وجود ندارد. این شرکت در نظر دارد مواد پرینت سه بعدی دیگری را برای توسعه ساختارهای استخوانی یا ساختارهای عروقی مورد آزمایش قرار دهد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی مدل جراحی چشم

4.8/5 - (40 امتیاز)