در موارد بی شماری تکنولوژی پرینتر سه بعدی به عنوان یک فناوری ارزشمند در بخش پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این فناوری در بسیاری موارد می ‌تواند به نجات جان انسان ‌ها و سایر موجودات کمک کند. پزشکان در فلوریدا توانستند با استفاده از رزین سفید یک منقار مصنوعی پرینت سه بعدی شده بسازند تا یک پرنده را از سرطان کشنده نجات دهند.

توسعه منقار مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

داستان از آنجا شروع شد که مراقبان باغ ‌وحش تامپا برای اولین بار متوجه ضایعه ‌ای بر روی منقار یک کاسکوی هورنبیل به نامCrescent  شدند. بعداً مشخص شد که این پرنده ۲۵ ساله به بیماری مبتلا شده است که دامپزشکان معتقد بودند سرطان سلول سنگفرشی است. این بیماری یک سرطان پوست شایع است که در انسان نیز یافت می شود. در حالی که حیوانات در خطر انقراض مستعد ابتلا به این بیماری خاص هستند، تشخیص در بیشتر مواقع کشنده است. دامپزشکان به سرعت به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجات جان این پرنده خلاص شدن از بخش عفونی منقار است. اما با برداشتن آن ناحیه از منقار، یک سوراخ بزرگ باقی می ‌ماند و در نتیجه سینوس‌ های این پرنده در معرض دید قرار می ‌گرفتند.

توسعه منقار مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه منقار مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

دامپزشکان باغ ‌وحش تامپا در تلاش برای نجات Crescent، به تیم پزشکی دانشگاه جنوب فلوریدا (USF) مراجعه کردند. دکترSummer Decker  از بخش رادیولوژی دانشگاه USF، ایده پرینت سه بعدی پروتز قسمت حذف شده را مطرح کرد. دکتر Decker که قبلاَ از فناوری پرینت سه بعدی برای توسعه پروتز برای انسان ها استفاده کرده بود، متقاعد شد که در صورت استفاده از این روش جهت توسعه پروتز برای این پرنده بزرگ، نتیجه مثبت خواهد بود.

در یک پروژه مشترک شگفت انگیز، پزشکان، دامپزشکان و مهندسان زیست پزشکی طرحی پیچیده را برای نجات جان این پرنده تنظیم کردند. تیم رادیولوژی USF قبل از عمل جراحی واقعی، سی تی اسکن از این کاسکو را تهیه کردند تا بتوانند یک پروتز مناسب برای Crescent را پرینت سه بعدی کنند. علاوه بر این، از این اسکن ‌ها برای تهیه و پرینت سه بعدی راهنمای جراحی نیز استفاده شد که جراحی را برای پزشکان آسان ‌تر کرد. پس از آن، جراحان طی یک جراحی چالش برانگیز، تومور را از منقار خارج کردند. در مرحله بعدی، پزشکان قبل محکم کردن ایمن پروتز پرینت سه بعدی شده با پیچ های تیتانیومی، آن را با استفاده از رزین اکریلیک دندانپزشکی در جای خود قرار دادند.

منقار پرینت سه بعدی شده بعد از عمل جراحی

منقار پرینت سه بعدی شده بعد از عمل جراحی

این تیم پزشکی برای اطمینان از استفاده بهینه از فناوری پرینت سه بعدی، با متخصصان یک شرکت تولید کننده دستگاه های چاپگر سه بعدی تماس گرفتند. این شرکت در این ماموریت مشارکت داشت و فناوری ‌ها و همچنین مواد پرینت سه بعدی سازگار ویژه جدید را ارائه کرد. رزین سفید BioMed، که به تازگی توسعه یافته است و در آن زمان هنوز به طور رسمی منتشر نشده بود، ثابت کرد که برای این موقعیت منحصر به فرد بهترین گزینه است.

ماده پرینت سه بعدی برای اینکه بتواند جهت توسعه پروتزها یا سایر نمونه های پرینت سه بعدی شده مورد استفاده روی یک سوژه زنده مجاز باشد، باید با استانداردهای دقیق مطابقت داشته باشد. این ماده با کیفیت بالا که اکنون دارای گواهینامه USP Class VI نیز می باشد، عملکرد بالا، زیست سازگاری و پایداری طولانی مدت را ارائه می دهد که همه اینها برای اطمینان از نتایج ایمن و طولانی مدت بسیار مهم هستند. علاوه بر این، این ماده برای کاربردهایی طراحی شده است که در آن مواد مات ترجیح داده می شوند و عملکرد دارای اهمیت است. این ویژگی ها رزین سفید BioMed را به گزینه ای بهینه تبدیل کرد که به موفقیت عمل جراحی نیز کمک می کند.

منقار مصنوعی پرینت سه بعدی شده

منقار مصنوعی پرینت سه بعدی شده

Crescent پس از اتمام جراحی به سرعت بهبود یافت و اکنون به زندگی عادی خود بازگشته است. این منقار پرینت سه بعدی شده خاص اولین مورد در نوع خود در ایالات متحده و دومین مورد در کل جهان می باشد که نشان می دهد چگونه فناوری ساخت افزایشی می تواند زندگی ما را بهبود بخشد.

منبع: https://www.3dnatives.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

در صورت تمایل میتواند فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

دریافت فایل PDF