دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LLNL)، یک مرکز تحقیقاتی فدرال در کالیفرنیا که توسط دانشگاه کالیفرنیا تأسیس شده است، با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی روش جدیدی توسعه داده‌اند که با آن میکروب‌های زنده را در الگوهای کنترل ‌شده چاپ می‌کنند. آنها امیدوارند که این دستاورد پتانسیل باکتری ‌ها برای انجام تعدادی از وظایف ضروری از جمله بازیابی فلزات کمیاب، تصفیه فاضلاب و غیره را افزایش دهد و دانشمندان بتوانند ساختارهای میکروبی بهینه‌تری را روی بیوفیلم‌ها چاپ کنند. این تیم برای انجام این کار از یک فرآیند مبتنی بر رزین و دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی SLAM استفاده کردند.

توسعه میکروب های زنده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی زیستی مدت ‌ها است به دلیل امکانات بی‌شماری که ارائه می دهد، در بخش پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، برخی شرکت‌ها بر روی استفاده از فناوری پرینت سه بعدی زیستی برای چاپ سلول‌های زنده به منظور ایجاد یک اندام یا انجام تحقیقات در زمینه سرطان استفاده کرده اند. در دستاورد اخیر، دانشمندان به جای تمرکز بر کاربرد های این فناوری در صنعت پزشکی، روش جدیدی برای استفاده از پرینت سه بعدی زیستی جهت ایجاد الگوها و ساختارهای بهینه‌ تر با استفاده از باکتری ‌ها پیدا کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد از آن برای کاربردهای بیشتری استفاده کنند.

توسعه میکروب های زنده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه میکروب های زنده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این تیم تحقیقاتی به منظور دستیابی به این هدف از نور و رزین برای توسعه الگو های سه بعدی میکروب ها استفاده کردند. آنها در این تکنیک از رزین های زیستی حساس به نور استفاده کردند و سپس با استفاده از نورLED میکروب ها را در ساختارهای سه بعدی مناسب، مشابه آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید، به دام انداختند. محققان به لطف استفاده از چاپگر سه بعدی SLAM، توانستند چاپ را با وضوحی در حدود ۱۸ میکرون، به اندازه قطر یک سلول انسانی، انجام دهند. محققان دریافتند که با ایجاد الگوی متفاوتی از میکروب‌ها می‌توانند عملکرد جوامع میکروبی را با کار مورد نظر هماهنگ کنند. فناوری پرینت سه بعدی برای محققان امکان توسعه ابزارهایی برای بررسی نحوه رفتار میکروب ها در شرایط هندسی مختلف و نحوه اعمال این نتایج در برنامه های کاربردی در دنیای واقعی را فراهم کرده است.

توسعه ساختار های منحصر بفرد با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی
توسعه ساختار های منحصر بفرد با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی

William “Rick” Hynes، محقق اصلی و مهندس زیستی LLNL در اینباره اظهار داشت: “ما در حال کار برای توسعه ابزارها و تکنیک هایی هستیم که محققان بتوانند از آنها برای بررسی بهتر نحوه رفتار میکروب ها در شرایط هندسی پیچیده و بسیار کنترل شده استفاده کنند. با دسترسی و تقویت رویکردهای کاربردی با کنترل بیشتر بر ساختار سه بعدی جمعیت های میکروبی، ما قادر خواهیم بود مستقیماً بر نحوه تعامل آنها با یکدیگر تأثیر بگذاریم و عملکرد سیستم را در یک فرآیند تولید زیستی بهبود ببخشیم”.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی میکروب های زنده

4.9/5 - (43 امتیاز)