در زیرساخت های شهر پراگ پایتخت چک با طول ۱۴۲ کیلومتر، روزانه حدود ۹۹۱ وسیله نقلیه در جاده ها برای جابجایی ساکنان و گردشگران تردد می کنند. بر این اساس، شرکت حمل ‌و نقل پراگ که تراموا و مترو را اداره می ‌کند، مسئولیت تمام ایستگاه‌ ها و پایانه ها را بر عهده دارد. در یکی از این ایستگاه‌ ها در پراگ ۷ که Stromovka  نام دارد، یک نیمکت پرینت سه‌ بعدی شده شامل سقف فقط در ۳۶ ساعت تولید، و آخر هفته گذشته رونمایی شد. نکته جالب این واقعیت است که این ایستگاه اولین نمونه در نوع خود در جمهوری چک می باشد که با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه یافته است.

 

توسعه نخستین ایستگاه قطار برقی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این ایستگاه توسط شرکت So Concrete مستقر در پراگ ساخته شده است که نیمکت و سرپناه را به صورت رایگان در اختیار شهر پراگ قرار داده است. نمونه اولیه که برای نشستن در اختیار مسافرانی که منتظر قطار بعدی هستند قرار داده شده است، از بتنی ساخته شده که ویژگی بسیار ویژه‌ ای دارد: این بتن ده برابر مقاوم تر از بتن معمولی است. یکی از مسئولان حوزه حمل و نقل در  پراگ به نام Adam Scheinherr، در حالی که از مزایایی که فناوری پرینت سه بعدی برای پراگ به ارمغان آورده بسیار خوشحال است گفت: “ترکیب این نوع بتن با پرینت سه بعدی، روشی برای استفاده از بتن تنها در نواحی که کاملاَ ضروری است می باشد. این یک تغییر نگاه به پروژه ها است و مسیری که شرایط توسعه پایدار را برآورده می سازد تعیین می کند. انرژی و منابعی که کمیاب تر می شوند را هدر ندهید.”

توسعه نخستین ایستگاه قطار برقی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه نخستین ایستگاه قطار برقی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

جزئیات درباره ایستگاه قطار پرینت سه بعدی شده در پراگ

شهر پراگ به لطف استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، نه تنها می تواند از روشی جدید و پایدار در ساخت و ساز بهره مند شود، بلکه این روش ساخت و ساز از نظر اقتصادی راندمان بالاتری را فراهم می کند. در این ایستگاه پرینت سه بعدی شده فقط ۶۰ درصد از مواد استفاده شده و نیروی انسانی مورد نیاز نیز به حداقل رسیده است. شرکت So Concrete پس از تکمیل پرینت سه بعدی، مسئولیت حمل و نقل تک تک قطعات چاپ سه بعدی شده از بتن به محل مونتاژ را بر عهده گرفت. با این حال، چاپ سه بعدی برای تمام ساخت و سازها استفاده نشده است. در عوض، کل طراحی با کمک هوش مصنوعی بهینه و از نیروی انسانی تنها در پایان برای اصلاح استفاده شد.

شرکت So Concrete در مورد نگهداری از ایستگاه جدید تراموا عنوان کرد که سقف نیازی به تعمیر و نگهداری نخواهد داشت زیرا مواد پرینت سه بعدی استفاده شده طول عمر بالایی دارند. Federico Diaz، مدیر عاملSo Concrete با تخمین طول عمر ۱۰۰ سال یا حتی بیشتر، جزئیات بیشتری در مورد مواد و کاربردهای آن ارائه داد: “طول عمر مواد بسیار زیاد است، به عنوان مثال برای سدهای آبی استفاده می شود.” از آنجایی که ایستگاه های تراموا قبلاً پذیرای مهمانان متعددی بوده اند، این تیم مطمئن هستند که این آخرین ساخت و ساز توسعه یافته با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی نخواهد بود. علاوه بر این، آنها در حال برنامه ریزی پروژه های دیگری مانند ساخت پل عابر پیاده Štvanická، بازسازی پل Barrandov و پل Libeň هستند.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی نخستین ایستگاه قطار برقی

 

به این پست امتیاز دهید