به نظر شما تکنولوژی پرینتر سه بعدی چگونه می تواند در صنعت پزشکی به بیماران کمک کند؟ اخیراً شخصی به نام Steve Verze از هاکنی در بریتانیا به عنوان نخستین فرد در جهان، یک پروتز چشم کاملاً پرینت سه بعدی شده دریافت کرده است. این بیمار که در سن ۲۰ سالگی چشم چپ خود را از دست داده بود، از آن زمان تاکنون از پروتزهایی استفاده می کرد که باید هر پنج سال یکبار تعویض می شدند. پروتز پرینت سه بعدی شده جدید بادوام تر است و ساخت و نصب آن به زمان بسیار کمتری نیاز دارد.

ساخت نخستین پروتز چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این پروتز چشم پرینت سه بعدی شده بخشی از همکاری تعدادی از متخصصان در بریتانیا و اروپا می باشد که توسط محققان UCL و بیمارستان Moorfields Eye Hospital NHS Foundation Trust به انجام رسیده است. پروفسور Mandeep Sagoo، یک افتالمولوژیست در بیمارستان Moorfields در اینباره توضیح داد: “ما در مورد پتانسیل های این چشم کاملاً دیجیتالی هیجان‌زده هستیم. این نقطه اوج ۴ سال توسعه فناوری پیچیده توسط بیمارستان چشم Moorfields، مؤسسه UCL،Ocupeye Ltd  و Fraunhofer بوده است. امیدواریم آزمایش های بالینی آتی شواهد محکمی در مورد ارزش این فناوری جدید به ما ارائه دهد و نشان دهد که چه تفاوتی برای بیماران ایجاد می کند. این دستاورد به وضوح پتانسیل کاهش لیست های انتظار را دارد.”

ساخت نخستین پروتز چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت نخستین پروتز چشم با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پروتز چشم پرینت سه بعدی شده

یکی از کاربرد های اصلی پرینت سه بعدی در بخش پزشکی ساخت پروتز است. پزشکان با استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی، می‌توانند پروتزهای مناسب‌ تری برای بیماران بسازند که استفاده از آن را راحت ‌تر کند. همچنین با استفاده از فناوری های سه بعدی، پروتزها سریعتر ساخته می شوند و زمان انتظار که می تواند برای بیماران ناراحت کننده باشد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. مؤسسه UCL در بیانیه مطبوعاتی در مورد این پروتز چشم، خاطرنشان کرد که حدود ۱/۰ درصد از جمعیت جهان به پروتز چشم نیاز دارند که حدود ۶۰ تا ۷۰۰۰۰ نفر آن ها در انگلیس می باشند. علاوه بر این، پروتز های چشم باید هر پنج سال یکبار تعویض شوند و با توجه به اینکه هر حفره چشم منحصر به فرد است توسعه پروتز مناسب دشوار می باشد. این موارد استفاده از فناوری پرینت سه بعدی در توسعه پروتز چشم را به گزینه ای عالی تبدیل کرده است زیرا سفارشی سازی یکی از مزایای کلیدی این فناوری است.

بیمار دریافت کننده نخستین پروتز چشم پرینت سه بعدی شده
بیمار دریافت کننده نخستین پروتز چشم پرینت سه بعدی شده

این پروتز پرینت سه بعدی شده علاوه بر سفارشی بودن مزایای دیگری نیز ارائه می دهد. محققان به ویژگی زیبایی ‌شناسی این محصول اشاره کرده اند زیرا این پروتز های چشم پرینت سه ‌بعدی شده را می‌توان واقعی ‌تر از سایر پروتزها در نظر گرفت. همچنین سرعت توسعه این پروتز ها در مقایسه با نمونه های پیشین بالاتر است. ساخت این پروتز ها با استفاه از روش های سنتی حدود ۶ هفته طول می کشد، این در حالی است که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می توان این زمان را تا حدود دو تا سه هفته کاهش داد. علت این امر این است که در پرینت سه بعدی این پروتزها به جای فرایند اندازه‌ گیری جداگانه حفره چشم و قالبگیری که می‌تواند به ‌ویژه برای کودکان تهاجمی باشد، یک اسکن سه بعدی ۴/۲ ثانیه‌ای، غیرتهاجمی و غیریونیزه انجام می شود. در مرحله بعد پروتز با استفاده از یک دستگاه چاپگر سه بعدی پرینت می شود. این تیم ها امیدوارند با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بتوانند نیاز به حدود ۱۰۰۰۰ پروتز در سال را در بریتانیا برآورده کنند.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی نخستین پروتز چشم

4.9/5 - (39 امتیاز)