قالبگیری تزریق فرایندی است که در آن یک ماده پلاستیکی درون حفره قالب تزریق می شود و با توجه به شکل حفره قالب سرد و سخت می گردد. این فرایند در زمان تولید انبوه محصولات سه بعدی نهایی و قطعات پیچیده به بهترین نحو مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال شما باید چگونگی توسعه قالب ها را در نظر بگیرید زیرا قالبگیری تزریقی یک فرایند بسیار گران، زمان بر و بسیار دقیق است. در این مقاله تأثیر تکنولوژی پرینتر سه بعدی در به حداقل رساندن زمان، کار و هزینه ساخت نمونه اولیه قالب های تزریق مورد بررسی قرار می گیرد. شما می توانید با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی و یا مراجعه به یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی نمونه اولیه قالب تزریق مورد نظرتان را تولید کنید.

 

ساخت نمونه اولیه قالب تزریق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مقایسه هزینه و زمان ساخت سنتی قالب های تزریق و فناوری پرینت سه بعدی

قالب های ابزار معمولاً با استفاده از ابزارسازی با دستگاه تخلیه الکتریکی (EDM) یا دستگاه CNC طراحی می شوند. استفاده از ابزارسازی جهت تولید انبوه می تواند شامل میلیون ها چرخه باشد و صدها هزار دلار هزینه در بر داشته باشد. علاوه بر این تولید قالب ها با استفاده از فناوری های مرسوم ماه ها طول می کشد. این در حالی است که ساخت آن ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی به چند روز یا چند هفته زمان نیاز دارد. ابزارسازی موقت گزینه ای برای ساخت چندین قطعه قالب تزریق است. همیشه می توان از قالب ابزارسازی آلومینیومی استفاده کرد که با قیمتی در حدود ۲۵۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار ارزانترین گزینه است و ساخت آن دو تا شش هفته طول می کشد.

زمان و هزینه لازم برای ساخت قالب با استفاده از فناوری های مرسوم توسط عوامل زیر تشدید می شود:

  • اصلاح و تولید مجدد قالب به دلیل وجود خطاهای طراحی
  • نیاز به ایجاد چندین مرحله تکرار پیش از دستیابی به کیفیت و طرح نهایی

تولید کنندگان قالب های تزریق با در نظر گرفتن این مسائل شروع به استفاده از قالب های چاپ سه بعدی شده برای ایجاد نمونه های اولیه کاربردی قالبگیری تزریقی کردند.

مقایسه هزینه و زمان ساخت سنتی قالب های تزریق و فناوری پرینت سه بعدی
مقایسه هزینه و زمان ساخت سنتی قالب های تزریق و فناوری پرینت سه بعدی

ساخت جایگزینی مدرن برای نمونه اولیه قالب تزریق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

برای ساخت نمونه های اولیه قالب گیری تزریقی می توان از تکنولوژی منحصر به فرد پرینت سه بعدیpolyjet  و یک چاپگر سه بعدی استفاده کرد. تکنولوژی پرینت سه بعدیpolyjet  امکان تولید آسان و سریع نمونه های اولیه قالب های تزریق را فراهم می سازد. این فناوری پرینت سه بعدی قطعات سه بعدی را با قرار دادن لایه های متوالی فتوپلیمر مایع ایجاد می کند. در این روش اشعه ماوراء بنفش پلاستیک را سخت می سازد. قالب ها بلافاصله پس از سخت شدن کامل پلاستیک درون تجهیزات قالب گیری تزریقی قرار می گیرند و از همان ماده مورد استفاده برای تولید محصول نهایی جهت طراحی نمونه های اولیه استفاده می شود.

نمونه های اولیه دقیق برای تولید کنندگان امکان ایجاد محصول نهایی واقع بینانه را فراهم می سازد که می توانند برای بررسی عملکرد واقعی مورد استفاده قرار گیرند. نمونه های اولیه قالب تزریق تولید شده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی به عنوان جایگزینی برای ابزارهای مورد استفاده در تولیدات در حجم متوسط و بالا ​​طراحی نشده اند. در واقع این نمونه های اولیه برای پر کردن شکاف بین نمونه های پرینت سه بعدی شده و قالب ابزار طراحی شده اند.

ساخت جایگزینی مدرن برای نمونه اولیه قالب تزریق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت جایگزینی مدرن برای نمونه اولیه قالب تزریق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

اهمیت پرینت سه بعدی نمونه اولیه قالب های تزریق

در این بخش اهمیت استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت نمونه اولیه قالب های تزریق مورد بررسی قرار می گیرد. دلایل برتری روش پرینت سه بعدی در زیر آورده شده است:

  • هزینه اولیه ساخت یک قالب تزریق پرینت سه بعدی شده پایین است. اما توجه داشته باشید که قالب های تولید شده به روش پرینت سه بعدی بسته به نوع ترموپلاستیک مورد استفاده و پیچیدگی قالب، برای تولید در حجم کم یا نمونه سازی اولیه تا ۱۰۰ قطعه مناسب هستند. در نتیجه هزینه تولید هر یک از قطعات رضایت بخش است.
  • ساخت قالب های پرینت سه بعدی شده در مقایسه با تولید قالب ها به روش های مرسوم آسان تر است زیرا ساخت آن فقط چند ساعت طول می کشد. این در حالی است که تولید قالب ها به روش های سنتی به چند روز یا چند هفته زمان نیاز دارد.
  • در مواردی که تغییر طرح مورد نیاز است، تکرارهای جدید قالب را می توان با حداقل هزینه با استفاده از یک دستگاه چاپگر سه بعدی و یا مراجعه به یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی تولید کرد. فناوری پرینت سه بعدی Polyjet دارای سرعت فوق العاده ای است که برای مهندسین و طراحان آزادی بیشتر در طراحی سریع نمونه های اولیه را فراهم می سازد.
  • با استفاده از ماده پرینت سه بعدی ABS، نمونه اولیه قالب های تزریق می توانند در لایه های ۳۰ میکرومتری و با دقت ۰٫۱ میلی متر ساخته شوند. این ویژگی تکنولوژی پرینت سه بعدی سبب ایجاد سطح نهایی صاف تری می شود که نیاز به مراحل پس پردازش را از بین می برد.
  • شما به راحتی می توانید جزئیات طراحی، دیواره های نازک و هندسه های پیچیده را بدون نیاز به افزایش هزینه ایجاد کنید.
  • برای ایجاد قالب های چاپ سه بعدی شده با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی polyjet نیازی به یک پیش برنامه ندارید. پس از بارگذاری فایل های سه بعدی CAD، فرایند پرینت سه بعدی بدون مداخله دست اجرا می شود.
اهمیت پرینت سه بعدی نمونه اولیه قالب های تزریق
اهمیت پرینت سه بعدی نمونه اولیه قالب های تزریق

پرینتر سه بعدی آیدیزاین تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی می تواند در زمینه تولید نمونه اولیه قالب های تزریق شما را راهنمایی‌کند. همچنین می توانید سفارش های پرینت سه بعدی را از قسمت سفارش پرینت سه بعدی پیگیری کنید.

برای درک بیشتر حتما ویدیو پایین رو ببینید

ویدیو پرینت سه بعدی نمونه اولیه قالب تزریق

 

منبع: https://www.apt-mold.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (40 امتیاز)