تکنولوژی پرینت سه بعدی، با ساخت پروتزهای مصنوعی ارزان قیمت و وسایل کمک رسانی برای بزرگسالان و کودکان کمک زیادی به افراد معلول کرده است. این فناوری حتی برای افراد دارای اختلال شنوایی نیز مفید می باشد. افرادی که از لحاظ فیزیکی دچار اختلال هستند نیز قادر به استفاده از پرینت سه بعدی برای ساختن اشیائی جهت کمک به آن ها در انجام کارهای روزمره می باشند. در حال حاضر میلیون ها نفر مبتلا به آرتروز می توانند با استفاده از این فناوری وسایل کمکی گران قیمت خود را با نسخه های پرینت سه بعدی شده ارزان تر و قابل تنظیم تر جایگزین کنند.

 کمک به بیماران آرتروزی با پرینت سه بعدی

جوشوا پیریس استاد علوم مواد و مهندسی در دانشگاه صنعتی میشیگان، یک جریان تقریبا ثابت از تحقیقات پرینت سه بعدی و پیشرفت های روز افزون آن برای روزنامه نگاران فراهم می کند. وی در تحقیقات اخیرش دانشجویانش را موظف به انجام طراحی و پرینت سه بعدی وسایل کمکی برای بیمارانی که از آرتروز رنج می برند، کرد. این دستگاه ها معمولاَ مجهز به گیره های بزرگتری هستند که سبب نیاز به نیروی کمتر اعمالی برای انجام عملیات می شود، بنابراین  نیاز به حرکات انگشتان دست و پا که برای افراد دارای آرتروز دشوار و دردناک است را به حداقل می رساند.

پیریس متوجه شد که اکثر وسایل کمک کننده تنها قطعاتی از پلاستیک شکل داده شده هستند که مانند بسیاری از دستگاه های پزشکی، قیمت بسیار بالایی دارند. پیریس می گوید: “هر فردی که نیاز به وسیله کمکی انطباقی برای آرتروز دارد باید آن را چاپ کند. “

پرینت سه بعدی وسایل کمکی برای بیماران آرتروزی

پس از آن که دانش آموزان دستگاه های بسیاری را طراحی و اصلاح کردند، ۲۰ عدد از این طراح ها از نظر کارکرد و مقرون به صرفه بودن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. هر دستگاه به طور کلی با صرفه جویی متوسط ​​هزینه ۹۴٪ ساخته شده بود. قیمت پلاستیک PLA مورد استفاده در این دستگاه ها در حدود ۲۰ دلار بود. یک نگهدارنده تلفن همراه که در بازار به قیمت ۵۰ دلار فروخته می شود، تنها با ۰٫۷۹ به صورت سه بعدی چاپ شد. هم چنین یک تقسیم کننده قرص به ارزش ۲۴ دلار تنها با ۱٫۲۷ دلار به روش تولید افزودنی تولید شد.

پرینت سه بعدی وسایل کمکی برای درد آرتروز

پیریس افزود: ما ۲۰ محصول مختلف را چاپ سه بعدی و تجزیه و تحلیل کردیم. هر یک از این دستگاه ها دارای بازدهی عالی در سرمایه گذاری بودند. حتی برای افرادی که می توانند از بیمه برای خرید وسایل انعطاف پذیر کمک هزینه دریافت کنند، یک چاپگر به راحتی هزینه خرج شده را به آنها برمی گرداند. این درحالی است که متوسط هزینه خرید یک چاپگر سه بعدی معمولی در حدود ۵۰۰ دلار می باشد.”

پرینت سه بعدی وسایل کمکی بیماری آرتروز

اغلب افرادی که بیشترین رنج را از آرتروز می برند از نسل های قدیمی تر هستند که به طور کلی علاقه مند به پرینت سه بعدی یا یادگیری مدل سازی نمی باشند، بنابراین این افراد می توانند چاپ چنین دستگاه هایی را به شرکت های خدمات پرینت سه بعدی یا درمانگاه های فیزیوتراپی با امکان تولید در محل سفارش دهند. پیریس فایل های طراحی شده را به صورت منبع باز و رایگان در سایت های Appendedia و MyMiniFactory  در دسترس قرار داده است.

پرینت سه بعدی وسایل کمکی آشپزی

این مطالعه بسیار موفق بود به طوری که شرکت  Makers Making Changeاز پیریس جهت اصلاح برخی از طرح های موجود خود کمک گرفت. پیریس گفت: “این تفاوت همانند نیاز به مراجعه به کسی برای اصلاح ناخن و یا ایجاد توانایی انجام آن توسط خود شخص است، که نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه می شود بلکه شما را قادر به مراقبت از خودتان می کند. تکنولوژی پرینت سه بعدی می تواند به شما در انجام کارهایتان کمک کند.”

منبع: https://www.3ders.org/

 

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی وسایل کمکی بیماران آرتروزی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید