آیا می توانید تصور کنید که یک عمل جراحی را روی اندام های خود انجام دهید؟ اگرچه ممکن است این موضوع شبیه یک داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما به اعتقاد یک کاربر یوتیوب بریتانیایی به نامTom Scott، ممکن است این کار با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی واقعاً امکان پذیر باشد. وی با همکاری شرکتی به نام Lazarus 3D یک مدل شبیه سازی شده از اندام داخلی خود در مقیاس واقعی را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی چاپ کرد. او می خواست امکان عمل جراحی را با یک کپی دقیق آزمایش کند. اگرچه این آزمایش یک عمل جراحی واقعی نبود، اما این مثال‌ ها قابلیت های فناوری های سه بعدی در حوزه پزشکی و به ویژه جراحی را به ما یادآوری می‌ کنند. 

   

شبیه سازی عمل جراحی توسط کاربر یوتیوب با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ما امکان ساخت هر چیزی را فراهم کرده است. استفاده از این فناوری در صنایع مختلف به ویژه در پزشکی روز به روز در حال افزایش است. یک مثال از کاربرد این روش در پزشکی، برنامه ریزی عمل جراحی است. بر اساس مطالعه ‌ای که توسط Brand Essence Market Research و Consulting  در سال 2021 منتشر شد، ارزش بازار مدل ‌های جراحی پرینت سه بعدی شده تا سال 2025 به 1.022 میلیارد دلار خواهد رسید. در این مقاله به یکی از نمونه‌ های این کاربرد می پردازیم که در آن پرینت سه بعدی اندام ‌به فرآیند انجام جراحی واقعی کمک می ‌کند.

شبیه سازی عمل جراحی توسط کاربر یوتیوب با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

شبیه سازی عمل جراحی توسط کاربر یوتیوب با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

برای انجام این کار، ابتدا باید Tom Scott با استفاده از MRI یک کپی دیجیتالی از نیم تنه خود تهیه می کرد. جراح برای Tom توضیح داد که یک کیست در کلیه چپ او مشاهده کرده اند. او تصمیم گرفت به منظور درک آسیب شناسی و یادگیری فرایند جراحی، اعضای بدن خود را با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی شبیه سازی کند. یک شرکت آمریکایی متخصص در زمینه چاپ سه بعدی اعضای بدن به نام  Lazarus 3Dبه Scott در توسعه این ایده کمک کرد. مدل ‌های پرینت سه بعدی شده این شرکت از سیلیکون‌ های نرم و هیدروژل ‌هایی ساخته شده‌ اند که از بافت انسان تقلید می ‌کنند. این مواد پرینت سه بعدی مدل های اندام پرینت سه بعدی شده را برای تمرین برش و بخیه ایده آل می کند.

جراحان به لطف مدل های جراحی چاپ سه بعدی شده توانستند در حضور Scott، عمل جراحی را روی اعضای بدن او شبیه سازی کنند. این کاربر یوتیوب توانست با کمک متخصصان و تکنولوژی پرینت سه بعدی مشاهده کند که چگونه پزشکان در شبیه سازی عملیات جراحی، اندام‌ های داخلی شکم را سوراخ کرده و برش می ‌دهند. جراحان در همان زمان هر مرحله ای که روی ماکت صورت می گرفت را برای درک بهتر برای Scott  توضیح می دادند.

  منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی و شبیه سازی عمل جراحی توسط کاربر یوتیوب

به این پست امتیاز دهید