یک شرکت آمریکایی از یک دستگاه ضد میکروبی پرینت سه بعدی شده برای رفع خطر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی  از طریق شیر مادر رونمایی کرد. تکنولوژی پرینتر سه بعدی با جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از شیر مادر به کودک با شیوع این ویروس مبارزه می کند.

 

پرینت سه بعدی دستگاهی جهت جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق شیر مادر

در سال ۲۰۱۹ این شرکت آمریکایی یک فیلامنت ضد باکتریایی را با هدف جلوگیری از انتقال باکتری ها و ویروس های خطرناک با میزان تکثیر بالا مانند اچ‌آی‌وی توسعه داد. این شرکت برای افزودن خواص ضد میکروبی به پلیمرهایی مانند PLA و TPU و تولید فیلامنت ضد باکتریایی از مواد افزودنی نانو مس استفاده کرد.

اکنون این شرکت از یک دستگاه ضد میکروبی پرینت سه بعدی شده با توانایی کاهش خطر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق شیردهی که با استفاده از همان فیلامنت ضد باکتریایی توسعه یافته، رونمایی کرده است.

دکتر Claudio Soto، مدیر پزشکی این شرکت در بیانیه ای مطبوعاتی اظهار داشت: “ایده اولیه مبتنی بر برخی از معدود مطالعات موجود است که ثابت می کند افزودنی ها و فیلترهایی با پایه مس می توانند ویروس اچ‌آی‌وی را در محلول شیر مادر غیرفعال کنند.”

اثر غیرفعال سازی ویروس با استفاده از فیلامنت های ضد باکتریایی این شرکت با یک مطالعه مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج اولیه قرار دادن نمونه ها در جعبه های پرینت سه بعدی در معرض نانو ذرات مس، کاهش تکثیر ویروس اچ‌آی‌وی را تا ۵۸٫۶٪ نشان داد. داده ها نشان دادند که افزایش سطح تماس با ضریب ده می تواند نرخ غیرفعال سازی را تقریباً به ۱۰۰٪ افزایش دهد.

پرینت سه بعدی دستگاهی جهت جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق شیر مادر
پرینت سه بعدی دستگاهی جهت جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق شیر مادر

سپس این تیم یک دستگاه به اصطلاح غیرفعالسازی ویروس را با افزایش سطح تماس طراحی کرد. این دستگاه پرینت سه بعدی شده همانطور که دکتر Claudio Soto عنوان کرد به عنوان واسطه ای بین مادر و کودک عمل می کند تا از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق شیر مادر به کودک که یکی از اصلی ترین راه های شیوع ویروس اچ‌آی‌وی است جلوگیری کند.

طراحان این دستگاه پرینت سه بعدی شده آنچه را که در دستگاه گوارش مشاهده می شود تقلید کرده و سطح تماس با مایعات (در این حالت شیر مادر) را بیشتر کردند تا اثربخشی ماده نانو مس را افزایش دهند.

Daniel Martínez، مدیر نوآوری این شرکت گفت: “نتایج اولیه به دست آمده در مرحله اول تحقیقات به ما برای ادامه این پژوهش انگیزه داد. ما یک ماده انعطاف پذیر ضد میکروبی جدید مبتنی بر TPU به نام MDflexTM  با همان افزودنی نانو مس برای آزمایش تکرارهای جدید در طراحی این وسیله غیرفعال سازی ویروس توسعه دادیم.”

این شرکت معتقد است که این امر منجر به توسعه طیف جدیدی از دستگاه ها و برنامه های کاربردی پزشکی برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های خطرناک و محافظت از بیماران در سراسر جهان خواهد شد.

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.