جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و تعداد قربانیان روز به روز در حال افزایش است. شهروندان، سربازان و غیرنظامیان، به طور یکسان تحت تأثیر جنگ قرار گرفته اند و جراحات اغلب منجر به قطع عضو شده است. یک شرکت ایتالیایی به نام Isinnova از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای کمک به آسیب دیدگان جنگ در اکراین استفاده کرده است. این شرکت که در شهر برشا مستقر است، به دلیل رفع نیاز بیمارستان ها در خصوص شیرهای پرینت سه بعدی شده برای بیماران ICU در زمان همه ‌گیری بیماری کووید-19 مشهور است.

 

ساخت پای مصنوعی برای قربانیان جنگ اوکراین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این بار شرکت Isinnova پروتزهای پرینت سه بعدی شده ای را برای آن دسته از شهروندان اوکراینی که به دلیل جنگ پای خود را از دست داده اند توسعه داده است. این شرکت ایتالیایی به تماس یک سازمان غیردولتی متشکل از پزشکان که خواستار کمک به بیش از 3000 نفر که در جنگ یک پای خود را از دست داده اند، پاسخ داد. پروژه‌ های بسیاری برای حمایت از شهروندان اوکراینی آغاز شده شده است، به طور مثال می توان به پروژه Unlimited Tomorrow که بازوهای مصنوعی تولید می کند اشاره کرد. است. اکنون نوبت شرکتIsinnova  است که با ارائه پروتزهای پا پرینت سه بعدی شده، پروژه با نام “Letizia” را آغاز کند.

تیم سازندگان پروتز پرینت سه بعدی شده Letizia

تیم سازندگان پروتز پرینت سه بعدی شده Letizia

اولین و مهمترین علت انتخاب تکنولوژی چاپ سه بعدی توسط این تیم، کاهش قابل توجه هزینه ها بود. امروزه یک پروتز ساخته شده با روش های سنتی بیش از 5000 یورو قیمت دارد. به لطف استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، امکان کاهش این هزینه تا 500 یورو میسر شد. علاوه بر این، قابلیت شخصی سازی طراحی از دیگر پارامتر های مؤثر در این انتخاب بود. این تیم به منظور بهبود جنبه زیبایی پروتز و محافظت از آن، روکش مخصوصی روی قطعه اعمال کردند.

انواع پروتز های پرینت سه بعدی شده

انواع پروتز های پرینت سه بعدی شده

این پروژه یک پروژه منبع باز است، به این معنی که در وب سایت به اشتراک گذاشته شده است تا هرکس در سراسر جهان که به آن نیاز دارد بتواند فایل سه بعدی آن را به صورت رایگان دانلود کرده و استفاده کند. کافی است فایل مرجع را دانلود کرده و بسته به محل قطع عضو در زمان رسیدن به ارتفاع مورد نظردر هنگام فرایند پرینت سه بعدی، عملیات چاپ را متوقف کنید. انتخاب بین مدل های مختلف با توجه به نیاز بیماران نیز امکان پذیر خواهد بود. به گفته شرکت Isinnova، پروتز پای پرینت سه بعدی شده Letizia را می توان با هر نوع قطع عضوی از جمله ترانس فمورال، قطع زانو، ترانس تیبیال و قطع پا تطبیق داد.

پروتز پای پرینت سه بعدی شده Letizia

پروتز پای پرینت سه بعدی شده Letizia

در حال حاضر 101 پروتز پا ساخته شده از مواد پرینت سه بعدی مختلف اهدا شده است. این پروتز از پلی اورتان، قاب آلومینیومی و پوششی از پلاستیک پرینت سه بعدی شده است. آنچه این پروژه را جالب ‌تر می‌ کند داستان نام آن است. دختری اهل لومزان به نام Letizia Bonomi، که در کودکی یک پای خود را از دست داده بود، از تجربه خود برای کمک به شرکت Isinnova در فرآیند طراحی استفاده کرد و در مورد نحوه ساخت پروتز به آن ها مشاوره داد.

  منبع: https://www.3dnatives.com  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

پرینت سه بعدی پای مصنوعی برای قربانیان جنگ اوکراین

به این پست امتیاز دهید