اخیرا دانشمندان موسسه Wyss یک روش پرینت سه بعدی جدید چند نازله چند ماده ای به نام MM3D  توسعه دادند که می تواند روند چاپ ساختارهای پیچیده را تغییر دهد. محققان موسسه  Wyss در دانشگاه هاروارد به سرعت در حال توسعه نوآوری هایی در جهت ایجاد انقلاب در صنایع تولیدی، مراقبت های بهداشتی، روباتیک و بیوتکنولوژی هستند.Mark Skylar-Scott  و Sébastien Uzel از آزمایشگاه  Jennifer Lewisپدر موسسه  Wyssو دانشکده مهندسی و علوم کاربردهای John A. Paulson (SEAS)، یک تکنیک جدید به نامSWIFT  توسعه داده اند که می تواند در آینده به ساخت بافت های اندام برای استفاده های درمانی کمک کند. این دانشمندان در ماه اکتبر با تراشه های پرینت سه بعدی شده روی بدن به مبارزه با تهدیدات ویروسی پرداختند و در اوایل هفته گذشته از یک فناوری پلت فرم تشخیصی جدید را برای تشخیص طیف گسترده ای از نشانگرهای زیستی با استفاده از یک قطره خون رونمایی کردند.

 

تکنولوژی پرینت سه بعدی چند ماده ای چند نازله MM3D  

پرینت سه بعدی چند ماده ای چند نازله MM3D
پرینت سه بعدی چند ماده ای چند نازله MM3D

طرح ” نوک های چاپ” پرینت سه بعدی شده منحصر به فرد در این دستگاه امکان تعویض یکپارچه بین چندین ماده با سرعتی تا ۵۰ بار در ثانیه را برای کاربران فراهم می سازد.

طبق گفته موسسهWyss ، تکنولوژی پرینت سه بعدی MM3D از شیرهای فشار با سرعت بالا برای دستیابی به تعویض سریع، مداوم و یکپارچه بین هشت ماده چاپی مختلف استفاده می کند که امکان ایجاد اشکال پیچیده را در کسری از زمان با استفاده از نوک های چاپ که زنجیره ای از نازل ها از نازل تکی تا آرایه ای از نازل های بزرگ را شامل می شود امکان پذیر می سازد. این نوک های چاپ خود با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تولید شده اند.

Skylar-Scott گفت: “هنگام چاپ یک شی با استفاده از یک پرینتر سه بعدی مبتنی بر تزریق، زمان لازم برای چاپ مکعب طول جسم می شود زیرا نازل چاپ باید در سه بعد به جای بعدی حرکت کند. ترکیب آرایه  نازل ها و قابلیت جابجایی سریع بین چند جوهر در فناوری MM3D به طور موثر سبب حذف زمان از دست رفته برای تعویض نوک های پرینتر می شود”.

 

تحقیقات نشان می دهد که کلید تغییر سریع جوهر چاپ در تکنولوژی MM3D، سری اتصالات Y شکل در داخل نوک چاپگر سه بعدی است که در آن چندین کانال جوهر در یک نازل خروجی واحد به یکدیگر متصل می شوند. شکل نازل، فشار چاپ و ویسکوزیته جوهر به گونه ای محاسبه و تنظیم شده است که وقتی فشار به یکی از بازوهای اتصالات وارد شود جوهر خارج شده از آن بازو موجب برگشت جوهر استاتیک موجود در بازوی دیگر نمی شود. این امر از ترکیب شدن جوهرها جلوگیری کرده و کیفیت قطعه چاپ سه بعدی شده را حفظ می نماید.

پرینتر سه بعدی چند ماده ای چند نازله
پرینتر سه بعدی چند ماده ای چند نازله

با آغازعملیات نوک  های چاپ با استفاده از شیر های پنوماتیک سرعت بالا، این رفتار جریان یک طرفه امکان مونتاژ سریع فیلامنت هایی که بطور مداوم از هر نازل خارج می شوند را فراهم ساخته و ساخت یک قطعه سه بعدی چند ماده ای را امکان پذیر می سازند. همچنین طول کانال های جوهر را می توان برای موادی که دارای ویسکوزیته و تنش های تسلیم متفاوت هستند تنظیم کرد.

 

Mueller اظهار داشت: “از آنجا که تکنولوژی پرینت سه بعدی MM3D می تواند اشیاء را با سرعت بالا تولید کند، می توان از مواد واکنشی مانند اپوکسی، سیلیکون، پلی اورتان یا جوهر های زیستی که خصوصیاتشان با گذشت زمان تغییر می کند استفاده کرد. همچنین می توان مواد با خصوصیات متفاوت را برای توسعه ساختارهای شبه اوریگامی یا روبات های نرم که دارای المان های محکم و انعطاف پذیر هستند ادغام کرد.

این تیم تأیید کرد که نوک های چاپ در فناوریMM3D  فقط می توانند قطعات تکراری را چاپ کنند. آنها پیش بینی می کنند که فناوری پرینت سه بعدیMM3D  به پیشرفت خود ادامه دهد و درنهایت منجر به توسعه نازل هایی با توانایی تزریق مواد مختلف در زمان های متفاوت شود. آن ها همچنین در حال استفاده از جوهرهای sacrificial برای ایجاد اشکال پیچیده تر هستند.

چاپ سه بعدی چند ماده ای چند نازله
چاپ سه بعدی چند ماده ای چند نازله

Donald Ingber، مدیر و بنیانگذار موسسه Wyss اظهار داشت:”پرینت سه بعدی با فراهم آوردن امکان ساخت بدون نیاز به ماشین آلات گران قیمت و مواد اولیه، باعث ایجاد تحول در صنعت تولید می شود. این پیشرفت جدید نوید می دهد که به طور چشمگیری سرعت نوآوری در زمینه پرینت سه بعدی را بهبود بخشد.”

 

منبع: https://3dprint.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید