تیمی از دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ در سال ۲۰۲۰ یک استارت آپ به نام(HKU) ArchiREEF  را با هدف بازگرداندن زندگی دریایی در صخره های مرجانی نزدیک هنگ کنگ راه اندازی کردند. این تیم در طی یک دوره شش ماهه توانستند در مقایسه با روش های سنتی بتنی مورد استفاده در حفظ صخره های مرجانی، ۴ برابر میزان مرجان بیشتری بازسازی می کند. با توجه به این موضوع که تغییرات آب و هوایی و توسعه شهری سبب تخریب تنوع زیستی موجود در مرجان ها می گردد، شرکت ArchiREEF با کمک فناوری پرینتر سه بعدی به مقابله با این بحران جهانی کمک می کند.

ساخت کاهشی های سفالی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی جهت مرمت صخره های مرجانی

طبق تخمین ها، تقریباً ۹۰ درصد از تمام مرجان ها در ۲۰ سال آینده ریشه کن می شوند که این موضوع برای انسان ها نگران کننده است زیرا این جانوران که به پولیپ مرجانی معروف هستند علاوه بر محافظت از خطوط ساحلی در برابر فرسایش طوفان، در واقع از ۲۰۰ میلیارد دلار در تامین جهانی غذا و دارو پشتیبانی می کنند. در حالی که کاشی های چاپ سه بعدی شده شرکتArchiREEF  توانسته اند به سرعت زیستگاه های مرجانی را بازیابی کنند، مرجان هنوز ۳-۵ سال برای به بلوغ رسیدن به زمان نیاز دارد. Pui Yi Apple Chui در اینباره گفت: “بازسازی باید آخرین راه حل باشد. ما باید قبل از بازسازی از آن ها محافظت کنیم”. پروژه هایی در این زمینه جهت بازسازی صخره های مرجانی صورت گرفته است که چندین مورد از آن ها با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی انجام شده اند.

ساخت کاهشی های سفالی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی جهت مرمت صخره های مرجانی
ساخت کاهشی های سفالی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی جهت مرمت صخره های مرجانی

مرمت صخره های مرجانی در پارک دریایی  Hoi Ha Wan با پرینت سه بعدی

کاشی های صخره ای مرجانی پرینت سه بعدی شده در پارک دریایی Hoi Ha Wan در نتیجه همکاری دانشکده معماری و دانشکده علوم زیستی دانشگاه HKU توسعه یافته اند. برای پرینت سه بعدی دقیق این الگوهای زیستی، از یک الگوریتم استفاده شده است. این کاشی های پرینت سه بعدی شده از شکل طبیعی مرجان مغزی تقلید می کنند.

مرمت صخره های مرجانی در پارک دریایی Hoi Ha Wan با پرینت سه بعدی
مرمت صخره های مرجانی در پارک دریایی Hoi Ha Wan با پرینت سه بعدی

تیم ArchiREEF با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی یک صخره مصنوعی شامل کاشی هایی توسعه داده اند که هر کدام حدود ۳۰٫۵ سانتیمتر عرض دارند. فرایند ساخت این ۱۲۸ قطعه کاشی صخره ای با مساحت تقریبی ۴۰ متر مربع در ژوئیه سال ۲۰۲۰ به پایان رسیده است. طبق برنامه ریزی ها، پروژه Hoi Ha Wan تا ۲ سال دیگر و در ۱۰ محل آزمایش جدید ادامه خواهد داشت. تیم ArchiREEF به منظور گسترش این پروژه مرمت، در حال برنامه ریزی جهت انجام تحقیقات در مورد مواد جدید هستند زیرا تولید خاک سفالی انرژی بر است و مقدار زیادی دی اکسید کربن تولید می کند. در هر صورت این واقعیت که این پروژه تا کنون بهتر از حد انتظار نتیجه بخش بوده امیدوارکننده است و مردم جهان را به استفاده از فناوری های سه بعدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ترغیب می کند.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی کاشی های سفالی جهت مرمت صخره های مرجانی

به این پست امتیاز دهید