صنعت هوا فضا و تکنولوژی پرینتر سه بعدی به معنای نوآوری هستند و این بار این فناوری ها به منظور ساخت کلاه ایمنی فضایی پرینت سه بعدی شدهSpaceX  با یکدیگر ترکیب شده اند. Elon Musk بخاطر اختراعاتش که به نظر می رسد مشابه فیلم های علمی تخیلی هستند به شهرت رسیده است و نخستین فضاپیمای توسعه یافته با نام Dragon توسط او از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که اخیراَ این فضاپیما به طور گسترده ای در رسانه ها مورد بحث قرار گرفته است، وقت آن است که نگاهی دقیق تر به طراحی این فضاپیما و به ویژه کلاه های ایمنی پرینت سه بعدی شده بیندازیم. در دسترس بودن پرینترهای سه بعدی رومیزی امکان ساخت طرح تقریباً دقیق کلاه ایمنی SpaceX را فراهم ساخته است.

 

ساخت کلاه ایمنی فضانوردی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

دو فضانورد ناسا به نام های Doug Hurley و Bob Behnken در فضاپیمای Dragon لباس های مخصوصی پوشیده اند که شامل دستکش های سازگار با صفحه لمسی، لایه بیرونی مقاوم در برابر شعله و از همه جالب تر کلاه ایمنی پرینت سه بعدی شده می باشد. هر کلاه ایمنی پرینت سه بعدی شده دارای یک نقاب، چند دریچه، قفل و میکروفن است. این لباس فضایی توسط یک طراح هالیوودی مشهور به نامJose Fernandez طراحی شده است که طراحی لباس ها در فیلم هایی از قبیل The Avengers،Batman Vs Superman  وX-Men  را بر عهده داشته است. به وضوح هدف  Elon Muskطراحی برای شخصیت های ابرقهرمانان بوده است و به نظر میرسد که در این مسیر موفق شده است. این لباس ها بعداً جهت براورده کردن نیازهای سفر به فضا با استفاده از مهندسی معکوس ساخته شدند.

ساخت کلاه ایمنی فضانوردی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت کلاه ایمنی فضانوردی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه
بعدی

 

تکنولوژی و مواد مورد استفاده برای پرینت سه بعدی کلاه ایمنی فضانوردی

سازندگان تصمیم گرفتند از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت این کلاه  های ایمنی استفاده کنند. در حالی که به طور رسمی عنوان نشده است، با توجه به وسعت دسترسی به مواد پیشرفته ای مانند PEKK (یک ترموپلاستیک نیمه کریستالی است که به طور فزاینده ای در صنعت پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.) به نظر می رسد از تکنولوژی پرینت سه بعدی FDM برای پرینت سه بعدی این کلاه های ایمنی استفاده شده است. PEKK ماده ای غیر قابل اشتعال است که در هنگام عملیات پرینت سه بعدی بخار های سمی منتشر نمی کند. علاوه بر این، ماده PEKK مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد که یک ویژگی مهم برای تولید کلاه های ایمنی فضانوردی می باشد. لازم به ذکر است که PEKK برای فرایند پرینت سه بعدی  SLS نیز در دسترس قرار گرفته است.

تکنولوژی و مواد مورد استفاده برای پرینت سه بعدی کلاه ایمنی فضانوردی
تکنولوژی و مواد مورد استفاده برای پرینت سه بعدی کلاه ایمنی فضانوردی

با استفاده از پرینترهای سه بعدی FDM موجود در بازار می توان به راحتی یک کلاه ایمنی SpaceX را در خانه پرینت سه بعدی کرد. برخی از وب سایت ها مانندYeggi ، STLFinder ، Cults3  و Adafruit فایلهای STL  با قابلیت دانلود را در دسترس قرار داده اند. این فایل ها با استفاده از دستگاه های پرینتر سه بعدیFDM استاندارد قابل ساخت می باشند.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید