یک شرکت پرینت سه بعدی به نام  MX3Dکه بیشتر به دلیل نصب یک پل فلزی پرینت سه بعدی شده در آمستردام در اوایل سال جاری شناخته شده است از آخرین پروژه خود، پرینت سه بعدی یک کلمپ خط لوله برای صنعت نفت و گاز، رونمایی کرده است. این قطعه در نتیجه همکاری این شرکت با شرکت هایTeam Industries  و TiaT ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته است. در توسعه این محصول از یک رویکرد ترکیبی که شامل فرآیند پرینت سه بعدیWAAM  می باشد استفاده شده است. در نهایت، این قطعه توانست با سطح اطمینان بالایی تست و تایید شود که نشان دهنده سودمندی تکنولوژی پرینتر سه بعدی در صنایع نفت و گاز است. 

توسعه کلمپ خط لوله صنعت نفت و گاز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

به تازگی استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت نفت و گاز و همچنین در بخش انرژی محبوبیت پیدا کرده است. در واقع ما در سال جاری شاهد یک جزء ایمنی ضروری پرینت سه بعدی شده بوده ایم که توسط شرکت های Vallourec و Total ساخته شد و روی یک سکوی نفتی دریایی نصب گردید. علاوه بر این، قطعات ایمنی پرینت سه بعدی شده ای نیز در یک نیروگاه هسته ای در آلاباما نصب شده اند. اگرچه شاید استفاده از فناورری پرینت سه بعدی در صنعت نفت وگاز به اندازه سایر صنایع گسترده نباشد، اما این فناوری نه تنها به دلیل توانایی ساخت قطعات پیچیده بلکه به علت کاهش زمان فرآوری که به ویژه در نفت و گاز اهمیت دارد، مفید است. علت این موضوع  این است که زمان‌های بهره وری کوتاه‌تر نه تنها سبب صرفه‌جویی در هزینه ها می شود، بلکه به کاهش خطرات زیست ‌محیطی، انسانی و ایمنی نیز کمک می‌کنند.

توسعه کلمپ خط لوله صنعت نفت و گاز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه کلمپ خط لوله صنعت نفت و گاز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

کلمپ خط لوله پرینت سه بعدی شده

در این مورد خاص، یک کلمپ خط لوله با استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی توسعه یافته است. این کلمپ ها برای نصب روی لوله های آسیب دیده یا دارای نشتی طراحی شده اند که در صنعت نفت و گاز اجزای کلیدی هستند و راه حلی برای جلوگیری از حوادث و افزایش زمان اجرای نصب قبل از نیاز به تعمیر و نگهداری ارائه می دهند. از آنجایی که تعمیر خط لوله ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد، به طور بالقوه ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون یورو در روز از دست می رود، توانایی ساخت سریع یک کلمپ می تواند به شرکت ها کمک کند تا مقدار قابل توجهی پول را ذخیره کنند. به علاوه، از آنجایی که فرآیندهای تعمیر فعلی معمولاً به فرز CNC یا نیروی کار دستی تخصصی متکی هستند، فناوری پرینت سه بعدی گزینه ای سودمند محسوب می شود زیرا ماشینکاری CNC به ضایعات بالای مواد (حدود ۸۰٪ مواد اولیه) شهرت دارد و نیروی کار متخصص مورد نیاز آن کمیاب است.

فرایند تست کلمپ خط لوله پرینت سه بعدی شده
فرایند تست کلمپ خط لوله پرینت سه بعدی شده

این کلمپ با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی  WAAMساخته شده است. WAAM فرآیندی شبیه به DED است که در آن یک سیم فلزی با استفاده از یک قوس الکتریکی به عنوان منبع گرما ذوب می شود. پرینت سه بعدی معمولاً برای توسعه پیچیده ترین قطعات هندسی مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که ساخت سنتی برای قطعات ساده تر استفاده می شود. این کلمپ پرینت سه بعدی شده از فولاد ساخته شده است و توسط مؤسسه BWI مورد آزمایش قرار گرفته و توسط Lloyd’s Register تایید شده است. در نهایت، به لطف همکاری بین شرکت های MX3D،Team Industries  و TiaT، آنها توانستند به سطح بالایی از ایمنی دست یابند.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی کلمپ خط لوله برای صنعت نفت و گاز

4.8/5 - (37 امتیاز)