توسعه یک لباس با قابلیت انعکاس افکار شخص پوشنده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی دیگر یک فانتزی علمی تخیلی نیست. الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) یا EEG  آزمایشی است که برای ارزیابی فعالیت الکتریکی مغز از طریق نصب الکترودهای سطحی بر روی سر مورد استفاده قرار می گیرد. یک طراح مشهور هلندی به نام Anouk Wipprecht که به تولید اثر هایی مطابق با مد روز با استفاده از تلفیق هنر و فناوری های خلاقانه معروف است با مؤسسه Institute for Integrated Circuits در دانشگاه یوهانس کپلر برای ایجاد توسعه لباس Pangolin Scales + BCI همکاری کرد. این لباس عجیب و غریب ترکیبی از تکنولوژی پرینت سه بعدی، الکتروانسفالوگرافی و مد است.

 

پرینت سه بعدی یک لباس با توانایی استخراج اطلاعات مغز

این اولین بار نیست که Anouk Wipprech برای اجرای پروژه خود از فناوری چاپ سه بعدی استفاده می کند. این طراح چندی پیش از فناوری پرینت سه بعدی Selective Laser Sintering (SLS) برای توسعه لباسی به نام Proximity Dress با قابلیت ایجاد موانع فیزیکی در زمان شناسایی شخص در محیط پیرامون فرد پوشنده جهت مقابله بل بیماری کرونا استفاده کرد. این بار این طراح هلندی سعی کرد فعالیت مغز انسان را از طریق یک لباس ترجمه کند. لباس در پاسخ به روند فکر پوشنده روشن می شود و شروع به حرکت می کند. این لحظه ای است که علوم اعصاب تصویری زیبا ایجاد می کند.

توسعه یک لباس با توانایی استخراج اطلاعات مغز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه یک لباس با توانایی استخراج اطلاعات مغز با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

همانطور که از نام این لباس پیداست Anouk از یک مورچه‌خوار پولک‌دار یا پانگولین الهام گرفته است. مقیاس در این طراحی کمک کرد تا لباس با وزن اضافی سنگین نشود. Anouk با همکاری تیم دانشگاه یوهانس کپلر و شرکت مهندسی پزشکیg.tec ، ۱۰۲۴ حسگر EEG مغزخوان روی سر مدل تعبیه کردند. این سنسورها فعالیت الکتریکی داخل مغز را اندازه گیری می کنند. این طراحی پیچیده به لباس پرینت سه بعدی شده اجازه می دهد تا داده های مغزی دریافت شده از اسکنرها را به الگوهای نور و حرکت ترجمه کند. Anouk برای ایجاد قاب لباس با نازکی ۳ میلی متر از متخصصان پرینت سه بعدی در یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی کمک گرفت زیرا این لباس باید در عین حفظ استحکام سبک باشد.

لباس Pangolin Scales نخستین رابط مغز و کامپیوتر با ۱۰۲۴ کانال در جهان را به نمایش می گذارد که قادر است اطلاعات را با وضوح بی سابقه ای از مغز انسان استخراج کند. لباس پنگولین در جشنواره Ars Electronica Festival به نمایش گذاشته خواهد شد. آیا این لباس چاپ سه بعدی شده اولین قدم به سوی آینده ای است که ما قادر به خواندن ذهن دیگران به شکلی غیر منتظره تنها با نگاهی به لباس آنها هستیم؟

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (38 امتیاز)