اگرچه Covid-19 جهان را در یک بحران بی سابقه فرو برده است، اما این موضوع به تکنولوژی پرینتر سه بعدی اجازه داد تا به عموم مردم نشان دهد چه مزایایی می تواند برای جامعه داشته باشد. از ابتدای شیوع همه گیر بیماری کرونا، نوآوری ها برای مبارزه با این ویروس به سرعت افزایش یافته است و در این میان فناوری چاپ سه بعدی خود را به عنوان یک فناوری ضروری در توسعه روش ها و وسایل درمانی معرفی کرده است. گروه تحقیقاتی AMFM (Additive Manufacturing Functional Material) در دانشگاه ولورهمپتون انگلستان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی یک ماده ضد ویروسی جدید توسعه داده اند که گفته می شود Covid-19  را می کشد.

 

توسعه یک ماده ضد ویروس جهت مبارزه با بیماری کرونا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این ماده ضد ویروس ساخته شده از نقره، مس و تنگستن باید بتواند سرعت شیوع بیماری کرونا را کاهش دهد. ترکیب این سه عنصر با خواص ضد میکروبی امکان مبارزه با آلودگی سطحی و محدود کردن انتشار ویروس در هوا را فراهم می کند. محققی در دانشگاه ولورهمپتون به نام John Robinson توضیح داد: “ماده ضد ویروسی ما ۱۰۰ درصد غیرفعالی ویروس را به مدت ۵ ساعت در برابر نمونه بیولوژیکیCOVID-19  نشان می دهد. این بهبود قابل توجهی در نتایج قبلی پوشش دهی با مس است، زیرا همه ویروس COVID-19 را از بین می رود. ” این گروه تحقیقاتی برای رسیدن به این نتیجه چشمگیر از تکنولوژی پرینت سه بعدیlaser powder bed fusion  استفاده کرده اند.

توسعه یک ماده ضد ویروس جدید جهت مبارزه با بیماری کرونا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه یک ماده ضد ویروس جدید جهت مبارزه با بیماری کرونا با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

فناوری پرینت سه بعدی یکبار دیگر Covid-19 را به چالش می کشد

John Robinson و تیمش امیدوارند که ماده پرینت سه بعدی ضد ویروسی جدیدشان در موقعیت های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. دانشمندان در اولین گام قصد دارند به منظور عمومی سازی این نوآوری، ماسک های پرینت سه بعدی شده منبع بازی را با استفاده از این ماده ضد ویروسی توسعه دهند. این محققان می خواهند تعداد کاربرد های این ماده را برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا افزایش دهند. فناوری همجوشی بستر پودر لیزر، انعطاف پذیری خاصی را به ویژه از نظر هندسه قطعات برای دانشمندان فراهم می سازد و به آنها امکان می دهد به طور مداوم مدل های خود را بهبود بخشند.

زمانبندی توسعه این مواد مناسب است، زیرا جهان در حال یادگیری نحوه مقابله با گسترش انواع ویروس ها می باشد. مشاهده گونه جدید ویروس کرونا در انگلستان و آفریقای جنوبی، مقامات بین المللی بهداشت را به سمت افزایش اقدامات حفاظتی سوق داده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که نوع جدید بیماری کرونا تا چه اندازه بر شدت بیماری تأثیر می گذارند، اما ثابت شده است که سرعت گسترش این گونه در مقایسه با نوع قبلی بیشتر است و واضح است که ایجاد راه حل های جدید و نوآورانه برای کمک به جلوگیری از گسترش این بیماری ضرورت دارد. به نظر می رسد برای حل این مسئله، ترکیب پرینتر سه بعدی با یک ماده ضد ویروسی یک راه حل بسیار مؤثر است. Robinson در این باره گفت: “به نظر می رسد با ادامه روند شیوع بیماری، شرایط غیر قابل پیش بینی مختلفی اتفاق بیفتند. ما به عنوان یک پاسخ فوری و راه حل سریع، یک ماده ضد ویروسی ایجاد کردیم که می تواند چاپ سه بعدی شود و بنابراین می تواند سطوح ضد ویروسی را در زمان و مکان مورد نیاز ایجاد کند. “

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (36 امتیاز)