معمولاً وقتی در مورد تکنولوژی پرینتر سه بعدی و صنعت ساخت و ساز صحبت می کنیم، در رابطه با ساختمان های متعددی است که دارای دیوار های پرینت سه بعدی شده هستند. ابتکارات بی شماری وجود دارد که پرینت سه بعدی و صنعت ساختمانسازی را با هم ترکیب می کند. به تازگی یک شرکت دیگر فعال در این حوزه خبرساز شده است. شرکت AICT از دستگاه های پرینتر سه بعدی خود برای تزئین و ساخت سازه های بتنی و سایر اشیاء در پارکی در شنژن چین استفاده کرده است.

توسعه یک پارک در چین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

طبق گزارش های AICT، این پارک با ۵۵۲۳ متر مربع مساحت، دارای بیش از ۲۰۰۰ عنصر پرینت سه بعدی شده است. عناصر پرینت سه بعدی شده در این پارک شامل مجسمه ‌ها، نیمکت ‌ها، باغچه ها، دیوارهای حائل و حاشیه ‌هایی هستند که این فضای سبز بزرگ را تزئین می‌کنند. Xu Weiguo، استاد دانشکده معماری دانشگاه Tsinghua، مسئولیت این پروژه را بر عهده دارد. وی توضیح داد که چرا او و تیمش فناوری پرینت سه بعدی را انتخاب کردند و در اینباره گفت: « فناوری ساخت پرینت سه بعدی بتن، به عنوان یک روش ساخت و ساز هوشمند مزایای زیادی دارد. فناوری چاپ سه بعدی در مقایسه با بتن مسلح نسبتاً ارزان است، زیرا مشکلات فنی در مرحله شبیه سازی ساختمان از قبل حل می شود و روش ساخت و ساز بهینه ای را ارائه می دهد”. لازم به ذکر است که این اولین پروژه پرینت سه بعدی پروفسور Weiguo نیست و او پیش از این از چاپ سه بعدی بتنی برای ساخت یک کابین کتاب در شانگهای استفاده کرده است.

توسعه ۲۰۰۰ قطعه در یک پارک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه ۲۰۰۰ قطعه در یک پارک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی به عنوان یک روش ساخت و ساز پایدارتر

عوامل اکولوژیکی یک انگیزه اضافی برای توسعه دهندگان این پروژه بود که سبب انتخاب فناوری پرینت سه بعدی گردید. بتن پرینت سه بعدی شده بر خلاف بتن سنتی نیازی به قالب که معمولاً از چوب ساخته شده و پس از استفاده دور انداخته می شود، ندارد. طبق گفته ها ماده پرینت سه بعدی توسعه‌ یافته توسط شرکت AICT از بتن و ۵۰ درصد شن و ماسه تشکیل شده است که می‌توان آن را به صورت محلی تهیه کرد. استفاده از شن و ماسه محلی ردپای زیست ‌محیطی و هزینه ‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پرینت سه بعدی امکان تزریق بتن تنها در جایی که نیاز است را فراهم می سازد.

نمای پارک توسعه یافته با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی از بالا
نمای پارک توسعه یافته با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی از بالا

تکنولوژی پرینت سه بعدی علاوه بر اینکه یک روش ساخت و ساز سازگار با محیط زیست است، در مقایسه با روش های ساخت سنتی سریعتر و مقرون به صرفه تر است. بتن پرینت سه بعدی شده در مقایسه با بتن مسلح بسیار کم هزینه تر است، به خصوص به دلیل مرحله شبیه سازی که اجازه می دهد مشکلات فنی از قبل حل شوند و روش ساخت بهینه تری را ارائه می دهد. شرکتAICT  اعلام کرده است که می‌تواند با بازوی روباتیکی ۶ محوره خود، خانه‌ای با اندازه متوسط ​​را به جای چند ماه، تنها در چند هفته بسازد. این گفته با این واقعیت ثابت می شود که این شرکت ادعا کرده است تمام ۲۰۰۰ قطعه پرینت سه بعدی شده در پارک را فقط در ۵/۲ ماه طراحی کرده است. در هر صورت، استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی  برای تزئین فضاهای عمومی نویدبخش خوبی است.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی یک پارک در چین

4.9/5 - (40 امتیاز)