گروهی از محققان یک میکروسکوپ ارزان قیمت برای شناسایی میکروپلاستیک ها در کف دریا را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه داده اند. این پروژه توسط تیم Microplastics Detection Assistant (MIDAS)  و با همکاری دانشگاه پلی تکنیک کارتاخنا، شرکت Navantia،S.M.E  و مؤسسه تحقیقات اقیانوس شناسی کارتاخنا انجام شده است. این میکروپلاستیک ها قطعات کوچکی با اندازه کوچکتر از نیم سانتی متر هستند که اقیانوس ها و سواحل را آلوده می کنند، شناسایی این میکروپلاستیک ها با توجه به اندازه آنها پیچیده تر است و نیاز به استفاده از میکروسکوپ دارد. این گروه از محققان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی توانستند راه حلی کاربردی و در دسترس را به صورت منبع باز توسعه دهند تا به تیم های دیگر در این مبارزه زیست محیطی کمک کنند.

 

ساخت میکروسکوپ با قابلیت تشخیص میکروپلاستیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

دریاها و اقیانوس‌ها سال‌ هاست که از آلودگی پلاستیکی رنج می ‌برند. در حالی که برخی از پلاستیک ‌ها به راحتی روی سطح آب قابل مشاهده هستند، برخی دیگر با چشم غیرمسلح نامرئی هستند که چالش دیگری ایجاد می ‌کنند. میکروپلاستیک‌ ها گاهی  تا۷۰ برابر کوچک ‌تر از ضخامت موی انسان هستند و توسط گونه ‌های گیاهی و جانوری در اندازه ‌های مختلف بلعیده می‌  شوند. ابتکاراتی در مقیاس جهانی برای تشخیص بهتر میکروپلاستیک ها و پاکسازی اقیانوس ها توسعه یافته است، اما از آنجایی که میزان آلودگی بسیار زیاد است این پاکسازی به زمان نیاز دارد. با این حال، این پروژه تحت رهبری تیم MIDAS با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی در راستای حل این چالش حرکت می کند.

ساخت میکروسکوپ با قابلیت تشخیص میکروپلاستیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت میکروسکوپ با قابلیت تشخیص میکروپلاستیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 میکروسکوپ پرینت سه بعدی شده و هوش مصنوعی

پروژه این میکروسکوپ پرینت سه بعدی شده در ماه می ۲۰۲۱ آغاز شد. این پروژه تنها برای تولید یک دستگاه کاربردی نبود، بلکه در راستای توسعه یک سری الگوریتم بر اساس هوش مصنوعی جهت تسهیل تشخیص میکروپلاستیک ها بود. طبق اعلامیه منتشر شده توسط دانشگاه پلی تکنیک کارتاخنا، فاز اول با ساخت میکروسکوپ و اولین آزمایش‌ های عکس ‌برداری به پایان رسید. محققان به زودی شروع به توسعه الگوریتمی خواهند کرد که تشخیص میکروپلاستیک ها را تسهیل کرده و در نهایت نمونه ها را در بندر کارتاخنا جمع آوری ککند. آنها در مورد فناوری چاپگر سه بعدی مورد استفاده محتاطانه عمل کرده و هنوز اطلاعاتی منتشر نکرده اند.

میکروسکوپ پرینت سه بعدی شده و هوش مصنوعی

میکروسکوپ پرینت سه بعدی شده و هوش مصنوعی

این طرح مورد توجه مراکز آموزشی مختلف در منطقه مورسیا قرار گرفته است که پرینت سه بعدی میکروسکوپ های متعدد برای مشاهده نمونه های جمع آوری شده در سواحل را آغاز خواهند کرد. همچنین در ماه ژوئن به مناسبت روز اقیانوس ها کارگاهی برگزار می شود که در آن فعالیت های مختلفی به معضل پلاستیک در دریا می پردازند. شرکت ‌کنندگان می ‌توانند نمونه‌ های آب را در زیر این میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهند. این گروه قصد دارند در آینده روی توسعه رنگ ‌هایی جهت تشخیص سریع تر ذرات ریز پلاستیکی کار کنند.

  منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی میکروسکوپ با قابلیت تشخیص میکروپلاستیک در کف دریا

به این پست امتیاز دهید