اسکلت فسیل شده دیمترودون در موزهTexas Through Time  بصورت سه بعدی توسط کمپانی NVision، متخصص در زمینه اسکن سه بعدی، اسکن شده است که چاپ سه بعدی یک کپی دقیق از این اسکلت فسیلی را امکان پذیر ساخته است. معمولاً برای مطالعه فسیل ها از روش های سنتی مانند قالب سازی و ریخته گری استفاده می شده است که در بسیاری موارد به اسکلت آسیب می رسانده اند. دیرین شناسی (بخشی از زمین شناسی که با موجودات پیش از تاریخ سر وکار دارد) شامل مطالعه فسیل ها برای تعیین تکامل موجودات و تعامل آن ها با یکدیگر است. اسکلت دیمترودون در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسط Jack Loftin در Redbed در تگزاس کشف شد.

استفاده از تکنولوژی اسکن و چاپ سه بعدی در ساخت ماکت فسیل ها

موزه Texas Through Time مجموعه ای وسیع از فسیل ها، شامل بسیاری از فسیل هایی که به سختی در هر جای دیگری از جهان یافت می شود را به صورت رایگان برای عموم به نمایش می گذارد. با وجود این موضوع که این موزه بر تنوع فسیلی در تگزاس متمرکز شده است، این مجموعه شامل فسیل هایی از سراسر جهان نیز می باشد. این فسیل خاص مربوط به دیمترودون یکی از بزرگترین درندگان در اوایل دوره پرمین، یک تقسیم بندی از دوره پالئوزوئیک که تقریباً از ۲۹۵ تا ۲۷۲ میلیون سال پیش ادامه داشت، بوده است. دیمترودون گاهی اوقات یک دایناسور محسوب می شود، اما در واقع یک خزنده شبیه به پستانداران است که به عنوان یک  synapsid نیز شناخته می شود. Synapsid ها یک گروه از خزندگان هستند که دارای ویژگی های خاصی می باشند که در پستانداران نیز یافت می شود.

 

چاپ سه بعدی و ساخت ماکت فسیل
چاپ سه بعدی و ساخت ماکت فسیل

سن زیاد و ارزش دیرین شناسی این اسکلت ساخت کپی از آن را برای مطالعه بیشتر و نمایش در اولویت قرار داده است. Andre LuJan، دیرین شناس و بنیانگذار موزه Texas Through Time توضیح داد: “من احساس می کردم که لازم است این فسیل ها اسکن سه بعدی شوند زیرا روش های قالب گیری و ریخته گری سنتی به فسیل آسیب می رساند. من در حال نا امیدی بودم وقتی NVision را در جستجوی گوگل پیدا کردم. Steve Kersen، رئیس NVision به سؤالات و برنامه ریزی ها در مورد این کار بسیار جذاب پاسخ داد و ما دریافتیم که ارائه دهنده خدمات خود را پیدا کرده ایم. “

استفاده از تکنولوژی اسکن و چاپ سه بعدی در ساخت ماکت فسیل ها
استفاده از تکنولوژی اسکن و چاپ سه بعدی در ساخت ماکت فسیل ها

اسکنر دستی NVision هندسه سه بعدی دقیق این فسیل را ثبت کرد. این اسکنر به یک بازوی مکانیکی متصل شده است که در اطراف جسم حرکت کرده و برای کاربر این امکان را فراهم می سازد تا با دقت و وضوح بالا داده ها را به سرعت ضبط کند. با بررسی این شیء، اسکنر یک ابر نقطه ای متشکل از میلیون ها نقطه ایجاد کرد. همانطور که در پروژه های دیگر نیز مشاهده شده است، اسکن سه بعدی نحوه مطالعه و نگهداری آثار باستانی، بناهای تاریخی، نمونه های دیرین شناسی، فسیل ها و موارد دیگر را تغییر داده است. اسکن سه بعدی در این مورد امکان کپی برداری با دقت بالا و ثبت جزئیات فسیل  را فراهم کرد. ما از طریق استفاده از این داده ها برای مطالعه علمی و همچنین تهیه ماکت های مقرون به صرفه برای نمایش و آموزش، مزایای بیشتری را به دست آوردیم.”

در نهایت نکته ای که باید به آن اشاره کرد مدت زمان انجام فرایند است. عملیات اسکن سه بعدی این مدل فقط دو روز طول کشید.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید