هر ساله در ایالات متحده حدود ۴۰ میلیون ترمیم های موقت دندان انجام می دهند. پل ها و تاج های موقت مورد استفاده در این روش ها لازم است تا آماده شدن دندان های دائمی از دندان های بیمار محافظت کنند. این عملیات های دندانپزشکی ارزان نیست، اما استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید پل ها و تاج ها می تواند به کاهش هزینه کمک کند.

 

چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی به روش جدید TCMIP-SL

بسیاری از پل ها و تاج دندان های دائمی با موادی مانند سرامیک ها، فلزات و یا دیگر کامپوزیت های مستحکم ساخته می شوند و تولید آنها حدود دو هفته طول می کشد، اما با استفاده از چاپ سه بعدی می توان این زمان را کاهش داد. با این حال، مهم نیست که از کدام روش تولیدی استفاده می شود، بیماران دندانپزشکی تا زمان آماده شدن دندان های دائمی خود، جهت حفاظت از دندان هایشان و جلوگیری از جا به جایی، نیاز به ترمیم موقت دارند که معمولا از پلاستیک ساخته می شود. این ترمیم های موقت از پوسته هایی ساخته می شوند که به دندان های اصلی بیمار متصل شده و یا از ابتدا با قالب ها ساخته می شوند و باید قبل از اینکه چسبیده شوند چند بار در دهان بیمار تراشیده شوند. با وجود برش دادن قبل از چسباندن، به علت استفاده روزانه این ترمیم موقت می تواند از بین برود و در این صورت باید یک ساختار جدید ساخته شود که فقط زمان، پول و تلاش را هدر می دهد.

پرینتر سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی

عکس پرینتر سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی

چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی به روش جدید TCMIP-SL با رزولوشن و سرعت بالا

در حال حاضر فناوری های طراحی دیجیتال مانند چاپ سه بعدی این عملیات ها را ساده تر و زمان انجام ان را کوتاه تر کرده است. یک گروه از محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) اخیراَ مقاله ای با عنوان چاپ سه بعدی تاج ها و پل های موقت دندان تحت کنترل دما با استفاده Stereolithography Projection Image Mask در مجله “Procedia Production” منتشر کرده است که در آن با استفاده از یک روش چاپ سه بعدیSLA  این ترمیم های موقت دندان ساخته می شوند.

ساخت ترمیم های موقت به طور سنتی نیازمند انجام فرآیندهای متعدد مانند قالب گیری، عمل آوری و عملیات های پس پردازش است که مستلزم تخصص بالای دندانپزشکان می باشد. علاوه بر این، ترمیم موقت دست ساز معمولا به دلیل محدود بودن قابلیت های مواد، نمی تواند با دقت کافی مناسب با دندان بیمار باشد. برای حل این مشکل یک تکنولوژی چاپ سه بعدی به نام temperature controlled mask image projection based stereolithography (TCMIP-SL) برای مواد دندانپزشکی با هدف تسریع در ساخت سفارشی تاج و پل موقت برای استفاده از آن در مراکز دندانپزشکی در این مقاله ارائه شده است. ابتدا کارایی فوتو پلیمریزاسیون (مواد تجاری مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی) را مورد مطالعه قرار دادیم. سپس ما در مورد تاثیر دما بر عملکرد ریخته گری و رئولوژی مواد کامپوزیتی دندانی بحث کردیم. بر اساس این مطالعات ما TCMIP-SL را با یکپارچه سازی یک سیستم پوشش مواد با گرمادهی قابل کنترل توسعه دادیم تا فیلم نازک پوششی مواد کامپوزیتی دندان را بتواند با استفاده از پرتو نور با رزولوشن بالا ایجاد کند. چندین نمونه آزمایشی برای نشان دادن روند فرآیند TCMIP-SL با توانایی چاپ سه بعدی تاج موقت با ویسکوزیته بالا با سرعت و وضوح قابل توجه انجام گرفته است. ”

پرینت سه بعدی به روش TCMIP-SL

عکس پرینت سه بعدی به روش TCMIP-SL

فرایندهای MIP-SL از مجموعه ای از صفحات افقی برای برش یک شی سه بعدی استفاده می کنند و هر برش به یک تصویر دو بعدی تبدیل می شود. سپس پرتو نور با الگوی دو بعدی که توسط دستگاه میکرو آینه دیجیتال (DMD) کنترل می شود، بر روی یک ماده فوتو پلیمر یا مواد خشک شونده با نور (Photocurable) منعکس شده و پس از آن لایه به لایه شی سه بعدی را تشکیل داده و تاج یا پل موقت را ایجاد می کنند. این تکنولوژی جدید برای چاپ سه بعدی مدل هایی در مقیاس میکرو با صدها لایه و مواد کامپوزیتی مانند سرامیک چند منظوره با موفقیت به روش MIP-SL ساخته شده اند.

متاسفانه، این فناوری نیاز به یک تیغه ویژه برای رسیدن به یک پوشش نازک و یکنواخت از مواد بسیار چسبناک دارد زیرا به طور عمده بازده فرایند را تحت تاثیر قرار می دهد.

مواد ترمیم موقت، کامپوزیت بر پایه پلیمر است که استحکام، انعطاف پذیری و مقاومت سایشی را فراهم می کند و به طور گسترده ای برای ساخت ترمیم های موقت در صنایع دندانپزشکی استفاده می شود. با این حال جریان پذیری مواد کامپوزیت دندانپزشکی به علت ویسکوزیته بالای آن ضعیف بوده و ممکن است عملیات چاپ سه بعدی آن مشکل باشد.

چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی

عکس چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی

درجه حرارت می تواند بر ویسکوزیته مواد کامپوزیتی مبتنی بر پلیمر تاثیر بگذارد، زیرا در هنگام افزایش درجه حرارت ویسکوزیته کاهش می یابد.

این تیم برای بهینه سازی پارامترهای فرآیند به بررسی رئولوژیک مواد کامپوزیتی photo-curable در دماهای مختلف پرداخته اند و بر اساس نتایج به دست آمده میزان کارایی مواد کامپوزیتی بر پایه پلیمر photo-curable را تحت طیف وسیعی از درجه حرارت برای تنظیم دمای مناسب بررسی کرده اند. علاوه بر این، طراحی حرکت چرخشی جدید در فرآیند TCMIP-SL برای پخش مواد کامپوزیتی ویسکوز به لایه نازک یکنواخت انجام شد.

تکنولوژی TCMIP-SL این تیم قادر به چاپ سه بعدی پل ها و تاج های دندانی موقت با وضوح و سرعت بالا است.

فرایند TCMIP-SL قدرت قابل توجهی را نسبت به روشهای ساخت قبلی ترمیم موقت سه بعدی مورد استفاده دندانپزشکان نشان می دهد.

محققان می گویند: “ما بر این باوریم که فرایند پیشرفته TCMIP-SL توسعه داده شده دارای پتانسیل فوق العاده و پیش زمینه گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله تولید سرامیک چند منظوره با چسبندگی بالا و ساخت مواد کامپوزیت می باشد.”

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

منبع: https://3dprint.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید