یک شرکت هلندی به نامVertico  با همکاری دانشگاه گنت، یک پل بتنی را با بهره گیری از تکنولوژی چاپ سه بعدی تولید کرده اند. با کاهش مواد اولیه مورد نیاز تا ۶۰٪، این پل پتانسیل های فناوری پرینت سه بعدی را به نمایش گذاشت.

 

چاپ سه بعدی یک پل و به حداقل رساندن ماده اولیه مورد نیاز توسط شرکت Vertico

Volker Ruitinga، بنیانگذار شرکت Vertico گفت: ” ما در Vertico معتقدیم که فناوری چاپ سه بعدی کلید بهینه سازی مواد در سازه ها، کاهش انتشار CO2 و در عین حال افزایش بهره وری در صنعت ساخت و ساز است.”

تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز
تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

این تکنیک شامل یک سیستم رباتیکی یکپارچه است که لایه های یک مخلوط بتن مخصوص را تزریق می کند. این فناوری می تواند سازه هایی تولید کند که ضمن تحمل تنش یکسان، مواد اولیه مورد نیاز را به حداقل برساند. این فرآیند تولیدی آزادی بیشتری را فراهم کرده و از نیاز به قالب های پرهزینه جلوگیری می کند.

Ruitinga گفت: “این پروژه، این تکنیک را در مقیاس مناسب و قابل توجهی نشان می دهد. مزیت های استفاده از فناوری چاپ سه بعدی بتنی به طور فزاینده ای تشخیص داده شده است و با پذیرش این موضوع ما بیشتر و بیشتر شاهد پروژه های ساختمانی و زیربنایی دیگری همچون این پل بهینه سازی شده خواهیم بود. “

 

بیومیمتیک و کاهش  CO2

پرینت سه بعدی پل
پرینت سه بعدی پل

صنعت ساخت و ساز یکی از صنایع سنتی است. این صنعت ۲۳ درصد از انتشار CO2 جهان را تشکیل می دهد که عمده آن ناشی از فرایند تولید سیمان می باشد. با افزایش جمعیت و نیاز به کاهش اثرات CO2، اتوماسیون و نوآوری ضرورت یافته اند.

مواد بیولوژیکی ویژگی های ساختاری متفاوتی را به نمایش می گذارند که منجر به افزایش تحمل در برابر آسیب و مقاومت به تنش می شود. بنابراین اشکال دارای ساختار پیچیده و بهینه سازی شده از طبیعت الهام گرفته می شوند که نمونه های بسیار خوبی از استفاده کارآمد از مواد را نشان می دهد.

در حال حاضر ابزارهای بهینه سازی ساختاری بیش از پیش به منظور به حداقل رساندن مواد اولیه مورد نیاز و هم چنین انتشار گاز CO2 مورد استفاده قرار می گیرند. این بهینه سازی اغلب منجر به ایجاد اشکال بسیار ارگانیک می گردد زیرا سیر تکاملی در طبیعت استفاده از مواد را بهینه می کند. تولید این اشکال منحصر به فرد و ارگانیک یا بیومیمتیک با تکنیک های ساخت سنتی بسیار پر هزینه هستند.

این جاییست که تکنولوژی چاپ سه بعدی با فراهم آوردن امکان ساخت اشکال منحصر به فرد از طریق تولید روباتیکی اشکال بیومیمتیک با هزینه ای کمتر از هزینه تولید با استفاده از روش های ساخت سنتی پتانسیل های خود را به نمایش می گذارد.

تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت ساخت و ساز
تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

ساختارهای ارگانیک تولید شده توسط شرکت Vertico نشان دهنده جهش بزرگی در صنعت ساخت و ساز هستند. با افزایش تقاضای مسکن صنعت ساخت و ساز با نیاز به کاهش زمان تولید و افزایش بهره وری مواجه گشته است. از این رو تعدادی از پروژه های چاپ سه بعدی شده با فراهم آوردن انعطاف پذیری نهایی و سرعت بالا انجام شدند.

پروژه هایی مانند خانه Apis Cor با فراهم آوردن امکان چاپ ساختمان های کامل در محل یا ICON  با هدف ایجاد خانه های کم هزینه، بازار را به سمت رشد رقابتی سوق داده اند. امروزه حتی می توانید تخمین بزنید که چاپ سه بعدی یک خانه چقدر هزینه دارد.

حتی این پل پرینت سه بعدی نیز یک دستاورد جدید نیست. در سال ۲۰۱۷ دانشگاه فناوری آیندهوون و  BAM Infra  نخستین پل دوچرخه چاپ سه بعدی شده جهان را در هلند ساختند. کمتر از یک سال قبل مؤسسه معماری پیشرفته کاتالونیا (IAAC) از ساخت نخستین پل عابر پیاده چاپ سه بعدی شده جهان در مادرید با استفاده از بتن های تقویت شده خبر داد.

 

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf چاپ سه بعدی پل

به این پست امتیاز دهید