صنعت خودرو موضوعی جذاب برای مهندسان و جوانان است و مرور بر اخبار آن نیز می تواند برای آنها جذاب باشد. این صنعت از ابتدای ظهور فناوری های پرینت سه بعدی از استفاده کنندگان این فناوری بوده است و همچنین برخی از خودرو سازان به نام دنیا خود از سرمایه گذاران اصلی پرینت سه بعدی بوده اند. مثلا شرکت BMW در دهه ۸۰ میلادی بر روی ایده چاپ سه بعدی SLS سرمایه گذاری کرد که منجر به تجاری شدن این فناوری در آلمان شد. خودروسازان از ابتدا از مشتریان فناوری پرینت سه بعدی برای استفاده در واحد های تحقیق و توسعه خود بوده اند و از آن برای نمونه سازی استفاده می کرده اند. در سالهای اخیر، خبرگان حوزه خودرو سازی و نخبگان حوزه چاپ ۳ بعدی، به دنبال ایجاد کاربرد های جدید برای این فناوری در خودرو سازی افتاده اند. یکی از این کاربرد های جدید که از جذابیت زیادی خصوصا برای جوانان برخوردار است شخصی سازی خودرو های سفارشی برای مشتریان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی است که در این مقاله در مورد آن می خوانیم.
شرکت BMW برای ساخت خودروهای لوکس از تکنولوژی چاپ ۳ بعدی استفاده خواهد کرد.
ساخت اتومبیل ها هرگز آسان نبوده است، اما با ظهور فن آوری های جدید، امروزه می توانیم، خودرو های جدید را سریع تر به تولید برسانیم. خریداران می خواهند بهترین نتیجه را از این تکنولوژی بگیرند زیرا زمان تولید کاهش یافته به معنای هزینه پایین تر است. این نوعی پس انداز است که می تواند بین مشتری و سازنده خودرو تقسیم شود، همچنین می تواند تعداد بیشتری از وسایل نقلیه را به فروش برساند. شرکت BMW به تازگی اعلام کرده است که می خواهد این استراتژی را با گسترش فرآیندهای تولید افزایشی (چاپ ۳ بعدی) خود به کار ببرد.
آیا رولز رویس هنگامی که توسط یک چاپگر ۳ بعدی ساخته شود به همان اندازه خاص خواهد بود ؟
محصولات آینده BMW خودروهای کاملا چاپ ۳ بعدی شده نخواهند بود، اما بعضی از اجزای آن با قطعاتی که از چاپ ۳ بعدی تولید می شوند جایگزین می شوند. مزایای این کار واضح است: این خودرو ساز آلمانی نه تنها زمان ساخت قطعات بحرانی خط تولید خود را کوتاه می کند ، بلکه با جایگزینی اجزای ساخته شده از پلاستیک مانند نگهدارنده های چراغ های راهنمای، دکمه قفل مرکزی، ترمز دستی الکترونیکی، سوکت ها و … با استفاده از چاپ ۳ بعدی در هزینه ها صرفه جویی می کند. اگر فکر کردید چاپ ۳ بعدی برای خودرو ساز هایی مانند BMW جدید است، اشتباه می کنید. این شرکت غول پیکر بیش از ۲۵ سال است که از این تکنولوژی استفاده می کند و از سال ۲۰۱۲ قطعات جایگزین چاپ ۳ بعدی در رولز رویس فانتوم اضافه شده است . رولز رویس یک برند خودرو است که چند سال پیش توسط BMW خریداری شده است.
هنگامی که ممکن است این موضوع برای خریداران رولز رویس که انتظار داشتند وسایل داخلی خودرویشان با خون، عرق و اشک برخی از کارگران فقیر ساخته شده باشد نا امید کننده به نظر برسد، اما مزایای بازار را هم باید در نظر گرفت. چاپگر های ۳ بعدی شخصی سازی را امکان پذیر می سازند، که باعث می شود شما بتوانید اسم خودتان را بر روی براکت های نگهدارنده فیبر های نوری تزئینی داخلی رولز رویز، حک کنید.
برای تبلیغات استفاده فناوری چاپ ۳ بعدی در شخصی سازی خودرو ها، گروه جدید اشتراک گذاری خودرو متعلق به شرکت خودرو سازی BMW (Car Sharing نوعی از اجاره خودرو که در آن اتومبیل های شخصی برای مدتی به اجاره داده می شوند) به نام Drive Now ، تصمیم گرفت که با ۱۰۰ خودرو مینی کوپر که برای یکی از پروژه های استفاده شده بود را به اسم ۱۰۰ مشتری آلمانی خود که در رای گیری های شرکت کرده بودند، شخصی سازی کند. به این صورت که ۱۰۰ نام انتخابی به وسیله فناوری چاپ ۳ بعدی بر روی چراغ های راهنمای خودروها حک شد تا شخصی سازی خودرو به رخ کشیده شود.
در فیلم زیر می توانید پرینت سه بعدی قطعات فلزی خودروی BMW Roadster را مشاهده کنید.
در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.
تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین
ثبت ديدگاه