استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنایع آموزشی دارای طیف گسترده ای از کاربردهای مهم در مدارس ابتدایی و متوسطه، دانشگاه ها، کتابخانه ها، موسسه های فنی و سایر محیط های آموزشی می باشد.

 

فناوری چاپ سه بعدی دنیای تولید را بهبود بخشیده است. بسیاری از تولید کنندگان از انواع فناوری های چاپ سه بعدی جهت تولید قطعات هواپیما، اندام های پروتز مصنوعی و حتی داروهای چاپ سه بعدی شده استفاده می کنند.

در صنعت آموزش، فناوری های چاپ سه بعدی موجب بهبود یادگیری، پیشرفت مهارت ها و افزایش تعامل دانش آموزان و معلمان با موضوع می شوند. علاوه بر این، تکنولوژی چاپ سه بعدی سبب ایجاد خلاقیت شده و راه حل های بهتری برای مسائل گوناگون ارائه می دهد.

چگونگی استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش

چگونگی استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش
چگونگی استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش

به طور کلی چهار کاربرد اصلی برای استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت آموزش وجود دارد که عبارتند از:

  • آموزش تکنولوژی چاپ سه بعدی، نحوه عملکرد فناوری پرینت سه بعدی، و کاربردهای آن در دنیای واقعی به دانش آموزان (به عنوان مثال ساده سازیفرآیندهای صنعتی)
  • اطلاع رسانی مربیان در مورد تکنولوژی چاپ سه بعدی که می تواند سبب ادغام درست این تکنولوژی جهت یادگیری برنامه های درسی شود
  • بهبود خلاقیت و مهارت های دانشجویی
  • چاپ سه بعدی آثار باستانی به سبب کمک به درک بهتر دانش آموزان در مورد مفاهیم مهم می گردد (به عنوان مثال آثار باستانی آناتومیکی چاپ سه بعدی شده)

چاپ سه بعدی در مدارس

چاپگر سه بعدی در مدارس
چاپگر سه بعدی در مدارس

مربیان می توانند از تکنولوژی چاپ سه بعدی در تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه استفاده کنند. فناوری های چاپ سه بعدی برای مربیان این امکان را فراهم می سازد تا نمونه های اولیه فیزیکی دقیقی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند که به دانش آموزان در درک بهتر مفاهیم کمک می کند.

مهارت صحبت کردن یک گزینه مهم در هنگام ورود دانش آموزان به بازار کار می باشد. استفاده از اشیاء پرینت سه بعدی شده در ارائه های شفاهی می تواند توانایی های سخنرانی در دانش آموزان را بهبود ببخشد. مربیان همچنین می توانند با بهره گیری از تکنولوژی چاپ سه بعدی و پرینت تصاویر تجسمی به بهبود آموزش فضایی کمک کنند. نتایج یک پژوهش در سال ۲۰۱۴ در چین نشان داد که تکنولوژی چاپ سه بعدی یادگیری در فضای واقعی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

چاپ سه بعدی در مدارس
چاپ سه بعدی در مدارس

به طور کلی، بسیاری از تحقیقات در زمینه استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش نشان می دهد که چگونه اشیاء چاپ سه بعدی شده مزایای بیشماری را در راستای بهبود یادگیری فراهم می آورند که با روش های آموزشی تئوری قدیمی قابل دستیابی نیستند. درک بهتر، از طریق لمس کردن و مشاهده اشیاء چاپ سه بعدی شده فیزیکی حاصل می شود. جایگزین کردن روش های آموزشی قدیمی که فقط بر یادگیری کتاب های درسی متمرکز هستند با روش های آموزشی مبتنی بر پژوهش با بهره گیری از فناوری پرینت سه بعدی فرایند یادگیری را بهبود می بخشد.

استفاده از یک چاپگر سه بعدی متناسب با روش آموزشی بسیار مهم است. مدارس به چاپگرهای نیرومندی احتیاج دارند که در عین مقرون به صرفه بودن و کارکرد آسان برای براوردن نیاز های روزانه دانش آموزان مناسب باشند.

 

چاپ سه بعدی در دانشگاه ها

چاپ سه بعدی در دانشگاه ها
چاپ سه بعدی در دانشگاه ها

در مقاطع تحصیلی دانشگاهی فضای بیشتری برای آموزش نحوه کار فناوری چاپ سه بعدی به دانشجویان وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه ها و کالج های فنی ماژول ها و پروژه های چاپ سه بعدی را در رشته های مهندسی، علوم کاربردی و سایر دوره ها وارد می کنند.

به کارگیری ماژول های چاپ سه بعدی در سطح دانشگاهی علاوه بر ساخت مدل های سه بعدی با استفاده از مواد مختلف، بر ساخت چاپگرهای سه بعدی نیز تمرکز دارند. نیاز به دانش چاپ سه بعدی، در نحوه گنجاندن ماژول های اختصاصی در دوره های گرافیک رایانه، مهندسی صنایع و CAD منعکس شده است.

دانشگاهMIT  دوره های اصول اولیه چاپ سه بعدی را به دانشجویان کارشناسی پیشرفته و کارشناسی ارشد خود آموزش می دهد. دانشگاه تگزاس و دانشگاه ایالتی و مؤسسه پلی تکنیک ویرجینیا از دوره ها و گواهینامه های خود که شامل اصول طراحی و چاپ سه بعدی می باشد پیروی می کنند.

همچنین تکنولوژی چاپ سه بعدی فرصت های بیشماری را برای کمک به یادگیری بصری و عملی در تمامی انواع علوم فراهم می سازد. اجزای پرینت سه بعدی شده اغلب به عنوان مدل آزمایشی برای آزمایش های علمی در رشته های مختلف از جمله مهندسی مکانیک، هوافضا و رباتیک مورد استفاده قرار می گیرند.

دانشگاه ها نیز نیاز های مشابه مدارس به چاپگرهای سه بعدی دارند. اساتید به چاپگرهای سریع و قابل اعتماد با تأکید بیشتری بر کارایی نیاز دارند.

چاپ سه بعدی و آموزش معلمان

چاپ سه بعدی و آموزش معلمان
چاپ سه بعدی و آموزش معلمان

بدون وجود معلمان و اساتید مسلط به مفاهیم طراحی سه بعدی و چگونگی استفاده از چاپگر های سه بعدی و فیلامنت ها، نمی توان به طور موثر از تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش استفاده کرد. آموزش معلمان و کارگاه های چاپ سه بعدی می تواند استفاده موثر از فناوری های پرینت سه بعدی در آموزش را تضمین کند.

پرینت سه بعدی و آموزش معلمان
پرینت سه بعدی و آموزش معلمان

چاپ سه بعدی در کتابخانه ها

دیجیتالی شدن کتابخانه ها تنها مربوط به کتاب ها نیست. ماهیت کتابخانه ها در حال تغییر است تا منعکس کننده چگونگی یادگیری افراد در مورد موضوعات با استفاده از فناوری های جدید باشد. کتابخانه ها راهی آسان برای معرفی ایده های چاپ سه بعدی و تکنولوژی ها به طیف گسترده ای از کاربران می باشند.

تجهیز کتابخانه ها با چاپگرهای سه بعدی، به همکاری و تبادل دانش بین افراد علاقمند به یادگیری در مورد این فناوری کمک می کند. در حال حاضر بسیاری از کتابخانه ها دارای مکان های اختصاصی مجهز به چاپگرهای سه بعدی هستند که برای همه اعضای کتابخانه قابل استفاده می باشد.

چاپ سه بعدی در کتابخانه ها
چاپ سه بعدی در کتابخانه ها

وجود چاپگرهای سه بعدی در کتابخانه های دانشگاهی باعث می شود به محدود شدن استفاده از این تکنولوژی در بخش های مهندسی یا علوم، برای تمام دانشجویان در دسترس قرار گیرد.

بهترین چاپگر سه بعدی برای یک کتابخانه معمولاً مشابه همان دستگاه هایی است که برای استفاده در کلاس های درس توصیه می شود. شما به چاپگری مقرون به صرفه، با دوام و سریع نیاز دارید.

 

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf کاربردهای تکنولوژی چاپ سه بعدی در آموزش

به این پست امتیاز دهید