فناوری های پرینت سه بعدی به طور فزاینده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این صنایع نه تنها شامل مواردی مانند هوا فضا، ساخت و ساز و دارو می باشد بلکه صنعت ورزش را نیز در خود جای می دهد. استفاده از پرینت سه بعدی در صنعت ورزش فقط به چند ورزش مجزا محدود نمی شود. فناوری پرینتر سه بعدی اغلب به دلیل قابلیت ساخت محصولات کاملاً سفارشی، برای تولید انواع مختلف تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله نوآوری هایی که به لطف فناوری پرینتر سه بعدی در بخش ورزش تحقق یافته اند آورده شده است.

 

پرینت سه بعدی پروتز برای دوچرخه سوار

اهمیت فناوری های چاپ سه بعدی و پیشرفت آنها در صنعت ورزش، در بازی های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ نمایان شد. یک دوچرخه سوار آلمانی به نام Denise Schindler در بازیهای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو توانست با استفاده از یک پروتز پرینت سه بعدی شده، در مسابقات تایم تریل انفرادی و اتومبیل رانی به ترتیب مدال نقره و برنز را بدست آورد. وی به همراه شرکت آمریکایی Autodesk و یک تولیدکننده پروتز به نامReha-Technik Wellmer  فرایندی را توسعه دادند که در آن اندام قطع شده به لطف اسکن لیزری به صورت دیجیتالی قابل اندازه گیری و مدل سازی است. سپس می توان با استفاده از این مدل و تکنولوژی پرینتر سه بعدی پروتز سفارشی را تولید کرد.

پرینت سه بعدی پروتز برای دوچرخه سوار
پرینت سه بعدی پروتز برای دوچرخه سوار

پرینت سه بعدی قطعات ماشین های مسابقه ای شورولت

شورولت در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که تا ماه اکتبر اتومبیل های مسابقه ای دارای قطعات پرینت سه بعدی شده این شرکت تقریباً ۱۳۰،۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی کرده اند. این خودروساز به طور فزاینده ای از فناوری پرینت سه بعدی برای نمونه سازی و همچنین مراحل تولید نهایی استفاده می کند. در سال ۲۰۲۰ دو اتومبیل Corvette جدید هر یک دارای ۷۵ قطعه پرینت سه بعدی شده شامل مخازن روغن، ورودی و کلاهک مخزن سوخت و مخازن خنک کننده وارد پیست اتومبیلرانی شدند. اتومبیل های مسابقه ایCorvette ،INDYCAR ،NASCAR Camaro  و  Silveradoشامل قطعات پرینت سه بعدی شده دوام خود را به اثبات رساندند. دو اتومبیل Corvette C8.4 جدید مسافت ۹۰۰۰ مایل را در ۷ مسابقه طی کردند.

پرینت سه بعدی قطعات ماشین های مسابقه ای شورولت
پرینت سه بعدی قطعات ماشین های مسابقه ای شورولت

پرینت سه بعدی ماسک فوتبال توسط شرکت Cavendish Imaging

یک شرکت در لندن به نامCavendish Imaging  که در زمینه تولید ماسک برای ورزشکارانی که در ناحیه صورت خود دچار آسیب دیدگی هایی مانند شکستگی استخوان گونه یا بینی شده اند فعالیت می کند، با استفاده از نرم افزار سه بعدی صورت ورزشکار را اسکن و یک مدل سه بعدی ایجاد می کند که بر اساس آن می توان ماسک محافظ سفارشی را با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی ساخت. این نوآوری دوره بیحرکتی مربوط به آسیب را کاهش می دهد و از آسیب بیشتر در طول فرایند بهبودی جلوگیری می کند. این ماسک توسط چندین بازیکن حرفه ای فوتبال و راگبی از جمله John Terry کاپیتان سابق چلسی وJohn Terry  وSergio Ramos مورد استفاده قرار گرفته است.

پرینت سه بعدی ماسک فوتبال توسط شرکت Cavendish Imaging
پرینت سه بعدی ماسک فوتبال توسط شرکت Cavendish Imaging

 

پرینت سه بعدی کلاه ایمنی دوچرخه سواری

اکثر کلاه های ایمنی دوچرخه سواری از فوم ساخته شده اند و ایمنی کافی در زمان به زمین افتادن را فراهم نمی دهند.Jamie Cook ، مؤسس و مدیر عامل شرکتHEXR ، برای محافظت بیشتر نوع جدیدی از کلاه ایمنی ساخته شده از ماده پرینت سه بعدی پلی آمید ۱۱ (PA 11) را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی توسعه داد. این کلاه ایمنی سفارشی را می توان با استفاده از اسکن سه بعدی از سر، شخصی سازی کرد که راحتی مطلوبی را فراهم می سازد. شرکت HEXR برنامه ای را ارائه داده است که متقاضیان می توانند کلاه های ایمنی را روی سر خود امتحان کنند.

پرینت سه بعدی کلاه ایمنی دوچرخه سواری
پرینت سه بعدی کلاه ایمنی دوچرخه سواری

پرینت سه بعدی چوگان گلف بازی

KING Supersport-35 نام یک چوگان گلف پرینت سه بعدی شده می باشد که از استنلس استیل ۳۱۶ ساخته شده است. پرینت سه بعدی طرح بدنه و ساختار مشبک این چوگان، وزن بهینه را تضمین می کند. این قطعه که یک شاهکار به حساب می آید با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی  Metal Jetشرکت  HPتوسعه یافته است.

پرینت سه بعدی چوگان گلف بازی
پرینت سه بعدی چوگان گلف بازی

 پرینت سه بعدی دوچرخه توسط شرکت  Superstrata

در صنعت ورزش از فناوری پرینتر سه بعدی برای ساخت دوچرخه نیز استفاده می شود. شرکتSuperstrata شاسی یک دوچرخه را به صورت یکپارچه با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی کامپوزیت چاپ کرده است. این قاب کاملاً بر اساس مورفولوژی دوچرخه سوار و با استفاده از الیاف کربن که به سبک بودن و استحکام شهرت دارد طراحی شده است. این امر استفاده از دوچرخه را راحت تر می کند. شرکت Superstrata ادعا کرده است که وزن قاب این دوچرخه پرینت سه بعدی شده دقیقاً ۱٫۳ کیلوگرم، کمتر از وزن ۲ بطری آب می باشد. در حال حاضر دو نسخه از این دوچرخه در بازار موجود است که یکی از آنها برقی است.

پرینت سه بعدی دوچرخه توسط شرکت Superstrata
پرینت سه بعدی دوچرخه توسط شرکت Superstrata

 

پرینت سه بعدی تخته موج سواری سازگار با محیط زیست

سال گذشته یک شرکت فرانسوی به نام Wyve در مصاحبه ای اختصاصی در مورد توسعه تخته های موج سواری با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی صحبت کرد. ویژگی این پروژه در روند تولید تخته ها نهفته است زیرا علاوه بر قابلیت سفارشی سازی، دارای یک طراحی شفاف می باشند. این شرکت اظهار داشت که از زباله های پلاستیکی بازیافت شده و فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت تخته های بهینه و مقاوم استفاده کرده است. در واقع پرینتر سه بعدی امکان ترکیب ویژگی زیست سازگاری و نوآوری را در این محصول فراهم کرده است.

پرینت سه بعدی تخته موج سواری سازگار با محیط زیست
پرینت سه بعدی تخته موج سواری سازگار با محیط زیست

پرینت سه بعدی کفش مخصوص دویدن

هر روز تعداد بیشتری از تولیدکنندگان کالاهای ورزشی مانند نایک و ریباک از فناوری های پرینت سه بعدی در تولید کفش های خود استفاده می کنند. کفش ۴D Fusion شرکت آدیداس که در ژانویه سال جاری به بازار عرضه شد از جمله کفش های پرینت سه بعدی شده می باشد. دلیل افزایش استفاده از چاپ سه بعدی در صنعت تولید کفش امکان شخصی سازی به لطف این فناوری است. از فناوری های سه بعدی می توان برای اسکن پای مشتری، توسعه مدل سه بعدی و چاپ آن استفاده کرد. نتیجه استفاده از پرینت سه بعدی در صنعت تولید کفش توسعه کفشهایی متناسب با مورفولوژی، نیازها و سلیقه مشتری است.

پرینت سه بعدی کفش مخصوص دویدن
پرینت سه بعدی کفش مخصوص دویدن

چکمه های اسکی پرینت سه بعدی شده شرکت Tailored Fits

اسکی بازان اغلب هنگام خرید چکمه های اسکی مجبور به انتخاب بین عملکرد بالا و راحتی می شوند. در این میان شرکتTailored Fits  با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های پرینت سه بعدی، چکمه های اسکی را توسعه داده است که راحتی و عملکرد بالا را در کنار هم فراهم می کنند. این شرکت به لطف استفاده از فناوری اسکن سه بعدی قسمت داخلی چکمه را متناسب با پای هر شخص سفارشی سازی می کند که این امر باعث انتقال مستقیم و باورنکردنی نیرو می شود. علاوه بر این، طراحی بدون سگک ابن چکمه ها گردش خون را تضمین می کند.

پرینت سه بعدی محافظ دهان

یک شرکت آمریکایی به نامGuardlab  در زمینه پرینت سه بعدی انواع محافظ های دهان برای ورزشکاران رشته های مختلف (بوکس، فوتبال، هاکی روی زمین و غیره) فعالیت می کند. آنها از اسکنر سه بعدی برای بدست آوردن مدل سه بعدی فک ورزشکار استفاده می کنند. این داده های دقیق که به توسعه محافظ کمک می کند، به سطح محفاظت مورد نیاز برای جلوگیری از ضربه وابسته می باشند. محافظ های دهان از محبوب ترین کاربردهای پرینت سه بعدی در صنعت ورزش به حساب می آیند.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)