محققان در جستجوی یافتن راه هایی جهت افزایش امکان استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در تولید غذا هستند. در حالی که برخی پیش بینی ها درمورد تولید گوشت پرینت سه بعدی شده وجود دارد، تولید غذا های پرینت سه بعدی شده بیشتر به صورت تزریق شیرینی ها، نان ها و مواردی که بیشتر از طریق یک نازل قابل تزریق هستند، بوده است.

 

نویسندگان اشاره می کنند که برخی از بزرگترین مزایای چاپ سه بعدی را می توان در تولید انواع غذا اعمال کرد زیرا امروزه بسیاری از مصرف کنندگان نیازها و رژیم های غذایی خاصی دارند و تکنولوژی چاپ سه بعدی امکان سفارشی سازی کامل حتی با امکان افزودن ویتامین های خاص، همراه با طعم ها و ساختارهای مختلف را فراهم می کند.

محققان می گویند: “آشپزی دیجیتال از دانش پخت و پز برای تولید مواد غذایی استفاده می کند، به طوری که تجربه غذا خوردن می تواند از سلیقه های غذایی فراتر رفته و همه جنبه های آشپزی را پوشش دهد.”

با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی، بسیاری از شرایط سلامتی مختلف به ویژه برای افرادی که ممکن است در هنگام خوردن، جویدن یا بلعیدن غذا دچار مشکل شوند برطرف می شود. این تیم تحقیقاتی توضیح می دهد که بزرگترین پتانسیل های سفارشی سازی غذا با استفاده از تکنیک های چاپ سه بعدی امکان پذیر است. این تکنیک ها عبارتند از:

  • تزریق
  • چاپ جوهر افشان
  • Binding deposition
  • پرینت زیستی

محققان گفتند: “دستگاه های تزریق مبتنی بر سرنگ برای چاپ مواد غذایی با ویسکوزیته و مقاومت مکانیکی بالا و به منظور ساخت ساختار های سه بعدی پیچیده با وضوح بالا مناسب هستند. اکستروژن مبتنی بر فشار هوا و اکستروژن مبتنی بر سرنگ امکان تغذیه مداوم مواد غذایی در هنگام چاپ را ایجاد نمی کند. ویسکوزیته مواد نرم باید به اندازه کافی جهت تزریق راحت از طریق یک نازل پایین و هم چنین برای نگهداری لایه ها پس از تزریق به اندازه کافی بالا باشد.”

 

پرینت سه بعدی سبزیجات

پرینت سه بعدی سبزیجات

هنوز چالش های زیادی مانند دقت ساخت، عملکرد فرایند تولید و مسائل مربوط به طعم، ساختار و مکانیسم های اتصال در تولید مواد غذایی چاپ سه بعدی شده وجود دارد. تا کنون، بیشتر فرایند های تولید گوشت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، به شکل دوغاب بوده است. با این حال، افزودن سایر اجزای سازنده مانند ژلاتین باید فرایند پردازش گوشت را بهبود بخشد.

همچنین ممکن است تکنیک هایی مانند الکتروریسی نیز سودمند باشد و سبب تولید گوشت در شکل و اندازه مطلوب شود. الکتروریسی همچنین می تواند با توجه به فواید فیبر منجر به ایجاد عطر و طعم خوب شود. Microencapsulation یکی دیگر از تکنیک هایی است که با امکان ترکیب ویتامین ها، مواد معدنی و روغن ها می تواند برای تولید گوشت چاپ سه بعدی شده مفید باشد.

پرینت سه بعدی شکلات های مختلف

پرینت سه بعدی شکلات های مختلف

محققان نتیجه گیری کردند: “برای درک بهتر قابلیت ها، تنظیمات و شرایط پس پردازش محصولات چاپ سه بعدی شده، فرمولاسیون باید از طریق خواص رئولوژیکی و مکانیکی خمیر گوشت گاو بهینه سازی شود. تحقیقات بیشتری ممکن است با هدف افزایش ارزش غذایی و بهبود ویژگی های مواد گوشتی با استفاده از مواد افزودنی زیست فعال و شامل ساختارهای پیچیده داخلی صورت گیرد. اعمال تکنولوژی های جدید مانند Microencapsulation و الکتروریسی در چاپ سه بعدی مواد غذایی می تواند به بهبود محصولات گوشی چاپ سه بعدی شده کمک کرده و به یک روش بالقوه برای تولید محصولات بر اساس تقاضا تبدیل شود.”

چاپ سه بعدی و غذا از موضوعات بسیار مهیج هستند و در نتیجه تولید گوشت های چاپ سه بعدی شده برای محققان بسیار جالب است. طی چند سال گذشته فناوری پرینت سه بعدی برای تولید محصولا ت دیگری مانند شکلات ها، پنکیک ها و انواع اقلام طعم دار مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: https://3dprint.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf محصولات گوشتی چاپ سه بعدی شده

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید