با گسترش استفاده از پرینتر های سه بعدی و استفاده از انواع گوناگون آن در اکثر زمینه ها، شاهد ساخت خانه های پرینت سه بعدی و پرینت سه بعدی پل ها بوده ایم. به تازگی از این فناوری برای بازسازی و زیرسازی جاده ها استفاده کرده اند. محققان دانشگاه لیدز یک نمونه اولیه پرینتر سه بعدی آسفالت توسعه داده اند که می تواند از طریق کنترل از راه دور ترک های جاده ها را پر کند. این دستگاه توجه بسیاری از پیمانکاران ساخت جاده ها را به خود جلب کرده است.

تعمیر ترک جاده ها با استفاده از پرینتر سه بعدی آسفالت

پرینتر سه بعدی آسفالت

پرینتر سه بعدی آسفالت

این پروژه توسط محققان دانشگاه لیدز و دانشگاه UCL که تکنولوژی تزریق قیر را توسعه داده اند، به انجام رسیده است. ریچارد جکسون، مدرس پژوهشی UCL که این مکانیسم پرینت سه بعدی را توسعه داده است، می گوید: “چشم انداز ما تا سال ۲۰۵۰ این است که تمامی جاده ها اصلاح شده باشند. این کار می تواند در شب ها و بدون دخالت انسانی انجام شود.”

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و هواپیماهای بدون سرنشین در کنار هم، هزینه ها را به ویژه در مقایسه با  استفاده از نیروی انسانی به میزان قابل توجهی کاهش داده است. پس از یافتن ترک های موجود در جاده ها با استفاده از یک سنسور، هواپیماهای بدون سرنشین با GPS جهت یابی کرده، به حرکت در می آیند و با استفاده از مقدار دقیق مواد مورد نیاز، ترک ها را تعمیر می کنند. ریچارد جکسون این چاپگرهای سه بعدی را به یک سیستم سه محوره با موتورهای پله ای مجهز کرده است که حرکت نازل به  اطراف را موجب می شوند.

ترک جاده

پرینت سه بعدی آسفالت

پرینت سه بعدی آسفالت

نازل شامل یک پیچ مته ای، یک موتور پله ای برای حرکت پیچ و یک ساچمه قیفی که با گلوله های قیری تغذیه می شود، می باشد. مقاومت های گرمایی، برای ذوب گلوله ها به آن ها گرما می دهند. پس از آن قیر مایع از طریق مته عبور کرده و از طریق یک دیافراگم ۲ میلی متری خارج می شود. در طول انجام پروژه این گلوله ها به منظور یافتن بهترین شرایط، از دماهای مختلف عبور داده شده اند.  شرایط بهینه برای نمونه اولیه نهایی دمای ۱۲۵ و ۱۳۵ درجه سانتی گراد با سرعت چاپ ۱ میلیمتر در ثانیه و ۴٫۴ دور در دقیقه در نظر گرفته شد.

هواپیماهای بدون سرنشین و پرینتر هر دو بخشی از پروژه گسترده تر “شهرهای خود تعمیر” هستند. با این حال طبق نظر جکسون، این دستگاه نظر پیمانکاران مختلفی را به خود جلب کرده است، اما علاقه آنها به استفاده از یک فرایند نیمه اتوماتیک در کوتاهترین زمان ممکن است، نه یک تعمیرات کامل و بدون دردسر.

پرینت سه بعدی آسفالت و تعمیر ترک جاده

پرینت سه بعدی آسفالت و تعمیر ترک جاده

این پرینتر سه بعدی آسفالت مطابق با اصول نگهداری پیشگیرانه است. چشم انداز نهایی جایی است که جاده ها از طریق سنسورها دائما اسکن می شوند. به عنوان مثال این سنسورها می توانند به منظور شناسایی سریع تر ترک های کوچک در زیر وسایل نقلیه شهری مانند واگن های فاضلاب یا کامیون های زباله قرار بگیرند.

محققان این پروسه را در جایگاه پارک ماشین دانشگاه لیدز جایی که جکسون میله های قیر برای تست قرار داده است، مورد آزمایش قرار داده اند. میله های پرینت سه بعدی شده تا ۹ برابر انعطاف پذیری بیشتر و مقاومت در برابر شکست مشابه در مقایسه با نمونه های ریخته گری شده نشان داده اند. نمونه پرینت سه بعدی شده حاوی یک ماده قهوه ای  با قابلیت کشسانی می باشد که در سراسر مقطع عرضی آن قرار می گیرد.

پرینت سه بعدی ترک آسفالت

پرینت سه بعدی ترک آسفالت

به طور کلی، نمونه اولیه این پرینتر سه بعدی پرنده، ابزار عالی برای استفاده از پرینت سه بعدی در تعمیر کاربردی جاده ها تشخیص داده شد. این دستگاه دارای پتانسیل تولید ساختارهای بهتر در کنار کاهش هزینه ها و بازسازی های پیشگیرانه می باشد.

در فیلم زیر درباره این پرینتر سه بعدی آسفالت و بازسازی جاده بیشتر توضیح داده شده است.

 

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی آسفالت

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید