همان طور که می دانید با پیشرفت سریع انواع تکنولوژی و رشد صنایع مختلف، محیط زیست به خطر افتاده است. این امر باعث شده شرکت های جهانی در کنار کار خود به دنبال راه هایی برای تولید در صنعت خود باشند که به محیط زیست صدمه نزند یا کمتر صدمه بزند. خبر خوب اینکه با وجود خدمات پرینت سه بعدی در دنیای صنعت این امکان راحت تر از قبل وجود دارد. به طور مثال تولید مبل با استفاده از ضایعات پلاستیکی .اما اخیرا پروژه متفاوتی از پرینت سه بعدی برای کمک به حفظ محیط زیست رقم خورده است. شرکتی در سیدنی به کمک پرینت سه بعدی می خواهد زیستگاه از بین رفته جنگل کرنا را برگرداند و محیط زیست آن شهر را زنده کند. ادامه این مطلب جذاب را حتما بخوانید.

پرینت سه بعدی کاشی های سد دریایی زنده

پرینت سه بعدی سد برای حفظ محیط زیست

پرینت سه بعدی سد برای حفظ محیط زیست

با توجه به افزایش شهرنشینی، ساحل سیدنی بخش های بزرگی از جنگل های کرنا (جامعه گیاهی شامل درختان و بوته‌هایی که در زیستگاه‌های آبرفتی و آب شور ساحلی مناطق گرمسیری می‌رویند.) را طی ۲۰۰ سال گذشته از دست داده است. در نتیجه، به دلیل تاثیری که افزایش شهرنشینی بر خواص طبیعی آب داشته است؛ بسیاری از موجوداتی که در سواحل دریا زندگی می کرده اند زیستگاه خود را از دست داده اند. برای حل این مشکل شرکت ولوو با یک راه حل پرینت سه بعدی با ظرافت و نوآورانه وارد عمل شد. در حالیکه طرح های زیست محیطی اقیانوسی با استفاده از پرینت سه بعدی بسیار معمول است، کاشی های چاپ سه بعدی شده شرکت ولوو با یک سطح کاملا جدید از زندگی دریایی ادغام می شوند. با این کاشی ها، سدهای دریایی زنده در کنار سواحل سیدنی ساخته می شوند.

محققان اقیانوس در حال بازدید سد قدیمی

محققان اقیانوس در حال بازدید سد قدیمی

این ابتکار یک پروژه مشترک با شورای شمالی سیدنی، موسسه علوم دریایی سیدنی و آزمایشگاه طراحی Reef  می باشد. با از دست دادن بسیاری از درختان کرنا، زندگی دریایی وابسته به این پوشش گیاهی این منطقه را ترک کردند. محققان برای اصلاح این مسئله تصمیم گرفتند ساختارهایی را ایجاد کنند که باعث رشد درختان کرنا و بازگشت زندگی دریایی شود.

پرینت سه بعدی کاشی سد برای حفظ محیط زیست

پرینت سه بعدی کاشی سد برای حفظ محیط زیست

نیک کانر، مدیر عامل شرکت ولوو در استرالیا گفت: “ما ۵۰ درصد از جنگل های کرنا در جهان را از دست داده ایم. درزگیر کردن دیوارهای سدها قابل قبول نیست، بنابراین  به فکر تغییر دیوارهای سد کنار بندرگاه سیدنی با تولید کاشی های ساختارمند افتادیم و به این دیوارها “سد دریایی زنده” می گوییم. یک کلمه سوئدی، omtanke، به معنی مراقبت و توجه وجود دارد. من فکر می کنم این کلمه دقیقا کاری است که ما با استفاده از این سدهای دریایی زنده انجام می دهیم. و این کلمه خلاصه رویکرد شرکت ولوو برای رسیدن به ثبات و پایداری است. ما همیشه سعی می کنیم دوباره تفکر کنیم، مجددا بسازیم و باز برای بهتر شدن طراحی را دوباره انجام دهیم.”

طراحی سد دریایی زنده برای پرینت سه بعدی

طراحی سد دریایی زنده برای پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی چگونه به تنوع زیستی دریایی کمک می کند؟

این کاشی های پرینت سه بعدی شده که سدهای دریایی زنده را می سازند؛ به منظور شبیه سازی زیستگاه های اقیانوسی با الگو برداری از طبیعت طراحی شده اند. همان طور که در شکل می بینید هر کاشی شش ضلعی طوری طراحی شده است که بتواند درون خود ساختار ریشه های درختان کرنا را ترکیب و نگهداری کند. طرف دیگر این کاشی ها دارای طراحی بسیار پیچیده تری است که جانوران کوچک و میکروسکوپی را جذب می کند. این قابلیت های کاشی های چاپ سه بعدی شده باعث می شود زیستگاه از دست رفته این مکان دوباره زنده شود.

پرینت سه بعدی سد دریایی زنده

پرینت سه بعدی سد دریایی زنده

این کاشی ها با قالب گیری با تکنولوژی چاپ سه بعدی و مخلوطی از سیمان و پلاستیک بازیافتی، تولید می شوند. این لایه ها با بافت صدف ها مطابقت دارند که برای گیاهان امکان رشد درون کاشی را فراهم می سازد. این یک ویژگی عالی و منحصر به فرد است زیرا می تواند به عنوان ارگانیسم تصفیه کننده عمل کند و زیستگاه دریایی از دست رفته را به ما برگرداند.

استفاده از پرینت سه بعدی برای حفظ محیط زیست

ساختار کاشی های پرینت سه بعدی دیوار دریایی زنده

ساختار کاشی های پرینت سه بعدی دیوار دریایی زنده

پروژه سد دریایی زنده در سیدنی نمونه دیگری از چگونگی استفاده از پرینت سه بعدی جهت حفظ زیستگاه های مختلف می باشد. به غیر از هدف اصلی در ساخت این کاشی ها، ساختار این کاشی ها ویژگی مثبت دیگری دارد که  برای محیط زیست مفید است.  محققان برای تولید این کاشی ها از پلاستیک های بازیافتی استفاده می کنند. این مسئله از دو جهت برای طبیعت مفید است زیرا به جای تولید پلاستیک بیشتر از ضایعات پلاستیکی مجددا استفاده می شود.

این نخستین بار نیست که شرکت ولوو ایده هایی برای آگاهی در مورد بهبود محیط زیست می دهد. این شرکت در حال حاضر متعهد به ممنوعیت استفاده از پلاستیک تک کاربردی در تمام دفاتر، کارخانجات، و … بوده و این رویداد از سال ۲۰۲۰ آغاز می شود. با وجود اینکه کارهای زیادی در جهت تحقق این امر باقی مانده است، بسیار جذاب است که شرکت های بزرگ بین المللی اولین گام را بر می دارند. بسیاری از نقاط دیگر در جهان وجود دارد که می توانند از ساختارهایی نظیر کاشی های مذکور استفاده کنند.

ویدیو جذاب زیر درباره این سد دریایی زنده است. توصیه می کنیم حتما مشاهده کنید.

 

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf پرینت سه بعدی سد برای حفظ محیط زیست

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید