اخیراً شرکت هایØrsted  وWWF  صخره های توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی را در تنگه ای بین دانمارک و سوئد به نام Kattegat مستقر کرده اند. هدف از این ابتکار، آزمایش این موضوع است که چگونه ساختارهای پرینت سه بعدی شده می توانند به تنوع زیستی در آبهای دانمارک و به پایان دادن به کاهش ماهی های کاد در چند سال گذشته کمک کنند. اگرچه این پروژه اولین مورد در جهان نیست، اما اولین نمونه در نوع خود در آبهای دانمارک می باشد.

 

ساخت صخره های دریایی در دانمارک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

محیط زیست ما در خطر است و عواقب بهره برداری مداوم از سیاره بیشتر و بیشتر مشاهده می شود. اقیانوس ها نیز از این امر مستثنی نیستند. تنوع زیستی دریایی طی دهه های گذشته در Kattegat رو به کاهش است. این فرایند در نتیجه بسیاری از تأثیرات منفی مختلف مانند ماهیگیری بیش از حد، از بین رفتن زیستگاه یا کاهش اکسیژن رخ داده است. Bo Øksnebjerg در این مورد توضیح داد: “تنوع زیستی دریایی در دانمارک تحت فشار زیادی است و امروز نسبت به سال ۱۹۹۰، ۹۰ درصد ماهی کاد کمتری در Kattegat وجود دارد. اقداماتی به صورت فوری لازم است در این زمینه اجرا شوند. ما باید در حالی که سعی می کنیم با گسترش تولید انرژی تجدید پذیر بحران آب و هوا را حل کنیم، به طبیعت و حیوانات وحشی نیز کمک کنیم. “

ایده صخره های پرینت سه بعدی شده جدید نیست. پروژه های مشابه ، مانند پرینت سه بعدی صخره های مرجانی در ساحل جنوبی اسرائیل یا پروژه پرینت سه بعدی کاشی های سفالی جهت مرمت صخره های مرجانی در هنگ کنگ، نشان داده اند که استفاده از فناوری های ساخت افزایشی می تواند به نتایج بزرگی منجر شود. پس از این موفقیت ها و با همکاری دو شریک در دانمارک، ۱۲ صخره پرینت سه بعدی شده در بستر دریا کاشته شد. این پروژه از زمان شروع همکاری استراتژیک بین Ørsted و WWF در سال ۲۰۱۸، آخرین ابتکار برای کمک به محیط زیست دانمارک بوده است.

ساخت صخره های دریایی در دانمارک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت صخره های دریایی در دانمارک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

صخره های پرینت سه بعدی

طراحی اولیه صخره ها در نتیجه همکاری بین WWF هلند و آزمایشگاه طراحی صخره ها در استرالیا ایجاد شد، در نهایت این سازه های صخره ای پرینت سه بعدی شده توسط شرکت ایتالیایی D-Depape تولید شده اند. مواد مورد استفاده در توسعه این سازه ها شامل ۷۰ درصد ماسه و ۳۰ درصد سیمان پوزولان ساخته شده از خاکستر آتشفشانی و سیمان پورتلند بوده و زیست سازگار است. این ماده عاری از مواد مصنوعی یا سمی با منشأ صنعتی است و به محیط اطراف آسیب نمی رساند.

صخره های پرینت سه بعدی

صخره های پرینت سه بعدی

بازگرداندن ماهی های کاد نه تنها به نفع خود ماهی است بلکه به حفظ هماهنگی در اکوسیستم دریایی منطقه نیز کمک می کند. ماهی کاد به عنوان یک شکارچی برتر در منطقه، به تنظیم فراوانی گونه های دیگر مانند خرچنگ سبز کمک می کند. اگر تعداد خرچنگ های سبز بیش از حد متناسب باشد، تأثیر منفی بر تعادل طبیعی منطقه در زیر آب خواهد داشت. علاوه بر این ، صخره های چاپ سه بعدی شده احتمالاً به زودی سایر موجودات زنده دیگر را به خود جلب کرده و منطقه را به عنوان مکانی امن برای بازگشت ماهی های کاد تبدیل می کنند. Ørsted و WWF قصد دارند در آینده پروژه های بیشتری را با همکاری یکدیگر انجام دهند.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی صخره های دریایی در دانمارک