تکنولوژی چاپ سه بعدی در زمینه های مختلف کاربرد دارد. پیش از این مقاله هایی در زمینه استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی جهت ساخت قطعات ماهواره ها و فضاپیماها گزارش شده است. با توجه به رهبر بودن شرکت بزرگThales Alenia Space  در این زمینه، به نظر می رسد استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت هوافضا در آینده نیز ادامه یابد.

تولید سری قطعات ماهواره ای چاپ سه بعدی شده

این شرکت که یک سرمایه گذاری مشترک میان تالس و لئوناردو است، نخستین بار در آوریل سال ۲۰۱۵ استفاده از چاپ سه بعدی را آغاز کرد. ماهواره TurkMenAlem MonacoSat این شرکت با پشتیبانی آنتن های آلومینیومی چاپ سه بعدی شده ساخته شد و پس از آن هر ماهواره ای که به مدار فرستاده می شود، مجهز به یک آنتن سبک وزن چاپ سه بعدی شده می باشد.

چاپ سه بعدی قطعات ماهواره ای

چاپ سه بعدی قطعات ماهواره ای

ماهواره های مخابراتی کره ای ۵A و ۷ که در سال ۲۰۱۷ در مدار قرار گرفتند، بزرگترین قطعات چاپ سه بعدی شده فضاپیما در اروپا تا آن زمان را به نمایش گذاشتند. امروزه شرکت Thales Alenia Space  به دنبال استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در تولید سری قطعات ماهواره های مخابراتی ساخته شده در پلت فرم جدید Spacebus Neo می باشد.

Spacebus Neo دارای چهار بست چرخ واکنشی ساخته شده از آلومینیوم و ۱۶ بست هایADPM چهار عدد آلومینیومی و ۱۲ تیتانیومی است. بست چرخ واکنشی نوآورانه چاپ سه بعدی شده برای پاسخگویی به تقاضای بازار به کاهش هزینه ها طراحی شد. چاپ این قطعات موجب کاهش ۱۰٪ هزینه ها شد و زمان برنامه های تولیدی را یک تا دو ماه کاهش داد. هم چنین وزن قطعات جدید ۳۰٪ سبک تر می باشد و عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

تولید قطعات ماهواره ای با پرینت سه بعدی و ارسال به فضا

تولید قطعات ماهواره ای با پرینت سه بعدی و ارسال به فضا

تکنولوژی چاپ سه بعدی metal powder-bed fusion استفاده شده برای ساخت این قطعات، امکان تولید سری با درجه بالایی از سفارشی سازی را فراهم ساخته و نیازهای دقیق برای هر ماموریت جدید را پاسخ می دهد. به عنوان مثال، چهار بست چرخ واکنشی برای هر ماهواره می تواند به صورت دو مجموعه از قطعات متقارن چاپ شود، در حالی که جهت زاویه ها و رابط های بست های ADPM را می توان با توجه به عملکرد و موقعیت خاص در هر ماهواره تنظیم کرد. همچنین شرکت Thales Alenia Space اتصالات و کابل را به طور مستقیم در طراحی کلی که به عنوان یک قطعه مستقل چاپ شده بود گنجاند. این عمل نیاز به مونتاژ های اضافی را از بین برد.

پرینت ۳ بعدی قطعات ماهواره ای

پرینت ۳ بعدی قطعات ماهواره ای

با توجه به اندازه بزرگ بست های چرخ واکنش (۴۶۶ x 367 x 40 میلیمتر)، این شرکت از چاپگر سه بعدی بزرگ Concept Laser Xline 2000R که دارای صفحه ساخت ۵۰۰  x 400 x 800 میلیمتری می باشد استفاده کرد.

چهار قطعه نخست در اوایل ماه جاری با موفقیت در ماهواره ی Kontikt Eutelsat قرار داده شدند. دیگر پلتفرم های Spacebus Neo  نیز در آینده نزدیک از قطعات چاپ سه بعدی شده استفاده خواهند کرد.

فیلیپ سیکارد، مهندس شرکت Eutelsat گفت: “در حال حاضر شرکت Eutelsat به طور کامل در توسعه و استفاده از قطعات ماهواره ای چاپ سه بعدی شده در تمامی مراحل از طراحی تا تحویل نهایی فرایند مشارکت دارد. این قطعات با طراحی خاص خود قابل تشخیص هستند. برای اطمینان از بالاترین استانداردهای کیفیت، فرآیند کلی و اجزای منحصر بفرد قابل ردیابی هستند و ما یک تست و بازرسی جامع انجام داده ایم. ”

 

منبع: https://www.3ders.org/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

دانلود pdf

pdf چاپ سه بعدی قطعات ماهواره ای

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینتر سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید