بیش از سه دهه از اختراع تکنولوژی چاپ سه بعدی می گذرد و هم چنان یکی از فناوری هاییست که در سال ۲۰۱۸ مورد توجه قرار گرفته است. سال ۲۰۱۷ سال هیجان انگیزی برای چاپ سه بعدی بود. پیشرفت های پدید آمده در مواد قابل پرینت با پیشرفت های به وجود آمده در تکنیک های مکانیکی برای ایجاد اشیاء مختلف با اهداف و کارکرد های گوناگون با هم ترکیب شدند. در این مقاله می خواهیم بزرگ ترین پیشرفت های صنعت چاپ سه بعدی در سال ۲۰۱۷ را شرح دهیم.

بزرگترین پیشرفت های چاپ سه بعدی در سال ۲۰۱۷

چاپ سه بعدی هم چنان شهرت خود را به علت کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری در تولید و مهندسی حفظ کرده است. همچنین چاپ سه بعدی نشان داد که میتواند به اهداف منحصر به فردی در زمینه هایی نظیر مراقبتهای بهداشتی و رباتیک منجر شود. در این جا نگاهی به برخی از پیشرفت های برجسته چاپ سه بعدی در سال گذشته می اندازیم:

۱) چاپ سه بعدی با فلز

چاپ سه بعدی موفق با فلز می تواند یک شاهکار دشوار باشد. سوراخ های میکروسکوپی می توانند به آسانی در ساختار آیتم به عنوان یک نتیجه از روند چاپ ایجاد شوند. این موضوع سبب ضعیف شدن قطعه نهایی شده و از این نظر بسیاری از تکنیک های چاپ سه بعدی برای تولید صنعتی مناسب نیستند. با این وجود کمپانی های بسیاری برای معرفی چاپ سه بعدی فلزی در کاربرد های صنعتی بزرگ، اقداماتی را انجام داده اند. یکی از تولیدات به این روش،- ساخت پره های چاپ سه بعدی شده توربین گاز توسط شرکت زیمنس با استفاده از آلیاژی بر پایه نیکل است که آزمایش کامل بار بر روی آن انجام گرفته است. GE Additive برنامه پروژه A.T.L.A.S. خود را که برای کمک به تولید قطعات بزرگ و پیچیده فلزی طراحی شده بود آشکار کرد. ناسا با همکاری یک فروشنده تجاری با موفقیت قطعه ای از یک موشک را با استفاده از دو آلیاژ مختلف  و به روش چاپ سه بعدی تولید کرد.

چاپ سه بعدی فلز

عکس چاپ سه بعدی فلز

۲) چاپ سه بعدی و تولید واکسن

در توسعه ای که می تواند صنایع دارویی را متحول کند، در سال ۲۰۱۷ مهندسین دانشگاه MIT یک واکسن چاپ سه بعدی شده با توانایی ایمنسازی چندین واکسیناسیون با یک واکسن را عرضه کردند. با طراحی یک تکنیک جدید چاپ سه بعدی که با نام SEAL شناخته می شود، این تیم موفق به ایجاد میکرو ذراتهای سه بعدی با قابلیت نگه داشتن دوز واکسن شدند. مهمتر از آن، پلیمر زیست سازگار استفاده شده برای ایجاد این میکروذراتها می تواند با میزان های مشخصی تجزیه شود تا محتویات آنها را در مراحل مختلف در داخل بدن آزاد کند. بنابراین ممکن است با یک تزریق به بیمار، دوزهای متعدد واکسن را در طول زمان آزاد کند. این روش برای افرادی که دسترسی منظم به مراقبت های بهداشتی ندارند، ایمن سازی را بهبود می بخشد. پیش بینی شده است که در آینده، تنها با یک بار ویزیت دکتر، نوزادان می توانند تمام واکسن هایی که برای دو سال اول زندگی نیاز دارند را دریافت کنند.

چاپ سه بعدی و تولید واکسن

عکس تولید واکسن با تکنولوژی چاپ سه بعدی

۳) چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

با استفاده از چاپگر سه بعدی بتونی RC3dp، شرکت CyBe با موفقیت یک نیمکت بتونی را برای شرکت هلندی Dura Vermeer چاپ کرد. اجرای این عملیات، CyBe را به چالش کشید تا پنج نیمکت دیگر را در یک روز تولید کند. دست یابی آنها به زمان کلی تولید کمتر از ۴ ساعت نشان دهنده نحوه کار کارخانه های پیش ساخته در آینده می باشد. در مقیاس وسیع، دانشگاه صنعتی آیندهوفن از چاپگر سه بعدی بتن غول پیکر خود برای ساخت یک پل عابر پیاده استفاده کرده است. این دانشگاه با استفاده از BAM Infra اولین پل جهان را از بتن تقویت شده می سازد. این پل پس از سرهم کردن و تست ایمنی، در اکتبر ۲۰۱۷ به طور عمومی افتتاح شد.

چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

عکس چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز

همچین تکنولوژی چاپ سه بعدی امسال در نمایشگاهی با ساخت خانه ای حضور یافت. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله پرینت سه بعدی خانه ای در میلان را مطالعه کنید.

۴) چاپ سه بعدی و روباتیک

ترکیب چاپ سه بعدی با روباتیک به پیشرفت های هیجان انگیزی در سال ۲۰۱۷ منجر شد. با استفاده از تکنیک های چاپ سه بعدی، مهندسان رباتیک می توانند قطعات پیچیده ای را از طیف وسیعی از مواد با توانایی انجام وظایف متنوع بسازند. دانشگاه توکیو دو روبات انسان نما به نام های Kenshiro و Kengoro ساخته است که می توانند فعالیت های انسانی مانند فشار و کشش را انجام دهند. با استفاده از چاپ سه بعدی، این تیم توانست برخی ویژگیهای اسکلتی عضلانی انسان را در مواد فلزی و پلاستیکی تکرار کند. در نتیجه، این روباتها دارای اسکلت، تاندون، مفصل بند بند و سیستم عصبی مرکزی بدلی هستند. ربات Kengoro چاپ سه بعدی شده از فلز متخلخل ساخته شده است که حتی به آنها توانایی عرق کردن داده است. با این که به نظر می رسد این ویژگی برای ربات غیر لازم باشد، در واقع بسیار کارآمد بوده و برای خنک کردن موتورهای ربات هنگام استفاده بیش از حد طراحی شده است. در مقاله پرینت سه بعدی ربات پوشیدنی می توانید یکی از نمونه های ترکیب چاپ سه بعدی و رباتیک را مطالعه کنید.

چاپ سه بعدی و روباتیک

عکس چاپ سه بعدی و روباتیک

۵) فروش میلیونی چاپگر سه بعدی رومیزی

در سال ۲۰۱۷ یک میلیون نسخه چاپگر رومیزی به فروش رسید. استفاده از چاپگرهای رومیزی سه بعدی با توانایی ایجاد اقلام گوناگون از مواد متنوع در میان طراحان، تولید کنندگان کوچک، هنرمندان و دانشمندان، پزشکان و … رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۴ آمازون فروشگاه چاپ سه بعدی خود را راه اندازی کرد واقلام چاپ سه بعدی شده شخصی را به فروش رساند.

با توجه به پیشرفت های روزافزون چاپ سه بعدی در دنیای امروز، کشور عزیزمان ایران نیز به این تکنولوژی احتیاج خواهد داشت. شرکت پرینتر سه بعدی آیدیزاین مفتخر است اعلام کند اولین پرینتر سه بعدی SLS را در ایران تولید کرده و انواع خدمات پرینت سه بعدی را ارائه می دهد.

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

منبع: https://disruptionhub.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfچاپ سه بعدی و پیشرفت های آن در سال ۲۰۱۷

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید