تمایل انسان برای ایجاد و تکثیر اشیاء سه بعدی چیزغیر معمولی نیست. انسانها از هزاران سال پیش با استفاده از آرایه ای از مواد، این عمل را انجام داده اند. با معرفی سیستم های کامپیوتری، انقلابی در تمامی جنبه های زندگی به وجود آمد و اولین تکنولوژی اسکن سه بعدی در اواخر دهه ۱۹۶۰ ساخته شد.

 

 

اسکنر سه بعدی

اسکنر سه بعدی دستگاهی است که یک شیء یا محدوده ای در دنیای واقعی را به منظور جمع آوری داده از شکل و ظاهر آن ها تجزیه و تحلیل میکند. سپس داده های جمع آوری شده می توانند برای ساخت مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند. تعداد بسیاری تکنولوژی مختلف برای ساخت این دستگاه های اسکن سه بعدی استفاده می شود. هر فناوری محدودیت ها، مزایا و هزینه های خود را دارد و داده های جمع آوری شده برای طیف وسیعی از صنایع مفید هستند. این دستگاه ها به طور گسترده ای توسط صنعت سرگرمی در تولید فیلم و بازی های ویدئویی از جمله واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر کاربردهای رایج این تکنولوژی شامل طراحی صنعتی، ارتوپدی و پروتز، مهندسی معکوس و نمونه برداری، کنترل کیفیت و دیجیتالی سازی مصنوعات فرهنگی است. در این جا به بررسی برخی از کاربردهای اصلی اسکنرهای سه بعدی می پردازیم.

کاربردهای اسکنر سه بعدی

۱٫ اسکنر سه بعدی و آموزش

کاربردهای اسکن سه بعدی در آموزش

استفاده از اسکن سه بعدی برای آموزش در کلاس های درس در سراسر جهان در حال افزایش است. دانش آموزان با مهارت های بسیار محدود مدلسازی سه بعدی قادر به ایجاد و پرینت سه بعدی مدل های منحصر بفرد شده اند. استفاده از اسکن سه بعدی در کنار پرینتر سه بعدی در کلاسها طرفداران زیادی پیدا کرده است. بسیاری از معلمان بر این باورند که استفاده هم زمان از اسکنرها و پرینتر های سه بعدی نقشی بسزا در تدریس اصولی ایفا می کند.

۲٫ اسکنر سه بعدی و معماری

توانایی اسکن و تجزیه و تحلیل ساختمان ها با جزئیات زیاد، اسکن سه بعدی را به گزاره ای بسیار جذاب در هنگام انجام نظرسنجی های معماری تبدیل کرده است. اسکن سه بعدی برای کاربر امکان دستیابی به اندازه گیری های بسیار دقیق و امکان تجسم و تغییر داده ها با CAD را فراهم می کند. توانایی ثبت سریع اطلاعات با دقت بالا به معنی صرفه جویی در زمان و بهره وری است که در هنگام ارائه نتایج به مشتری مهم می باشد. اسکن سه بعدی برای اهداف نقشه برداری برای مهندسی معکوس یک راه حل کامل است. یکی از شرکت ها در زمینه ساخت و ساز به تازگی به دنبال اسکن جزئیات بیرونی تخریب شده با هدف جایگزینی روکش فلزی با استفاده از مواد مدرن می باشد.

۳٫ اسکنر سه بعدی و هنر

اسکنر سه بعدی و هنر

اسکن سه بعدی به طور فزاینده ای در میان هنرمندان و مورخان هنر استفاده می شود. اسکن کردن آثار هنری برای ایجاد نسخه های قابل پرینت سه بعدی برای آرشیو کردن یکی از کاربردهای عمده اسکنر در این صنعت است. اسکن سه بعدی هر نوع میراث فرهنگی را قادر می سازد تا طبقه بندی، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و حتی در میان جامعه پژوهشگر به اشتراک گذاشته شود. کپی یک قطعه یا مجسمه کاملا یکسان، با جزئیات دقیق نه تنها برای حفظ، بلکه برای آموزش دادن بدون خطر آسیب به قطعه اصلی از مزایای این فناوری می باشد. اسکن سه بعدی یک روش عالی برای کمک به بازسازی و حفاظت موثر است. هنرمندان می توانند از اسکن سه بعدی برای اضافه کردن اشیاء و تصاویر به کار خود استفاده کنند. به طور مثال می توان برگها و پرها را اسکن کرده و آنها را به طرح هایی مثلا روی گلدان یا کاسه تزئینی اضافه کرد.

۴٫ اسکنر سه بعدی و پزشکی

کاربرد اسکن سه بعدی در پزشکی

اخیراَ تکنولوژی پرینت سه بعدی به عنوان یک ابزار حیاتی در صنایع پزشکی شناخته شده است. یکی از کاربردهای اصلی فناوری های سه بعدی در ساخت پروتز های پزشکی می باشد. اسکن سه بعدی به پزشکان در طراحی و تولید یک اندام پروتز با دقت اندازه گیری قابل توجه به منظور دستیابی به حداکثر آسایش، تحرک و کاهش درد در کاربران کمک می کند. همراهی اسکن سه بعدی با پرینت سه بعدی سبب صرفه جویی در زمان و هزینه نسبت به روش های سنتی می شود. از دیگر کاربردهای اسکنرها، اسکن سه بعدی توسط متخصصان برای مطالعه دقیق ساختار بدن می باشد. به عنوان مثال قبل از عمل جراحی به برنامه ریزی دقیق و آماده سازی پزشکان و جراحان برای تصمیم گیری های آگاهانه  کمک کرده و میزان موفقیت جراحی را بهبود می بخشد.

 

 

۵٫ اسکنر سه بعدی و مهندسی

اسکنر سه بعدی و مهندسی

مکان دیگری با پتانسیل عظیم برای اسکن سه بعدی مهندسی است. توانایی اسکن کردن هر شی و سپس استفاده از فایل CAD برای اصلاح، باعث ساده شدن فرآیند مهندسی معکوس و نمونه سازی سریع می شود.

۶٫ اسکنر سه بعدی و طراحی

اسکنر سه بعدی و طراحی

نمونه سازی سریع و مهندسی معکوس برای طراحی بیشتر محصولات ضروری هستند. هنگامی که با مشتریان کار میکنید هر تکنیکی که نتایج بهتر و سریعتر در اختیارمان قرار دهد مورد استقبال قرار می گیرد. اسکن سه بعدی قطعاَ این شرایط را فراهم می کند. همانطور که ما همچنان به طراحی و ساخت مواد مؤثرتر برای طیف وسیعی از اهداف ادامه می دهیم، معمولا به دنبال تقلید از مواد طبیعی چون ساختارهای گیاهی و حتی فسیل برای دستیابی به خواص برتر آنها هستیم.

۷٫ اسکنر سه بعدی و علم / پژوهش

اسکن سه بعدی امکان مطالعه دقیق هر شی را فراهم می کند. همکاران پژوهشی در سراسر جهان در حال مطالعه یک مجموعه بی نهایت از مواد هستند. اسکن سه بعدی امکانات بسیاری را از توپوگرافی پیشرفته تا اندازه گیری های نوری ایجاد می کند. محققان دانشگاه درکسل اخیراَ شروع به اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی فسیل های دایناسورها کرده و نمونه های خود را در مقیاس های کوچکتر ساخته اند. هدف از این پژوهش این است که چگونگی بر هم کنش استخوانها برای ایجاد حرکت و پاسخ هایشان به تنش های محیطی را دریابند.

۸٫ اسکنر سه بعدی و اسکن سه بعدی کامل بدن

اسکنر سه بعدی و اسکن کامل بدن

با تکنولوژی پرینت سه بعدی امکانات بی پایانی برای سفارشی سازی به وجود آمده است. از آنجایی که هیچ یک از دو بدن انسان دقیقا مشابه نیستند، بهتر است که در هنگام ایجاد یک مدل سه بعدی منحصر به فرد از اسکنرهای سه بعدی استفاده شود. خدمات متعددی در سراسر دنیا وجود دارد که کاربر را قادر می سازد تا مدل سه بعدی از خود را اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی کند.  تجزیه و تحلیل بدن و ساخت لباس سفارشی تنها چند مورد از کاربردهای اسکن سه بعدی کامل بدن است.

پرینت سه بعدی نمونه خود

۹٫ اسکنر سه بعدی و واقعیت مجازی و انیمیشن

اسکنر سه بعدی و واقعیت مجازی

صنعت بازی در حال حاضر پیشرفت سریعی داشته و به نظر می رسد که اسکن سه بعدی علت اصلی این رشد باشد. اسکن انسان و محیط برای انجام شبیه سازی واقع بینانه انجام می شود. اخیراَ ظهور هدست های واقعیت مجازی مقرون به صرفه نیز یک نیروی محرکه در پیشرفت و افزایش استفاده از اسکن سه بعدی شده است. توسعه دهندگان بازی ها گاهی شخصیت های بازی را با اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی ایجاد می کنند.

در فیلم زیر یکی از کاربردهای اسکنر سه بعدی را می توانید مشاهده کنید.

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

 

 

منبع: http://weareprintlab.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

اسکنر سه بعدی و کاربردهای آن

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

1/5 - (1 امتیاز)