در مقاله “تأثیر پرینت سه بعدی بر صنعت معماری” مزایای استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در معماری را مورد بحث قرار دادیم. در این مقاله کاربرد های فناوری های سه بعدی در صنعت معماری بررسی خواهد شد. مزایا و کاربرد های تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت معماری بهم پیوند خورده اند. نکته جالب در مورد صنعت معماری این است که این حوزه طیف گسترده ای از پروژه ها و کاربرد ها، از برنامه ریزی شهری تا طراحی داخلی را شامل می شود. در ادامه به بررسی مهم ترین کاربرد های فناوری های سه بعدی در صنعت طراحی و معماری می پردازیم.

 

مدل سازی سه بعدی دیجیتال در فرایند پرینت سه بعدی

مدل سازی سه بعدی گامی اساسی در فرایند توسعه یک محصول با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی است و نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی متعددی در بازار موجود می باشند. از مدل سازی سه بعدی برای طراحی نمونه های اولیه یک قطعه، ساختارهای واقعی یا مدل های مقیاسی یک پروژه استفاده می شود. برخی از شرکت ها ترجیح می دهند از چندین نرم افزار طراحی سه بعدی مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده کنند. نرم افزار های Rhino، Grasshopper ، برخی نرم افزارهای Autodesk و برخی از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل فیزیکی و بهینه سازی از جمله نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی سه بعدی می باشند. برخی از شرکت های پرینت سه بعدی در این مرحله از کد های سفارشی برای هندسه های پیچیده تر استفاده می کنند. پس از آمادده سازی فایل طرح سه بعدی دیجیتال، فرایند پرینت سه بعدی نمونه اولیه آغاز می شود.

مدل سازی سه بعدی دیجیتال در فرایند پرینت سه بعدی
مدل سازی سه بعدی دیجیتال در فرایند پرینت سه بعدی

نمونه سازی اولیه با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی

نمونه سازی در صنعت معماری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و بسیار تحت تأثیر فناوری های پرینت سه بعدی قرار گرفته است. نسخه های دو بعدی در صنعت معماری عملاَ فایده ای ندارند. پیش از این ایجاد مدل های سه بعدی مقوایی علاوه بر نیاز به کار دستی زیاد، بسیار زمان بر بود. امروزه تکنولوژی پرینت سه بعدی امکان ایجاد نمونه های اولیه سه بعدی با کیفیت بالا و کاهش قابل ملاحظه زمان و کار را فراهم آورده است. با توجه به خاصیت انعطاف پذیری چاپگرهای سه بعدی، شما می توانید سازه های ساده و پیچیده را در چند ساعت به جای چند هفته یا چند ماه تولید کنید. همچنین شما با استفاده از ماکت پرینت سه بعدی شده می توانید با مشتری بحث و گفتگو کنید که به نوبه خود سبب صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد و احتمال خطاهای پرهزینه را کاهش داده و کل فرایند طراحی تا توافق با مشتری را سرعت می بخشد.

امروزه بسیاری از استودیوهای طراحی و معماری متخصص در زمینه ساخت انواع سازه ها، محصولات دکوراسیون داخلی پیچیده و انواع مبلمان، از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای نمونه سازی و آزمایش مدل های مفهومی استفاده می کنند. چندی پیش یکی از این شرکت های طراحی یک میز پذیرایی با هندسه پیچیده طراحی کرد. پس از طراحی، چندین نسخه کوچک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی توسعه یافت و به منظور دریافت نظرات، با مشتریان به اشتراک گذاشته شد. آزمایش محصول کمک می کند تا پیش از عرضه محصول در مقیاس زیاد به بازار، آن را متناسب با نظرات مشتری ها اصلاح کرده و یا محصول را متناسب با نیاز و سلیقه بعضی از مشتریان سفارشی سازی کنید. تکنولوژی پرینت سه بعدی از این طریق زمان تحقیق و توسعه را کاهش می دهد.

نمونه سازی اولیه با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی
نمونه سازی اولیه با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی

 

کاربردهای پرینت سه بعدی در زیرساخت های شهری

چاپ سه بعدی از راه های مختلفی در برنامه ریزی شهری انقلاب ایجاد کرده است. امروزه معماران می توانند مدل یک محله یا کل یک شهر را پرینت سه بعدی کنند. این فرایند با استفاده از تجهیزات و مواد پرینت سه بعدی مناسب تنها چند ساعت طول می کشد. اما جالب تر از این، پرینت سه بعدی پروژه های واقعی به اتمام رسیده یا در حال انجام است. چاپ سه بعدی زیرساخت های شهری اغلب نتیجه همکاری بین یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی و ارگان های دولتی است. این پروژه ها می توانند یک پروژه تجاری، سازه هایی مانند پل های پرینت سه بعدی شده و یا حتی نماهای تزئینی باشند.

یک استودیو طراحی و معماری در هلند در حال کار بر روی چندین پروژه معماری پرینت سه بعدی شده شامل یک ایستگاه تاکسی آبی در روتردام می باشد که هم اکنون در دست ساخت است. در این پروژه یک فناوری پرینت سه بعدی بتن جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این طرح شامل دو سطح متقاطع است که کابل های پس کشیده را در امتداد سازه هدایت می کنند و شش قطعه پرینت سه بعدی شده بتنی روی هم چیده می شوند.

کاربردهای پرینت سه بعدی در زیرساخت های شهری
کاربردهای پرینت سه بعدی در زیرساخت های شهری

استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی در معماری

مسئولین برنامه ریزی شهری معمولاً برای ایجاد یا بهبود شهرها با متخصصان حرفه ای مانند مهندسان و معماران همکاری می کنند. در این مرحله متخصصان اغلب اندازه گیری هایی از اشیاء فیزیکی ارائه می دهند. با این حال اندازه گیری های نادرست می تواند سرعت ساخت و ساز را کاهش دهد و منجر به بروز خطاهایی شود که سبب بیشتر شدن هزینه انجام پروژه از بودجه مورد نظر می گردند. خوشبختانه اسکن سه بعدی لیزری در مقایسه با روش های سنتی، روشی سریعتر و دقیق تر برای اندازه گیری ابعاد است.

بازسازی درهای جنوبی تعمیدگاه فلورانس در ایتالیا که حدود ۷۰۰ سال پیش ساخته شده اند، مثال بسیار خوبی از استفاده از فناوری های پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی در صنعت معماری است. به طور کلی تکنولوژی اسکنر سه بعدی پروژه های ترمیم را دقیق تر می کند و باعث صرفه جویی در زمان می گردد.

استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی در معماری
استفاده از تکنولوژی اسکن سه بعدی در معماری

 

مواد پرینت سه بعدی در صنعت معماری

محبوب ترین مواد پرینت سه بعدی برای معماران و طراحان خلاق که قطعات خود را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی می سازند چیست؟ معمولاَ اولین ماده ای که به ذهن خطور می کند بتن است زیرا در واقع بتن پرکاربردترین ماده مورد استفاده در صنعت ساخت ساز چه به روش پرینت سه بعدی و چه به روش های سنتی می باشد. این ماده به طور طبیعی توسط هر شرکت ساختمانی اصلاح یا تقویت می شود، بنابراین به ندرت دیده می شود که دو سازنده دقیقاً از یک نوع بتن با دستگاه پرینتر سه بعدی استفاده کنند.

یکی دیگر از مواد محبوب در این صنعت، پرینت سه بعدی سرامیک است. به عنوان مثال یک استودیوی طراحی در حال پرینت سه بعدی ۴۰۰۰ کاشی و سرامیک برای تزئین یک ساختمان مسکونی است.

برای پرینت سه بعدی محصولات دکوراسیون داخلی عموماَ از پلاستیک استفاده می شود. یک ماده منحصر بفرد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد فیلامنت پرینت سه بعدی چوب است. کمتر شرکتی یافت می شود که از چوب به عنوان ماده اصلی پرینت سه بعدی استفاده کند. اما یک شرکت آمریکایی از خاک اره که یک پسماند جانبی در ساخت مبلمان است برای پرینت سه بعدی اشیای کاربردی زیبا برای فضای داخلی ساختمان استفاده می کند.

مواد پرینت سه بعدی در صنعت معماری
مواد پرینت سه بعدی در صنعت معماری

چالش های استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در گردش کار شرکت های معماری

دو چالش اصلی در استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسط شرکت های معماری و طراحی وجود دارد. اولین چالش جنبه های فنی کار با دستگاه های چاپگر سه بعدی است و چالش دوم بهینه سازی پارامترهای طراحی برای برخی از مواد پرینت سه بعدی است. موارد فنی اغلب شامل مسدود شدن سر نازل، کالیبره کردن صحیح دستگاه، تنظیم صحیح پارامترهای مختلف مواد، نحوه قرار گیری صحیح قطعه، اعمال ساختار های پشتیبانی در صورت نیاز و … می باشند.

چالش های استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در گردش کار شرکت های معماری
چالش های استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در گردش کار شرکت های معماری

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (37 امتیاز)