تیمی از دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ  (PolyU)پس از یک سال تحقیق یک ماده ضد ویروس با قابلیت پرینت سه بعدی توسعه داده اند. به گفته محققان، این ماده جدید می تواند به طور مؤثری با هر نوع ویروس کووید-۱۹و همچنین با سایر باکتری ها مبارزه کند. اگرچه این پروژه جذاب به نظر می رسد، اما این اولین ابتکار در این زمینه نیست. به عنوان مثال، گروه تحقیقاتی AMFM در فوریه گذشته از یک ماده پرینت سه بعدی ضد ویروس رونمایی کردند. تفاوت این دو ماده در این است که ماده ضد ویروس گروه تحقیقاتی AMFM از فلزات ساخته شده، این در حالی است که ماده ضد ویروس PolyU از رزین تشکیل شده است.

 

 توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا در ۱۰ دقیقه

دانشیار مؤسسه منسوجات و پوشاک در  PolyUو یکی از محققان این پژوهش به نام  Lo Kwan-Yدرباره این ماده جدید گفت: “طبق آزمایش‌ های انجام شده ۷۰ درصد ویروس کرونا در عرض دو دقیقه و بیش از ۹۰ درصد ویروس بعد از ۱۰ دقیقه از بین می ‌روند. همه ویروس ها و باکتری های روی یک سطح را می توان در ۲۰ دقیقه از بین برد”. محققان برای تست اثربخشی این ماده در مرحله آزمایشی، پوشش دستگیره های در توالت و همچنین دکمه های بریل آسانسور را ساختند. در نهایت پس از یک سال استفاده از این محصولات در اماکن عمومی، هیچ اثری از ویروس کرونا یا سایر باکتری ها بر روی این قطعات مشاهده نشد. این آزمایش نشان می  دهد که ماده جدید پرینتر سه بعدی توسعه یافته توسط محققان هنگ کنگ در دراز مدت نیز مؤثر است.

 

توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا در ۱۰ دقیقه

توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با قابلیت از بین بردن ویروس کرونا در ۱۰ دقیقه

 

ویژگی های ماده پرینت سه بعدی ضد ویروسی جدید

محققان برای طراحی این ماده، عامل های ضد ویروسی را به یکی از محبوب‌ ترین مواد پرینت سه بعدی یعنی رزین اضافه کردند. بر خلاف بسیاری از مواد که در آن عامل روی سطح پوشانده می شود، در اینجا عامل های ضد ویروسی در ماده تعبیه می شوند تا از اختلال در عملکرد ضد ویروسی جلوگیری کنند. این گروه توضیح داده اند که با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی توانسته اند قطعاتی با اشکال مختلف تولید کنند که نیازهای مختلف را برآورده می سازد. مواد PolyU با قابلیت استفاده در تولید مقیاس بالا، در درجه اول برای استفاده در تسهیلات عمومی در نظر گرفته شده اند. این تیم در ماه‌ های آینده پوشش دستگیره در بیش از ۱۰۰ ساختمان در هنگ کنگ را تولید خواهند کرد و امیدوارند در نهایت مدارس، وسایل حمل ‌و نقل عمومی  و امکانات بهداشتی را نیز تجهیز کنند.

این نوآوری جدید که در حال حاضر در انتظار ثبت اختراع است، به دلیل قیمت پایین آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، هزینه تولید یک دکمه آسانسور با استفاده از این ماده ضد ویروسی جدید ۵/۲ دلار خواهد بود. در حالی که بسیاری از کشورها هنوز به شدت تحت تأثیر Covid-19 قرار دارند، ماده ضد ویروسیPolyU  به دلیل خواصش و همچنین انعطاف پذیری ارائه شده توسط فناوری چاپ سه بعدی می تواند به سرعت ضروری شود.

 

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf ماده پرینت سه بعدی با قابلیت حذف ویروس کرونا در ۱۰ دقیقه

4.8/5 - (39 امتیاز)