شرکت IKEA یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه تولید لوازم خانگی، مبلمان و لوازم دکوری آماده مونتاژ است. اما با این وجود مونتاژ یک مبلمان یا خرید لوازم جانبی که ۱۰۰٪ هدف اصلی خود را برآورده کند می تواند یک دردسر واقعی باشد. یک طراح مجارستانی به نام Adam Miklosi با در نظر گرفتن این نکته، به منظور ارتقای محصولات IKEA مجموعه ای از لوازم جانبی را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه داده است. این مجموعه به صورت منبع باز تحت عنوان Uppgradera ارائه شده اند.

ساخت لوازم خانگی با الهام از محصولات شرکت IKEA و استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

الهام گرفتن از طرح های شرکت IKEA و استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای توسعه آن ایده جدیدی نیست. بسیاری از طراحان به منظور ایجاد جلوه های جدید در مبلمان ها، تغییر کاربری برخی از لوازم و یا سفارشی سازی یک محصول مطابق با نیاز های مختلف، شروع به توسعه طرح های سه بعدی کرده اند.

در زبان سوئدی کلمهUppgradera  یک فعل به معنای بهبود و تکمیل است که همین موضوع باعث شد Adam Miklosi از این اصطلاح برای نامگذاری مجموعه خود استفاده کند. این مجموعه شامل ۶ لوازم جانبی منبع باز برای ساخت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی است.

ساخت لوازم خانگی با الهام از محصولات شرکت IKEA و استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت لوازم خانگی با الهام از محصولات شرکت IKEA و استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

اصلاح محصولات IKEA با استفاده از لوازم جانبی پرینت سه بعدی شده

سینی تختخواب KLIPSK از شرکتIKEA  را در نظر بگیرید. اگرچه این محصول برای خوردن صبحانه در رختخواب کاربردی است اما سطح آن بسیار لغزنده است که آن را به گزینه ای غیر ایده آل برای یک فنجان یا لیوان تبدیل کرده است. محصول KL01 یکی از لوازم خانگی پرینت سه بعدی شده از مجموعهAdam Miklosi است که می تواند به عنوان نگهدارنده برای جلوگیری از افتادن لیوان در امتداد یک شیار به سینی متصل شود. مثال دیگر، نگهدارنده صابون ENUDDEN است. این محصول به دلیل نداشتن هیچ منفذی در بخش پایینی قالب باعث می شود صابون شما دائما در آب خیس شود. محصولEN01 یک ساختار شبکه ای است که صابون را بالا نگه می دارد و مانع از خیس شدن آن می شود و از این طریق کیفیت و طول عمر را افزایش می دهد. از دیگر محصولات موجود در مجموعه Uppgradera می توان به چوب لباسی، چراغ مطالعه، رنده و نگهدارنده مسواک اشاره کرد.

اصلاح محصولات IKEA با استفاده از لوازم جانبی پرینت سه بعدی شده
اصلاح محصولات IKEA با استفاده از لوازم جانبی پرینت سه بعدی شده

این ابتکار باعث تولید و به اشتراک گذاری ایده های جدید می شود. Adam Miklosi در این باره توضیح داد: “هدف ایده های من تکمیل طرح های اصلی و اصلاح اشتباهات محصولات مختلف IKEA با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی است. هدف من طراحی محصولاتی بود که مشکلات واقعی را حل، و با کمی”uppgradera”  تجربه کاربر را لذت بخش و کارآمد کنند. هر کسی در جهان می تواند این مدل های سه بعدی را دانلود کند”. به گفته این طراح تمام محصولات موجود در این مجموعه در حال حاضر در حال آزمایش هستند و به زودی از طریق فروشگاه آنلاین در دسترس قرار خواهند گرفت.


پرینتر سه بعدی آیدیزاین تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی می تواند در زمینه تولید انواع لوازم خانگی و دکوراسیون شما را راهنمایی ‌کند. همچنین می توانید سفارش های پرینت سه بعدی را در قسمت سفارش پرینت سه بعدی ثبت کنید.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (41 امتیاز)