استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی به جمله “هنر مرز نمی شناسد” معنای کاملاً جدیدی می بخشد و ثابت می کند که برخلاف تصور رایج، فناوری ها و خلاقیت های جدید در واقع با هنر بسیار سازگار هستند. استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای هنرمندان امکان توسعه آثار خلاقانه تری را فراهم می سازد. در واقع کار با فرایندهای ساخت افزایشی امکان تحقق هندسه های بسیار پیچیده با سطح جزئیات بالا را ارائه می دهد. مزایایی که می توان از آنها برای ایجاد نسخه های کپی برای نمایش در موزه ها استفاده کرد. اما کاربرد پرینت سه بعدی در بخش هنر به هیچ وجه به این محدود نمی شود. در این مقاله تمرکز بیشتری بر روی خود اشیای ساخته شده با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی خواهیم داشت.

ساخت آثار هنری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

امروزه فناوری پرینت سه بعدی به طور فزاینده ای توسط هنرمندان به عنوان ابزاری جهت تحقق ایده هایشان بدون هیچ محدودیتی استفاده می شود. بنابراین در ادامه مروری بر برترین آثاری که  اهمیت پرینت سه بعدی در صنعت هنر را نشان می دهند خواهیم داشت.

ساخت آثار هنری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت آثار هنری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰

سیمرغ پرنده ای مهربان و افسانه ای در اساطیر و ادبیات فارسی است که گاهی اوقات در فرهنگ های دیگر با پرندگان اساطیری دیگری مانند ققنوس و عنقا مشابه سازی می شود. در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ مجسمه سیمرغ به عنوان نماد پاویون ایران با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی FDM و ماده PLA توسط شرکت پرینت سه بعدی آیدیزاین چاپ شده و در نهایت به شکل چند تکه جهت ریخته گری تحویل شده است.. روی بدنه این مجسمه مرغ های کوچکی قرار گرفته اند که تا امتداد بال ها ادامه یافته و کل سیمرغ را شکل می دهند که اشاره به مفهوم سیمرغ در منطق الطیر عطار دارد. همچنین کره زمین در این مجسمه در حال چرخش است که نمایش دهنده حفاظت این اجتماع پدید آمده مرغ ها از کره زمین است. جنس مجسمه سیمرغ برنز ریخته گری شده است. این مجسمه با طول ۱۸۰ سانتیمتر، عرض ۹۰ سانتیمتر، ارتفاع ۲ متر و پایه ۲٫۵ متری،۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

 

ساخت نماد پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ با پرینت سه بعدی
ساخت نماد پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ با پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی Equinox در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰

هنرمندی به نام  Mat Collishaw÷برای نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی که به دلیل همه گیری کرونا اخیراً در ۱ اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شده است اثر “Equinox” را ارائه کرده است. در یک خطای دید نوری، یک گل نیلوفر آبی بزرگ در مرکز پاویون Terra شکفته می شود. شکوفه ها می چرخند، حشرات دور گل می چرخند و بال می زنند و گرده افشانی می کنند. برای موفقیت این رقص اکولوژیکی، زوتروپ با ارتفاع پنج متر و عرض سه متر به کمک مکانیزم هیدرولیکی باز و بسته می شود. همه گلبرگ ها در این اثر پرینت سه بعدی شده اند. مشخص نیست که این هنرمند از کدام فرایند پرینت سه بعدی برای تحقق این اثر استفاده کرده است، اما می دانیم که Collishaw در گذشته با همکاری یک شرکت پرینت سه بعدی اسپانیایی یک زوتروپ برای گالریBorghese  در رم توسعه داده است.

پرینت سه بعدی Equinox در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰
پرینت سه بعدی Equinox در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰ 

پرینت سه بعدی مجسمه داوود میکل آنژ

در غرفه ایتالیا در نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰، ماکتی از دیوید میکل آنژ با استفاده از فناوری های سه بعدی تولید شده است. گروه مهندسی دانشگاه فلورانس و گروه صنعتی سوئدیHexagonal  پشت این پروژه بوده اند. این مجسمه چاپ سه بعدی شده که نمایانگر نبرد داوود قهرمان کتاب مقدس، با جالوت است با بیش از ۵ متر ارتفاع اندازه ای مشابه نسخه اصلی دارد. برای دیجیتالی شدن کامل این کار، هزاران اسکن سه بعدی لازم بود. مجریان پروژه برای پرینت سه بعدی اثر تصمیم گرفتند کار را به ۱۴ قطعه قابل چاپ تقسیم کنند. آنها از رزین اکریلیک برای چاپ این قطعات استفاده کردند که سپس با استفاده از چسب و پودر مرمر مونتاژ شدند.

پرینت سه بعدی مجسمه دیوید میکل آنژ
پرینت سه بعدی مجسمه دیوید میکل آنژ 

پرینت سه بعدی مجسمه ارکستر خاموش

اثر هنری ارکستر خاموش که توسط Peter Lang و متخصصان آکوستیک دانشگاه علوم کاربردی در رزنهایم توسعه یافته است، مجسمه ای چاپ سه بعدی است. این اثر با الهام از لانه زنبورها و زنبور سرخ به عنوان یک جاذب اکوستیک عمل می کند. مجسمه ارکستر خاموش که از لوله هایی با اندازه های مختلف تشکیل شده است با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی FDM  و یک پولیمر زیستی توسعه یافته است. این اثر هنری منحصر به فرد و پایدار با قابلیت جذب صدا، ترکیبی از بهترین هنرهای دستی و فناوری های جدید است.

پرینت سه بعدی مجسمه ارکستر خاموش

پرینت سه بعدی مجموعه نیلوفرهای معروف کلود مونه

یک دانشجوی دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون به نام Joseph Coddington در پروژه جالبی، فناوری های پرینت سه بعدی را با آثار هنری ترکیب کرده است. او به طور خاص بررسی کرده است که چگونه می توان از روش ساخت افزایشی voxel برای ایجاد نسخه ای از مجموعه “نیلوفرهای آبی” هنرمند کلود مونه ،مجموعه ای از نقاشی های ایجاد شده بین سال های ۱۹۱۴-۱۹۲۶، استفاده کرد. Coddington برای انجام این کار نسخه ای از نقاشی را به صورت دیجیتالی تولید کرده و سپس از یک چاپگر سه بعدی برای پرینت آن استفاده کرد. این روش به او این امکان را داد تا برای هر نقطه رنگی به نام  voxelsدر کل حجم مدل نهایی، یک رنگ تعریف کند. وی در ادامه می گوید که هدفش نشان دادن کاربردها و ویژگی های هنری جدیدی است که چاپ سه بعدی می تواند در هنر ارائه دهد.

پرینت سه بعدی مجموعه نیلوفرهای معروف کلود مونه
پرینت سه بعدی مجموعه نیلوفرهای معروف کلود مونه

پرینت سه بعدی اثر هنری Yinyun

Yinyun یک اثر هنری متشکل از ۸۵ قطعه سرامیکی چاپ سه بعدی شده است. این اثر در شورومTaipower D/S ONE در تایپه تایوان واقع شده است. مجریان به منظور توسعه موفقیت آمیز این پروژه از یک الگوریتم طراحی تولیدی برای استخراج داده های الکتریکی و به تصویر کشیدن آن در هر واحد استفاده کردند. سپس برای ایجاد هر یک از قطعات سرامیکی از فناوری های پرینتر سه بعدی و مخلوطی از مواد بازیافتی استفاده شده است. ویژگی اصلی این اثر این است که هیچ یک از اشکال پیچیده قطعات مشابه یکدیگر نیستند.

پرینت سه بعدی اثر هنری Yinyun
پرینت سه بعدی اثر هنری Yinyun

مجسمه های پرینت سه بعدی شده Sebastian Errazuriz

Sebastian Errazuriz، طراح ساکن نیویورک،در سال ۲۰۱۹ مجموعه ای مجسمه را برای گالری Elizabeth Collective نیویورک توسعه داده است. با وجود اینکه این پروژه جدید نیست، شخصیت های به نمایش درآمده در آن برای همه آشنا هستند. این هنرمند مجسمه های چاپ سه بعدی شده برخی از شخصیت های مهم مانند استیو جابز، ترامپ، ایلان ماسک و جف بیزوس را ایجاد کرده است. این مجموعه که ” The Beginning of the End ” نامگذاری شده است به دنبال نشان دادن همه تغییرات تکنولوژیکی است که بشریت را تغییر خواهد داد. وی از فناوری به عنوان راهی برای نکوهش تأثیر فناوری استفاده کرده است. در این مجموعه مجسمه بنیانگذار فیس بوک با نام “تریاک جدید” را مشاهده می شود، با این ایده که ما به شبکه های اجتماعی معتاد شده ایم. این گروه ابتدا صدها تصویر از این شخصیت ها را بازیابی کردند تا آنها را به صورت سه بعدی بازسازی کنند، کاری زمانبر که چندین ماه به طول انجامید.

مجسمه های پرینت سه بعدی شده Sebastian Errazuriz
مجسمه های پرینت سه بعدی شده Sebastian Errazuriz

پرینت سه بعدی اثر هنری Mellifera

یک معمار فرانسوی به نام Arthur Mamou-Mani برای جشنواره طراحی لندن که سپتامبر گذشته برگزار شد، مجموعه ای از سازه های چاپ سه بعدی شده که یادآور کندوی زنبورها بود را توسعه داد. این سازه ها با استفاده از ماده پرینت سه بعدی PLA چاپ شده و در مرکز راه پله مارپیچی فروشگاه معروف Fortnum & Mason در پیکدیلی نصب شده اند. هدف معمار یادآوری اهمیت زنبورها در جامعه ما و نیاز به بازسازی فضاهای شهری برای نجات آنها است. او فناوری پرینت سه بعدی و به طور خاص ماده PLA را با هدف تأثیر کمتر بر محیط زیست انتخاب کرد. این معمار در مصاحبه ای اظهار داشت که ماده PLA دارای رد پای کربن تا ۸۰ درصد کمتر از معادل نفتی آن است.

پرینت سه بعدی اثر هنری Mellifera
پرینت سه بعدی اثر هنری Mellifera 

پرینت سه بعدی مبلمان MAD Architects در هفته طراحی میلان

معماران شرکت MAD در هفته طراحی میلان پروژه طراحی مبلمان پرینت سه بعدی شده خود را معرفی کردند. این استودیوی طراحی با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی توانست صندلی های در حال حرکت را به تصویر بکشد. به گفته طراحان، این صندلی های با استفاده از ماده پلی اورتان پرینت سه بعدی شده اند و با نام “شهاب سنگ” به عنوان اثر بر زمان و مکان عمل می کنند.

پرینت سه بعدی مبلمان MAD Architects در هفته طراحی میلان
پرینت سه بعدی مبلمان MAD Architects در هفته طراحی میلان

پرینت سه بعدی مجسمه سوارکار آنگلا مرکل

اگرچه هنوز تأیید نشده است که رئیس جمهور سابق آلمان سوارکار بوده است، یک هنرمند به نامWilhelm Koch مجوز خلاقیت دریافت کرد و آنگلا مرکل را سوار بر اسب در یک مجسمه بتنی پرینت سه بعدی شده نشان داد. این مجسمه با اندازه واقعی ۷۰/۲ متر ارتفاع، به یاد سال های خدمت اولین صدراعظم زن آلمان ساخته شده است.Koch  این مجسمه را با استفاده از بتن بازیافتی چاپ سه بعدی کرد که می تواند به عنوان اشاره ای به کار های سیاسی مرکل برای تغییر آب و هوا تفسیر شود.

پرینت سه بعدی مجسمه سوارکار آنگلا مرکل
پرینت سه بعدی مجسمه سوارکار آنگلا مرکل

پرینت سه بعدی سازه Magic Queen

یکی از کاربردهای فناوری پرینت سه بعدی که ممکن است کمی دور از ذهن باشد، پروژه سازهMagic Queen است که در نمایشگاه دوسالانه معماری ونیز ۲۰۲۱ ارائه شد. Magic Queen یک سازه تجزیه پذیر پرینت سه بعدی شده می باشد که از خاک محلی ساخته شده است و به عنوان فضای سبز برای گیاهان و قارچ های مختلف طراحی شده است. باغبان روباتیکی این فضای سبز را آبیاری می کند و به منظور حفظ آن، بر تغییرات بافت سطح و رشد گل ها نظارت می کند. این پروژه توسط MAEIN و به رهبریDaniela Mitterberger و Tiziano Derme توسعه یافته است. چاپ سه بعدی با خاک برای طراحان امکان توسعه ساختار منحصر به فردی را فراهم می کند که برای حفظ حیات مناسب است.

پرینت سه بعدی سازه Magic Queen
پرینت سه بعدی سازه Magic Queen

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf مروری بر برترین آثار هنری پرینت سه بعدی شده

4.9/5 - (42 امتیاز)