تکنولوژی پرینتر سه بعدی یک روش ساخت افزایشی است که در آن یک مدل سه بعدی در نتیجه قرار دادن لایه های متوالی از مواد تشکیل می شود. پرینتر های سه بعدی دستگاه هایی هستند که یک قطعه فیزیکی را از مدل سه بعدی توسعه یافته در نرم افزار مدلسازی یا یک مدل حاصل از اسکن سه بعدی تولید می کنند. امروزه تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنایع بیشماری به ویژه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی پزشکان بیمارستان شفای ساری موفق شده اند با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی جان یک بیمار آسیب دیده از ناحیه جمجمه را نجات دهند.

 

توسعه بخش از دست رفته جمجمه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی

انجام جراحی های پیچیده مغز یا جمجمه دشوار است. تکنولوژی پرینت سه بعدی با فراهم آوردن امکان توسعه قطعات شخصی سازی شده، مزایای فراوانی را برای صنعت پزشکی و به ویژه جراحی مغز یا جمجمه به ارمغان آورده است. مدتی پیش مرد جوانی با سطح هوشیاری 4 و آسیب دیده از ناحیه جمجمه بر اثر تصادف به بیمارستان شفای ساری انتقال یافت. این بیمار به دلیل  خونریزی داخلی مغز می بایست تحت عمل جراحی قرار می گرفت. پزشکان به منظور کاهش فشار مغز ناشی از خونریزی، ناچار به برداشتن قسمتی از جمجمه شدند.

توسعه بخش از دست رفته جمجمه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی

توسعه بخش از دست رفته جمجمه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی

 

  پزشکان بیمارستان شفا پس از اتمام فرایند بهبودی، از فناوری های سه بعدی و مواد پرینت سه بعدی سازگار با بافت زنده به منظور جایگزینی بخش از دست رفته استفاده کردند. این عمل بسیار موفقیت‌آمیز انجام شد. دکتر احتشامی پزشک جراح این بیمار در اینباره توضیح داد: “این عمل در بهبود وضعیت بیمار برای به دست آوردن سلامتی و زیبایی نقش بسزائی داشته و استفاده از تکنولوژی پرینت سه‌ بعدی با استفاده از مواد بایوکامپتیبل علاوه بر اینکه با بدن انسان سازگار است، می‌تواند سریع تر صورت بگیرد و تبدیل به امید جدیدی برای جایگزینی روش‌ های قدیمی مانند مش تیتانیوم شود”.

بیمار آسیب دیده از ناحیه جمجمه قبل و بعد از جایگذاری قطعه پرینت سه بعدی شده

بیمار آسیب دیده از ناحیه جمجمه قبل و بعد از جایگذاری قطعه پرینت سه بعدی شده

در مرحله اول یک اسکن سه بعدی از جمجمه بیمار توسط متخصصان مهندسی پزشکی تهیه شد. در مرحله بعد یک الگوی دقیق از بخش از دست ‌رفته جمجمه با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه‌ بعدی توسعه یافت. در نهایت این بیمار در بیمارستان شفای ساری تحت عمل قرار گرفت و قطعه پرینت سه بعدی شده با موفقیت در جمجمه بیمار جایگذاری شد. فرایند بهبود اولیه و ترخیص این بیمار تنها چند روز طول کشید.

امید است استفاده از روش پرینت سه بعدی که برای اولین بار در استان مازندران در بیمارستان فوق‌ تخصصی شفای ساری انجام شد، به یک روش معمول برای تسریع فرایند بهبودی بیماران در ایران تبدیل شود.

  منبع: https://www.tasnimnews.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf جراحی جمجمه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای اولین بار در ایران