وقتی نوبت به خوراکی ‌های مورد علاقه‌ می ‌رسد، شکلات جزو اولین مواردی است که به ذهن می رسد. شکلات ها انواع مختلفی دارند و مصرف آن در سراسر جهان به طور پیوسته در حال افزایش است. بر اساس گزارش Expert Market Research، بازار جهانی شکلات تنها در سال 2022 به ارزشی حدود 127.7 میلیارد دلار رسید و انتظار می ‌رود این صنعت سریع ‌تر با CAGR 4.4 درصد رشد کند، به این معنی که ارزش بازار شکلات تا سال 2028 به 165.35 میلیارد دلار خواهد رسید. اگر به جدول مواد مغذی پشت بسته بندی شکلات نگاه کنید متوجه می شوید این شکلات های خوشمزه چندان سالم نیستند. یک محقق مواد غذایی به نام  Qingdrong Huang از دانشکده علوم زیست‌ محیطی و زیست ‌شناسی راتگرز در ایالات متحده آمریکا، دقیقاً به این موضوع پرداخته است. او برای تولید یک شکلات با چربی پایین به تکنولوژی پرینتر سه بعدی روی آورد.

 

تولید شکلات سالم تر با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مصرف زیاد شکلات می تواند خطراتی مانند فشار خون بالا، سطح چربی خون بالا، دیابت یا حتی بیماری های قلبی عروقی را به همراه داشته باشد. Huang دلیل کافی داشت که تصمیم بگیرد طیفی از غذاهایی را که از آن را به عنوان “غذاهای کاربردی” می خواند ایجاد کند. به گفته Huang ، غذاهای کاربردی غذاهایی هستند که با در نظر گرفتن مزایای سلامتی طراحی شده اند. وی با تولید انواع شکلات های سالم، از افزایش مصرف قند و چربی جلوگیری می کند. تیم دانشمندان همکار در این پروژه به لطف استفاده از فناوری پرینت سه بعدی موفق به انجام این کار شدند.

تولید شکلات سالم تر با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تولید شکلات سالم تر با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

 

کاهش محتوای چربی شکلات با پرینت سه بعدی

به طور کلی در تولید سنتی شکلات، از کره کاکائو، پودر کاکائو، شکر و تعدادی مواد دیگر استفاده می شود. با این حال، Huang برای تولید شکلات کم‌ چرب با استفاده از چاپگر سه ‌بعدی، به آزمایش ‌هایی روی مواد اولیه نیاز داشت که باید در نسبت ‌های مختلف مخلوط می‌ شدند. هدف ایجاد یک تعادل بهینه بین مایع و جامد بود تا بتوان آن را با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی اکسترود کرد. این تیم تحقیقاتی برای انجام این کار، به یک امولسیون نیاز داشت، امولسیون مخلوطی از دو مایع مختلف که به طور معمول غیرقابل اختلاط هستند. در این مورد، امولسیون آب در کره کاکائو می باشد که توسط صمغ عربی به هم چسبیده بود. صمغ عربی عصاره ای است که از درخت اقاقیا به دست می آید و اغلب در صنایع غذایی کاربرد دارد. قبل از اینکه محققان این امولسیون را به بقیه مواد اضافه کنند، از شربت طلایی نیز برای کمک به بهبود طعم استفاده کردند.

پس از تکمیل فرایند پرینت سه بعدی شکلات کم چرب با استفاده از پرینترهای سه بعدی مواد غذایی، آزمایش ها و بررسی های بیشتری در مورد غذاهای کاربردی انجام شد. آنها با تحقیق در مورد ساختار و خواص فیزیکی این شکلات پرینت سه بعدی شده، سطح ویسکوزیته بهینه را برای چاپ بعدی محاسبه کردند. شکلات های چاپ سه بعدی شده باید بافت و صافی تقریبا واقعی داشته باشند، بنابراین تلاش های زیادی برای تغییر نسبت مواد اصلی صورت گرفت تا بتوان برای اولین بار مخلوط مناسبی ایجاد کرد. Huang در ادامه توضیح داد: “همه دوست دارند شکلات بخورند، اما ما به سلامت خود نیز اهمیت می دهیم. برای رفع این مشکل، شکلاتی ساخته ‌ایم که نه تنها چربی پایینی دارد، بلکه می ‌توان آن را با پرینتر سه بعدی نیز چاپ کرد. این اولین شکلات “کاربردی” ما است.”

این تیم تحقیقاتی مزیت آشکاری را در استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای تولید شکلات می ‌بیند، زیرا می توان محصولات خوراکی را بسته به ذائقه، شکل یا حتی بافت با ارزش غذایی عالی، به راحتی برای مصرف ‌کنندگان تولید کرد.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.  

pdf پرینت سه بعدی شکلات سالم تر