علاوه بر سوانح، صرفاً تعامل با بناهای تاریخی یا آثار قدیمی منجر به تخریب آنها می شود. به طور مثال کتاب‌ های گران ‌قیمتی وجود دارد که محققان باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن ها دستکش بپوشند، مجسمه سنت پیتر در واتیکان تنها نمونه ‌ای از بناهای تاریخی است که در اثر لمس انسان طی سالیان آسیب دیده اند. با این حال، تکنولوژی پرینتر سه بعدی می تواند راهی برای محافظت از این میراث گرانبها بدون سلب فرصت کاوش و یادگیری تاریخ توسط عموم، فراهم کند. این فناوری بازسازی، بازتولید و توسعه نمونه کپی از قطعات تاریخی را امکانپذیر می سازد.

ساخت یک نسخه از غارهای یونگانگ در چین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در حال حاضر در چین یک نسخه پرینت سه بعدی شده از یکی از غارهای Yungang Grottoes به نمایش گذاشته شده است. این غارها یک معبد بودایی هستند که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. آنها در قرن پنجم تا ششم پس از میلاد ساخته شده اند و در مجموع شامل 252 غار، 51000 مجسمه و محوطه ای به مساحت 18000 متر مربع می باشند. این غارها شاهکار کلاسیک اولین اوج هنر بودایی چینی را تشکیل می دهند.

ساخت یک نسخه از غارهای یونگانگ در چین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت یک نسخه از غارهای یونگانگ در چین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

  این نسخه پرینت سه بعدی شده با ظاهر و مقیاس غار اصلی توسعه یافته است. این نسخه دارای 17.9 متر طول و 13.6 متر عرض است، در حالی که بودای اصلی 9.93 متر ارتفاع دارد. ساخت این غار از روندی که در تمام پروژه های پرینت سه بعدی رایج است پیروی می کند. ابتدا حدود 10000 تصویر از غار و بودا به منظور توسعه یک مدل دیجیتالی جمع آوری گردید. تیم سازنده نمی توانستند ساختار کامل را به صورت یکپارچه چاپ کنند، بنابراین مدل به 842 بخش تقسیم شد که با استفاده از چندین چاپگر سه بعدی پرینت شدند. محققان درباره مدل یا نوع چاپگر سه بعدی مورد استفاده اطلاعاتی منتشر نکرده اند، اما تصاویر نهایی نشان می دهد که غار از بتن چاپ شده است که نشان دهنده استفاده از پرینتر سه بعدی FDM است. مراحل نصب و رنگ آمیزی این غار سه ماه طول کشید.

غارهای پرینت سه بعدی شده در چین

غارهای پرینت سه بعدی شده در چین

این بازتولید مزایای آشکاری هم برای دانشجویان و هم برای عموم دارد. بازسازی ‌ها برای عموم امکان تجربه غارها به شکلی ملموس بدون خطر آسیب دیدن یا تخریب این هنر گرانبهای تاریخی را فراهم ساخته است. این اولین استفاده از فناوری چاپگر سه بعدی با هدف حفظ آثار تاریخی نیست. یکی از معروف‌ ترین پروژه ‌هایی که فناوری ‌های سه‌ بعدی را با حفاظت آثار تاریخی تلفیق می ‌کند،Scan The World  است که در آن اسکن ‌های سه‌ بعدی از بناهای تاریخی گرانبها به منظور حفظ آنها تولید شده است. این سازمان در اکتبر سال گذشته، خواستار اسکن مجسمه های جزیره ایستر (موآی) شد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی غارهای یونگانگ در چین