پرینت سه بعدی کاربردهای فراوانی در حوزه پزشکی دارد. یکی از کاربردهای آن می تواند به درمان بیماری های چشمی کمک کند. دانشگاه ایالتی واشنگتن به دنبال راه حلی برای درمان بیماری های چشمی با درد کمتر و هزینه پایین تر است .لذا به تکنولوژی پرینت سه بعدی روی آورده و پژوهشی در این زمینه انجام داده است. در ادامه می خواهیم این پژوهش را توضیح دهیم.

پرینت سه بعدی و درمان بیماری های چشمی

درمان بیماری های چشمی

کوئین رین “رولاند” چن، استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و مواد در دانشگاه ایالتی واشنگتن، کمک هزینه ای از وزارت دفاع ایالات متحده برای ایجاد یک راه آسان، ارزان و با درد کم برای درمان بیماری های جدی چشم دریافت کرد. طبق گزارشی که توسط Prevent Blindness America تهیه شده است، هزینه درمان بیماری های چشمی و کم بینی هر ساله حدود ۱۳۹ بیلیون دلار تخمین زده شده است. اما انتقال دارو به چشم های حساس می تواند بسیار دشوار باشد. در حالی که قطره های چشم ممکن است یک گزینه خوب باشند، اغلب به علت رقیق شدن در ترکیب با اشک نمی توانند به خوبی کار کنند. به علت وجود یک مانع فیزیکی بین اکثر نقاط چشم و رگ های خونی، پزشکان اغلب از لیزر درمانی و انتقال مستقیم چشم استفاده می کنند. متاسفانه تزریق مستقیم دوره ای چشم گران است و هزینه هر تزریق تقریبا ۲۰۰۰ دلار می باشد. با توجه به این موضوع استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی که بتواند به طور موثر تزریق را انجام داده و هزینه ها را به حداقل برساند مهم است.

پرینت سه بعدی میکروسوزن ها

چن ۲۶۴،۰۰۰ دلار به مدت ۱۸ ماه برای توسعه آرایه ای از میکروسوزن های قابل برنامه ریزی پرینت سه بعدی شده که توانایی رساندن مستقیم دارو به شیوه پایدار را دارا باشند در نظر گرفت.

پرینت سه بعدی میکروسوزن ها

میکرو سوزن ها، یک جایگزین مناسب برای سوزن های زیر پوستی استاندارد بوده و سوزن هایی کوچک و با حداقل تهاجم هستند که می توانند در یک گروه در کنار هم قرار گرفته و یک آرایه از سوزن های میکرو را تشکیل دهند. چن، همراه با ماهر امر دانشجوی دکترای دانشگاه ایالتی واشنگتن، در حال تلاش برای ایجاد تکنولوژی نوین “قفل کردن” و “بازکردن” برای مجموعه ای از میکرو سوزن های پرینت سه بعدی هستند. تکنولوژی پرینت سه بعدی که از ژل پلیمری برای قفل کردن سوزن در محل استفاده می کند، به پزشکان این اجازه را می دهد تا آرایه ای از میکروسوزن ها را به چشم متصل کنند تا به طور مداوم دارو را برای مدت طولانی تزریق کند و سپس می توان آن را به راحتی جدا کرد. در تزریق مداوم انتقال دارو به شیوه مؤثرتری انجام گرفته و با کاهش میزان مصرف داروی مورد نیاز برای درمان بیماری، هزینه را کاهش می دهد. به گفته چن، تکنولوژی آرایه ای از میکروسوزن های پرینت سه بعدی کمتر تهاجمی بوده که این موضوع میزان درد را نسبت به انتقال مستقیم کاهش داده و عوارض جانبی کمتری خواهد شد.

در حال حاضر محققان در حال توسعه قالب مورد نیاز برای ساخت سوزن های میکرو و آزمایش مکانیسم قفل کردن آن هستند. آنها در ابتدا برنامه ای برای توسعه آرایه های میکروسوزنها برای انتقال یک دارو به چشم به مدت یک ماه ارائه دادند، که می تواند به طور موثر رشد عروق خونی غیر عادی را کاهش دهد.

در آینده، این فن آوری می تواند برای درمان بیماری های مهم چشم مانند رتینوپاتی دیابتی و تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: https://www.3ders.org

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfپرینت سه بعدی میکروسوزن ها

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید