در جهان امروز 1.446 میلیارد خودرو، یعنی تقریباً به ازای هر پنج نفر یک خودرو، وجود دارد. برای حفظ حمل ‌و نقل روان و کاهش ترافیک و بسته شدن جاده ‌ها، داشتن جاده‌ های با کیفیت بسیار مهم است. با این حال، ترک ها و چاله ها می توانند به وسایل نقلیه آسیب رسانده و باعث تصادف شوند. محققان دانشگاه فناوری هبی در چین و دانشگاه فناوری میشیگان معتقدند که تکنولوژی پرینتر سه بعدی می تواند با رفع نقص های جاده ای این مشکل را حل کند.

 

  تعمیرات جاده ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی روش های سنتی متنوع برای تعمیر جاده ها شامل تعمیر سرد، گرم و جت می باشد. این روش ها دارای معایبی از جمله وابستگی به نیروی انسانی، عدم نگهداری پیشگیرانه و تولید ضایعات هستند. پرینت سه بعدی می تواند با استفاده از فناوری اکستروژن  FFF آسفالت های پرینت سه بعدی شده ارائه کند. تعمیرات شامل به دست آوردن اطلاعات ساختاری سه بعدی از خرابی و بازسازی می باشد. محققان برای مرحله بازسازی دو پیشنهاد ارائه می دهند: تعمیرات در محل، یا تعمیر با ساختارهای پیش ساخته سه بعدی. در نهایت می توان ارزیابی کیفیت را با استفاده از آزمون ها انجام داد.

تعمیرات جاده ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تعمیرات جاده ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

 

علت استفاده از پرینت سه بعدی به جای روش های سنتی تعمیر جاده ها

پرینت سه بعدی مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی دارد. به عنوان مثال، سطح اتوماسیون را می توان با ترکیب فناوری های اسکن سه بعدی و مدل سازی سه بعدی افزایش داد، بنابراین نیاز به نیروی انسانی و مدت زمان تعمیر جاده کاهش می یابد. همچنین، این روش را می توان برای عملیات نگهداری به کار برد که علاوه بر بهبود کیفیت تعمیرات، ضایعات تولیدی را کاهش می دهد. فناوری های سه بعدی را می توان با روش های سنتی تشخیص خرابی، از طریق تشخیص خرابی و سپس استفاده از چاپگر سه بعدی یا از طریق ادغام دو مرحله در یک پرینتر سه بعدی آسفالت، ترکیب کرد. این روش می تواند در عین کاهش زمان و نیروی مورد نیاز، تعمیر بهینه خرابی ها را امکان پذیر سازد.

علت استفاده از پرینت سه بعدی به جای روش های سنتی تعمیر جاده ها

علت استفاده از پرینت سه بعدی به جای روش های سنتی تعمیر جاده ها

این محققان یک ربات پرینت سه بعدی مجهز به باتری لیتیومی را برای تعمیر در محل پیشنهاد کردند. آنها همچنین به لزوم کنترل دما با توجه به دمای بهینه ماده و ویسکوالاستیسیته مورد نیاز مرحله چاپ اشاره کردند زیرا برخی از مراحل مانند اکستروژن نیاز به ویسکوالاستیسیته بالایی دارند. نمونه های مشابهی از استفاده از تکنولوژی چاپگر سه بعدی در جهت بهبود صنعت حمل و نقل وجود دارد، به عنوان مثال می توان به چاپ سه بعدی قطعات یدکی کامیون های حامل بار در سراسر اروپا اشاره کرد که برای شرکت ها امکان کاهش زمان تعمیر و جلوگیری از مشکلات لجستیکی را فراهم می سازد.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی و تعمیر جاده ها