بار دیگر، پزشکان برای حل چالش های منحصر به فرد در زمینه پزشکی به تکنولوژی پرینتر سه بعدی روی آورده اند. اینبار مهندسان و پزشکان دانشگاه مینه ‌سوتا از این فناوری برای توسعه یک دستگاه پزشکی حساس به نور استفاده کرده اند که می ‌تواند در درمان لوپوس، یک اختلال خود ایمنی ناتوان‌ کننده، مورد استفاده قرار گیرد. با قرار دادن مستقیم این دستگاه روی پوست، دستگاه به منظور دریافت ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور با عود بیماری، بازخورد در زمان واقعی را فعال می‌کند. انتظار می رود این دستگاه پرینت سه بعدی شده در ارائه درمان ها و اطلاعات شخصی تر به پزشکان کمک کند.

 

درمان بیماری لوپوس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله کند. طبق گفته کلینیک مایو، التهاب ناشی از این بیماری می تواند بر سیستم های مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، قلب، مغز و ریه ها تأثیر بگذارد. تشخیص لوپوس نه تنها دشوار است، بلکه درمان آن به ویژه به این دلیل که هیچ دو مورد بیمار دقیقاً یکسان نیستند دشوار است. طبق تخمین بنیاد لوپوس آمریکا، ۱٫۵ میلیون آمریکایی و حداقل ۵ میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی از این بیماری مبتلا هستند، یافتن راه هایی برای کمک به این بیماران بسیار مهم است.

محققان از فناوری چاپگر سه بعدی برای توسعه دستگاه های سفارشی استفاده کرده اند که به نوبه خود می توانند برای درمان های شخصی بیماران مبتلا به لوپوس استفاده شوند. با توجه به این واقعیت که این بیماری با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (هم از طریق نور خورشید و هم از طریق نورهای مصنوعی)، حساسیت به نور را تحریک کرده و بدتر می شود، محققان به دنبال توسعه دستگاهی بودند که بتواند ارتباط نور با علائم این اختلال را ردیابی کند. دکتر David Pearson، متخصص پوست دانشکده پزشکی میشیگان و یکی از نویسندگان این پژوهش با تأکید بر اهمیت این نوع تحقیقات گفت: “من بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس یا بیماری‌ های مرتبط را درمان می‌ کنم که از نظر بالینی پیش بینی اینکه چه زمانی علائم بیماران تشدید می شود چالش برانگیز است. ما می دانیم که نور ماوراء بنفش و در برخی موارد نور مرئی می تواند باعث افزایش، هم روی پوست و هم در داخل، شود اما همیشه نمی دانیم که چه ترکیبی از طول موج های نور در ایجاد علائم نقش دارد”.

درمان بیماری لوپوس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

درمان بیماری لوپوس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

دستگاه پرینت سه بعدی شده برای کمک به مبتلایان به لوپوس

این یافته ها در یک مقاله تحقیقاتی با عنوان “۳D Printed Skin-Interfaced UV-Visble Hybrid Photodetectors” در مجله در Advanced Sciences  منتشر شده است. اگرچه در این مقاله اطلاعاتی در مورد  تکنیک پرینت سه بعدی مورد استفاده اطلاعاتی منتشر نشده است، اما به نظر می رسد Pearson از دستگاه های پوشیدنی پرینت سه بعدی شده سفارشی الهام گرفته است، از جمله این دستگاه ها می توان به نمونه توسعه یافته توسط یکی از محققان دانشکده علوم و مهندسی  U of Mبه نام Michael McAlpine اشاره کرد. Michael McAlpine و Pearson با یک گروه تحقیقاتی در حال کار بر روی توسعه اولین دستگاه پرینت سه بعدی شده با آشکارساز نور مرئیUV  همکاری کردند. سپس این دستگاه با یک کنسول قابل حمل سفارشی ادغام شد تا امکان نظارت مستمر بر نوردهی را فراهم کند. این دستگاه از چندین لایه مواد پایه سیلیکونی زیست سازگار تشکیل شده است که الکترودها و فیلترهای نوری را در خود جای داده است.

تکنولوژی پرینت سه بعدی فراتر از توانایی شخصی ‌سازی دستگاه برای هر فرد، در مقایسه با روش های سنتی تر نسبتاً سریع و البته کم هزینه است. محققان امیدوارند به لطف فناوری پرینتر سه بعدی امکان دسترسی سریع و آسان به این دستگاه ها را فراهم کنند. در حال حاضر این تیم تحقیقاتی تأییدیه ای برای آزمایش دستگاه بر روی انسان را دریافت کرده است و قصد دارد به زودی ثبت نام شرکت کنندگان در این پژوهش را آغاز کند.

Pearson افزود: ” در حال حاضر هیچ دستگاه دیگری با این پتانسیل شخصی سازی و ساخت آسان وجود ندارد. رویایم این است که یکی از این پرینترهای سه بعدی را در دفتر کارم داشته باشم. من می توانستم یک بیمار را مشاهده و تعیین کنم که چه طول موج های نوری را می خواهیم ارزیابی کنیم. سپس می توانستم آن را برای بیمار چاپ کنم و به آنها بدهم که می تواند ۱۰۰ درصد برای نیازهای آنها شخصی سازی شود.”

 

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی و درمان لوپوس

به این پست امتیاز دهید